Nagyot robbantott Detroitban a KIA a Stingerrel. Ez az igazán impozáns túrakocsi a GT tanulmányból nőtte ki magát. Vonalait Frankfurtban rajzolták, és nagyon jól sikerült. A dinamikus külső hangsúlya erősen hátra tolódik. Mivel az alap kivitel hátsó kerekes, nagyon jót tesz a dizájnak, hogy a far duzzad az erőtől. Kicsit olyan, mintha egy sportoló izmát ebbe az irányba masszírozták volna. És tényleg vannak komoly izmok – bár még fejlesztési fázisban vannak a motorok – ezért az adatok csak tájékoztató jellegűek. A kisebb, 2.0 literes, 4 hengeres turbós 255 lóerő körül fog teljesíteni 6200-as percenkénti fordulatnál és 353 Nm lesz a nyomatéka már 1400-as fordulattól. A nagyobbik, V6-os motor tényleg belépteti az autót a nagyok ligájába. 3.3 literes ikerturbós aggregát 365 lóerőt ad le 6000-es fordulaton, a nyomatéka pedig 510 Nm lesz már 1300-as fordulattól.
A Stinger vonalait – mint már említettem – Frankfurtban rajzolták, ezért is olyan kellemes és hívogató az európai szemnek a 4,8 méter hosszú GT. A jó kezelhetőségért pedig egyenesen a BMW-től átigazolt Albert Biermann felelt. A teszteléseket és finomhangolásokat Koreában és a Nürburgringen végezték.
Az autó méretei meggyőzőek és elég teret biztosítanak, hogy kényelmes legyen utazni elől és hátul egyaránt, és a komolyabb csomagokat se kelljen utánunk hozni egy futár cégnek.
„Egy igazi gran turismo esetében a hosszú távú autózás élvezetéből ered az inspiráció, nem a nyers teljesítmény, a kemény dinamika, vagy a brutálisan markáns stílus a lényeg, itt mindenekfelett áll a luxus, a komfort és a kecsesség” – mondta Gregory Guillaume, a Kia Motors Europe dizájnfőnöke. „A Stinger esetében nem számít, hogy elsőként érjen célba – ez az autó az utazásról szól. Ez szenvedély!”
Reméljük, ezek a mondatok nem védekezést jelentenek, azért egy ilyen autóban simán benne lakhat a vadállat. Evvel kapcsolatban reményt kelt, hogy 55 %-ban alkalmaztak nagy szakítószilárdságú acélokat, ami igen merev kasztnit, ezáltal jó kezelhetőséget eredményez. Arról még nem kaptunk infót, hogy a 365 lóerőnek hány kilót kell mozgatnia, de elvileg a V6-os 5,1 másodperc alatt ugrik 100 km/h-ra, a végsebesség pedig 269 km/h lesz.
A nyolc sebességes autómata, a V6-oshoz rendelhető nyomatékvektoros összkerékhajtás, a multilink hátsó futómű, vagy az elől négy, hátul két dugattyús, hűtött tárcsás Brembo fékek mind azt mutatják, Koreában komolyan gondolták. Itt említeném még az elektronikusan vezérelt adaptív felfüggesztést is, amivel elérhetik a GT -s kényelmet, de lehet sportosan feszes is a hangolás. Nagyon jó pont a mechanikus önzáró diffi is, ami vidámkodáshoz mindennél jobb, és ami egyre inkább kivesző félben van.
Van benne ütközésre figyelmeztető és autómata vészfékező rendszer és egy csomó manapság ebben a kategóriában fontos kütyü. Illetve rendelhető 720 watt összteljesítmnényű Harman/Kardon hifi 15 hangszóróval.
Picit még szívesen áradoznék a külsejéről. Hátulról nézve a négy műves kipufogóvég, a nagyon szolíd hátsó szpoiler és kellemes fénytörések vonzzák a szemet. Ahogy ránézünk, már várjuk is, hogy mély hangon gurgulázva kilő és pár másodperc alatt eltűnik a horizonton. Oldalnézetből egy picit Panamera, picit Jaguaros, de egyáltalán nem bántóan. Nagyon elkapták az alufelni dizájn tervezők, sokat dob a Stingeren a négy kerék. ( Mondjuk minden autónál fontos, hajóknál kevésbé…) Minden domborulata erőtől duzzad, de visszafogott, kicsit mintha rejtegetné, mit is tud valójában. És ez nagyon szimpatikus! Előlról a KIA tigrispofa kapot nagy légbeömlőket, nem rossz, de ettől kicsit elrugaszkodhattak volna, így azért nincs pariban a hátuljával, de jól néz ki.
Azt hiszem, a képeket nézegetve mindenkinek átjön, hogy sikerült egy olyan formás, dinamikus, modern, de konzervatív értékeket is hordozó AUTÓ-t csinálni, ami – ha jó lesz az árszabás – komoly fejtörést okozhat, akár a német prémium triumvirátusnak is. Majd meglátjuk.