Május 6-8. között a Hockenheimring aszfaltcsíkján elrajtol a Német Túraautó Bajnokság (DTM) 2016-os versenyszezonja, amelynek futamain idén is Bruno Spengler, Marco Wittmann, António Félix da Costa, Timo Glock, Augusto Farfus, Tom Blomqvist, Maxime Martin és Martin Tomczyk ül majd be a BMW Motorsport nyolc BMW M4 DTM versenyautójának volánja mögé. A szezonnyitóig mindegyik BMW DTM-pilótával egy-egy átfogó interjút közlünk.
Hetedik interjúnk főszereplője a BMW Schnitzer csapat 24 éves portugál pilótája, António Félix da Costa, aki 2016-ban a 13-as rajtszámot viselő BMW M4 DTM versenyautót viszi pályára a sorozatban.
António, miközben a mezőny egyik legfiatalabb pilótája vagy, az idei már sorozatban a harmadik szezonod lesz a DTM-ben. Az idény előtti felkészülés mely területein juthatnak előnyhöz a tapasztaltabb pilóták?
António Félix da Costa: „A DTM-ben mindig tanulsz valami újat, és ez a tapasztaltabb pilótákra is éppúgy igaz. A szabályok, ha csak kicsit is, de évről évre változnak, és így mindenkire az újdonság erejével hatnak. Ugyanakkor semmi kétség afelől, hogy azon pilóták, akik már hosszabb ideje a sorozatban versenyeznek, némi előnyhöz juthatnak e téren. De ha kiváló munkát végzünk, minden összeáll és sikerül kihoznunk a maximumot az autóból, akkor már nem számít többé a többlet-tapasztalat. És ez a mi célunk. Miközben tudjuk, hogy egy elképesztően kiélezett mezőnyben versenyzünk.”
A tavalyi szezon Zandvoort-i versenyhétvégéjén megszerezted életed első DTM-futamgyőzelmét. Megnőtt tőle az önbizalmad?
Félix da Costa: „Igen, határozottan. Egy elég rossz időmérő –eredmény után sikerült feljönnöm a mezőny élére, ahol mindvégig uralni tudtam a futamot, és meg is nyertem. Fantasztikus érzés volt! A győzelem elhitette velem, hogy még egy igazán rossz helyzetből is képes vagyok kihozni a legjobbat. Idén arra fogok törekedni, hogy tökéletes, egyenletes teljesítményt nyújtsak. A Zandvoort-i győzelem nagyon nagy önbizalmat adott.”
Mi a véleményed az idei szabályváltoztatásokról és a DRS korlátozott használhatóságáról?
Félix da Costa: „Egyik sincs rám igazán nagy hatással. Amikor a szabályok változnak, a csapatoknak és nekünk, pilótáknak mielőbb alkalmazkodnunk kell. Akinek ez a leggyorsabban sikerül, az profitálhatja a legtöbbet a szezon során. Tisztában vagyunk az új szabályokkal és a kihívásokkal – és kiváló csapatunk van ahhoz, hogy minden akadályt tökéletesen leküzdjünk.”
Mennyire befolyásolja a vezetési stílusodat a DRS?
Félix da Costa: „Talán egy kicsit. Jó pár sorozatban versenyeztem már, ahol sikerült kiismernem a DRS előnyeit, így ez nem újdonság nekem. Talán még némi előnyt is jelent majd.”
Van valami konkrét célod az idei szezonra?
Félix da Costa: „Igazából mindig csak a következő futamra koncentrálok, de a célom természetesen az, hogy minél több pontot szerezzek és futamokat nyerjek, vagy a dobogós helyezések egyikét. Ha nagy általánosságban kellene megfogalmaznom, azt mondanám, hogy kiegyensúlyozott teljesítményre törekszem, miközben folyamatosan dolgoznom kell a tavalyi szezonban kiütköző hiányosságaimon. Ha mindez sikerül, jó teljesítményre leszek képes. Ambiciózus pilóta vagyok, így hazudnék, ha azt mondanám, hogy a futamgyőzelmekre és dobogós helyekre nem célként tekintek.”
A BMW Schnitzer csapat a bajor gyártó egyetlen istállója, amely idén nem változtatott a pilóták névsorán, így 2016-ban ismét Martin Tomczyk oldalán gurulsz pályára. Ez a fajta kiegyensúlyozottság a csapategység terén is fontos?
Félix da Costa: „Nagyon fontos. Szeretem, hogy ennyire egységes csapatunk van. Jó, hogy ugyanaz a csapat, változatlan a környezet és idén is Martin a csapattársam. Boldog vagyok, hogy így alakult, és remélem, ezúttal minden korábbinál erősebb páros leszünk együtt.”
Tekintve, hogy a Schnitzer Motorsport a bajorországi Freilassing városában székel, hogy állsz a német nyelvvel és mennyire sikerül megszoknod a bajor életvitelt?
Félix da Costa: „A német nyelvvel kissé le vagyok maradva, de nincs valami könnyű dolgom, hiszen a DTM és a Forma-E miatt rengeteg időt vagyok távol. Igyekszem a legtöbbet tanulni és viszonylag sok időt töltök a bajor kollégáimmal is. Nagyszerűen érzem magam a BMW Schnitzer csapatnál, imádom, ahogyan dolgoznak. Még a célunk is megegyezik: annyi futamot megnyerni, amennyit csak lehetséges. Mint ilyen, tökéletes párost alkotunk, és ez az egyetlen módja annak, hogy hatékony legyek a pályán. Nagyon boldog vagyok, hogy a csapat pilótája lehetek.”
Volt néhány nagyon emlékezetes futamod a Forma-E-ben, de aztán a balszerencse közbeszólt. Melyik érzés az erősebb most: az öröm vagy a csalódás?
