A minap volt alkalmam kipróbálni egy Nissan Leaf-et. Igazándiból kívülről igen tetszetős a kis elektromos autó,
sőt még a csomagtartója is elegendő a maga 380 literjével. A belseje is kellemes, de a benne lévő szag, ami valószínűleg az újrahasznosított anyagoknak köszönhető és ami ezért dicséretesen környezetbarát , szerintem elég kellemetlen.
A kezelőszervek kézre esnek és aránylag jó a tapintásuk is, de a mindent burkoló kemény műanyag nem túl hívogató. Mondjuk fekete zongoralakkból is kapunk bőven. Az ülés kényelmes volt és gyorsan megtaláltam a jó beállításokat, a műszerfal is aranyos. Viszont a hatótávolság 180 km. Ez az azért elég kevés, még akkor is, hogyha 70 km-es hatótáv alá csökkenve a navigáció automatikusan keres nekünk töltőállomást. A gyors töltővel a feltöltés 30 perc, otthon ehhez sok hosszú órára van szükség. Viszont otthonra is lehet gyors töltő adaptert vásárolni, ami – hogyha éjszakánként töltögetünk – nem feltétlenül szükséges. Ami még jó, hogy az akksi farm 38 lítium ion akksiból áll, amik külön-külön is cserélhetőek. Az akksikra 8 év garanciát ad a Nissan, így ha egy vagy több akksi tönkremegy, vagy a hatékonysága 75 % alá csökken, azt garanciálisan cserélik.
Ügyes fícsör még, hogy van benne egy 12 voltos sima akksi, ami a kisebb fogyasztókat hivatott táplálni – mint például a klíma – és amit a tetőn lévő kis napelem is tölt.
Persze kipróbáltam, hogy gyorsul az elektromos Nissan, de amit tapasztaltam, nem volt mellbevágó. Igazándiból nem éreztem komoly gyorsulást, ezért a videót visszanézve megmértem, 0 –ról 60-ra 5 másodpercre van szükség, ami szerintem átlagos, egyáltalán nem kiemelkedő, persze a Leaf nem is ígér ilyet.
Viszont közlekedni nagyon kellemes volt a Leaffel, nem dülöngél a bódé, jó az úttartás, mégis kellemes, kényelmes a rugózása. A dinamikája pedig városban elegendő mindaddig, amíg meg nem nyomjuk az ECO gombot. Akkor aztán kiveti a horgonyt és megáll az idő. Aki nem 200D Mercin szocializálódott, az ezt az üzemmódot nem fogja sokáig bírni, én is egyből kikapcsoltam, pedig egyszer két hétig volt egy állólámpás 200D-m.
Egyébként az autó ára az állami támogatással és a Nissan kedvezményével 7,5 millió Ft körül alakul. Persze ilyenkor mindenki elgondolkodik, milyen hasznos lenne egy ilyen elektromos autóval járni dolgozni, de egyből felmerül, hogy a kis villany Nissan mellé kéne egy „hosszú távú” autó, ami viszont már két kocsi fenntartását jelenti. Hiszen a 180 km még belföldön is necces lehet, külhonban pedig inkább szerencse vadászat.
Ha már így elgondolkodtam, kicsit szétnéztem, mi jöhet még szóba ebben a kategóriában? Először- mint márka rajongónak – egyből a BMW i3 ugrik be. Ezt már próbáltam is, hát az egy kategóriával feljebb van kényelemben, külsőben és menetdinamikában egyaránt. A hatótávja annak 20 km-el több és nagyon jó volt vele menni.
Az ára 12.264.000 ft, a teljesítménye 102 LE, nyomatéka 250Nm. A 0-100 sprint 7,3 másodpercet vesz igénybe. Az árból lejön az állami támogatás, amit azért jobb a vásárlás előtt megpályázni. Én kis naiv, azt gondoltam, hogy az állami támogatás automatikus egy elektromos autónál, de nem. Azt külön meg kell pályázni, az elbírálásra kerül és utána történik a kifizetés. Tehát – elvileg – azt is meg lehet csinálni, hogy kinézünk egy jó kis elektromos autót, megpályázzuk a támogatást, és ha kedvező az elbírálás, megvesszük, ha nem, fogyasztjuk tovább a benzint. Az állami támogatás itthon egyébként 15 millió forintig 21%, de maximum 1,5 millió Ft.
Aztán ott van a Renault ZOE, bár Magyarországon egyelőre nem is tervezik a forgalmazását, a most bemutatott akksival 300 km-t tud, 220 Nm a nyomatéka és 4 másodperc alatt éri el az 50 km/h-t, szóval nagyon ígéretes, ilyen hatótávval már első autónak is használható lenne kis kompromisszumokkal. Hogy vajon miért nem akarják itthon forgalmazni, ahhoz már lehet, hogy mélyebben kéne kutakodni.
És a végére hagytam a nevető negyediket, aki eddig csendben kivárt, és most a Párizsi Autókiállításra dobott egy akkorát, hogy a többiek a földre huppantak ámulatukban. Nem,nem! Ez nem a Tesla, az tényleg más kategória. Ez az Opel Ampera E. A valós 500 km-es hatótáv mindent visz, a 360 Nm pedig már tényleg belepasszíroz az ülésbe. Itt a 0-50 km/h 3,2 másodperc, 80-120 km/h-ra pedig 4,5 másodperc kell. A csomagtartó szinte literre megegyezik a Leaf méretével: 381 liter. Ez az Ampera E még nagyon új, de amit eddig tudni lehet róla, aszerint most a kategóriájának legjobbjává teszi. A németországi ára pedig állami támogatással már bemegy 10 millió Ft alá.
Itt pedig következzen egy összehasonlító táblázat:
Hatótáv (km) | Nyomaték (Nm) | 0-50 km/h | 0 -100 km/h (s) | Ár (millió Ft) | |
Nissan Leaf | 180 | 254 | 4,6 | 11,5 | 7,5* |
BMW i3 (94 Ah) | 200 | 250 | 3,1 | 7,3 | 10,76** |
Renault Zoe | 300 | 220 | 4 | 13,5 | 6,8 *** |
Opel Ampera E | 500 | 360 | 3,2 | 10**** |
* állami támogatással és Nissan kedvezménnyel
**állami támogatással
***franciaországi ár
****Németországban állami támogatással