Félix da Costa: „Inkább a csalódás. Jól tudtam, hogy rendkívül nehéz lesz jó eredményeket elérnünk, hiszen ugyanazzal a versenyautóval álltunk rajthoz, mint tavaly, mindenféle módosítás nélkül. Ennek ellenére volt néhány futam, ahol minden összejött és nagyon jó eredményt értünk el. Például egy pole pozíciót is, amelyet utólag sajnos elvettek tőlünk gumiabroncs-nyomási problémák miatt. Ezt követően kétszer dobogóra is álltunk, mígnem az autó végül beadta a kulcsot. Kissé szerencsétlen véget ért így a szezon, de a teljesítményünk kétségkívül kimagasló volt.”
A Forma-E-ben az egyik legfantasztikusabb, hogy a szervezők lélegzetelállító helyszíneken keltik életre a futamokat. Melyik ezek közül a kedvenced?
Félix da Costa: „Valóban, a Forma-E legtöbb helyszíne gyönyörű. A szervezők egészen különleges aszfaltcsíkokat képesek összehozni. Az uruguayi Punta del Este a kedvencem, amely a tenger közelsége miatt az otthonomra emlékeztet. De Párizs belvárosában autózni is fantasztikus élmény: balra az Eiffel-torony, jobbra pedig a Louvre. Lenyűgöző! Csak a Forma-E adhat ekkora vizuális élményt, és hálás vagyok, amiért én is a részese lehetek.”
A sorozat hivatalos autóipari partnereként a BMW többek között a BMW i8 biztonsági autóval is támogatja a futamokat. Mit gondolsz erről az autótól?
Félix da Costa: „A biztonsági autót vezető Bruno Correia portugál nemzetiségű, akárcsak én, így nagyon jól ismerjük egymást. Sokat beszélünk a BMW-ről és a BMW i8-ról is. Volt már, hogy megpróbáltam elkönyörögni tőle a biztonsági autó kulcsait, csak hogy elvigyem egy körre, de eddig még nem engedte meg, hogy vezessem. A BMW i8 egy fantasztikus autó! Az pedig, hogy a Forma-E megnyerte magának, mint biztonsági autó, a sorozat kimagasló színvonalát jelzi.”
A Forma-E futamok ellenére is rendkívül hosszú téli szünet van mögötted. Mi mindent csináltál?
Félix da Costa: „A tél nekünk mindig arról híres, hogy minden időnket az edzőteremben töltjük és a lehető legkeményebben edzünk. A szezon alatt folyamatosan csökken az erőnlétünk, hiszen rengeteget repülünk és az időeltolódással időről időre meg kell küzdenünk. Ha sikerül magunkat szinten tartani az idény folyamán, már az nagy eredmény. A tél pedig a testi és szellemi fejlődés időszaka. Az időm nagy részét így edzőteremben töltöttem, amikor pedig nem ott voltam, akkor pihentem, a családom és a barátaim körében. Nagyon jó volt, mert azt csináltam, amit imádok: szörfözhettem is egy kicsit, és otthon voltam.”
A DTM legtöbb BMW-pilótája hosszú távú megmérettetéseken is rajthoz áll idén a BMW M6 GT3 volánja mögött. Elképzelhető, hogy a jövőben téged is bevonz majd a sorozat?
Félix da Costa: „Abszolút. A BMW M6 GT3 egy nagyszerű, rendkívül erős versenyautó. De az idei versenynaptáram már annyira tele van, hogy nem tudok újabb futamokon részt venni. De amikor csak lehetőségem nyílik rá, hogy a BMW színeiben versenyezzek, rajthoz fogok állni! Minden típusú autót imádok vezetni, a kategóriák közötti váltás pedig egyáltalán nem okoz problémát.”
**
A Német Túraautó Bajnokság (DTM) 2016-os szezonjában rajthoz álló BMW-csapatok és BMW-pilóták hivatalos névsora:
BMW RMG csapat:
#11 Marco Wittmann
#16 Timo Glock
BMW MTEK csapat:
#7 Bruno Spengler
#18 Augusto Farfus
BMW RBM csapat:
#31 Tom Blomqvist
#36 Maxime Martin
BMW Schnitzer csapat:
#13 António Félix da Costa
#77 Martin Tomczyk
A Német Túraautó Bajnokság (DTM) 2016-os szezonjának versenyhétvégéi:
2016. május 6-8.: Hockenheimring (Németország, Hockenheim)
2016. május 20-22.: Red Bull Ring (Ausztria, Spielberg)
2016. június 3-5.: Lausitzring (Németország)
2016. június 24-26.: Norisring (Németország, Nürnberg)
2016. július 15-17.: Circuit Park Zandvoort (Hollandia, Zandvoort)
2016. augusztus 19-21.: Moscow Raceway (Oroszország, Moszkva)
2016. szeptember 9-11.: Nürburgring (Németország)
2016. szeptember 23-25.: Hungaroring (Magyarország, Mogyoród)
2016. október 14-16.: Hockenheimring (Németország, Hockenheim)
2016. május 20-22.: Red Bull Ring (Ausztria, Spielberg)
2016. június 3-5.: Lausitzring (Németország)
2016. június 24-26.: Norisring (Németország, Nürnberg)
2016. július 15-17.: Circuit Park Zandvoort (Hollandia, Zandvoort)
2016. augusztus 19-21.: Moscow Raceway (Oroszország, Moszkva)
2016. szeptember 9-11.: Nürburgring (Németország)
2016. szeptember 23-25.: Hungaroring (Magyarország, Mogyoród)
2016. október 14-16.: Hockenheimring (Németország, Hockenheim)
BMW