Nem izzó izzók – avagy vakrepülésem története

In auto, biztonság, szerelés

           Minden autótulajdonos életében biztos van olyan pillanat, mikor szeretett kicsikéjük szeméből kihúny a fény, a költőiességet félredobva, kiég az izzó. Ez a cikk, most nem azokhoz szól, akik minden ilyen pillanat után a legközelebbi szervizbe mennek, ahol x összegért kicserélik az izzót, míg ő tudja a kávéját szürcsöli, hanem azoknak, akik egy kis spórolás végett, esetleg idő szűkében, vagy vészhelyzetben vannak és maguk akarják elvégezni a cserét.

 

           Saját tapasztalatomat szeretném egyben intő példaként is elmesélni, hogy mire érdemes odafigyelni, amivel saját és autónk életét is megkönnyíthetjük. Egy Citroen Xsara Picasso boldog tulajdonosaként jártam az utakat, mikor kiégett az egyik tompított fényszóró. Mellékesen jegyezném meg, hogy Magyarországon sajnos nagyon sok autós közlekedik hanyagságból 1 fényszóróval, mert habár a KRESZ vizsgán jól megtanultuk, hogy minden nap, első elindulás előtt ellenőrizni kell a lámpákat, de a tapsztalat azt mutatja, hogy ezt senki se teszi meg. Mivel a KRESZ-ben benne van ez a szabály, így bármely rendőr jogosan megbüntethetne, ha nem ég a lámpa, de ilyenkor azok a mentőszövegek jönnek, hogy most égett ki, vagy épp a szervizbe tartok vele, amivel a rendőr se tud mit csinálni, ezért nem is büntetnek. Viszont, ha már mind a két izzó kiég, az igen látványos és a rendőr is nehezen veszi be, hogy egyszerre égett ki mindkettő. Ilyenkor már a leghanyagabb sofőrnek is el kéne intézni a cserét, mert amellett, hogy pénzbírságot kaphatunk, rendkívül balesetveszélyes így közlekedni. Emellett idővel a többi autós jóhiszemű villogása is roppant idegesítő lehet, hogy kapcsoljuk már fel a lámpát.

Szóval visszatérve a történetre, miután kiégett az egyik izzó, gondoltam kicserélem. Volt otthon pár tartalék olcsó izzó a fiókban, amit egy nagy áruházláncban vettem meglehetősen olcsón. Miután kicseréltem, mentem 15 kilométert egy rendezvényre, egy sötét decemberi estén, két működő tompított fényszóróval. Ám miután onnan éjjel, 10 óra tájt haza akartam indulni, azt tapasztaltam, hogy egyik tompított fényszóró se ég, sőt a távolságikból is csak az egyik. Mivel igen fagyos minuszokban nem akartam izzó cserébe kezdeni, ezért megkockáztattam, hogy ködlámpával teszem meg a hazautat, ami elég durva volt, de hál Istennek nem történt semmi baleset. Ugyanis noha a többi autós számára jól látható voltam a ködlámpa erős fénye miatt, de én nagyon veszélyesnek éreztem az utat, mivel a fényszóróm csak rövid útszakaszt világított be előttem és ezért alig láttam valamit. Otthon aztán újból elővettem pár izzót a fiókból, megnéztem, hogy a benne levő Wolfram szál nem szakadt e és ha nem, akkor kicseréltem. Körülbelül 3 izzót próbáltam bele, de a végeredmény az lett, hogy legjobb esetben is csak 1 tompított és a 2 távolsági fényszóró világított. Emiatt csekély elektronikai hátteremmel, meg azzal a gyanúval, hogy két izzó csak nem ég ki egyszerre, azt gondoltam, hogy nyilván valamelyik biztosíték szállt el, ezért nekiláttam egy barátommal a hiba forrását a biztosíték táblában kutatni. De méricskélések, ellenőrzések eredménytelensége és a kevés hozzáértésem miatt inkább úgy gondoltam, hogy másvalakit, egy jóval hozzáértőbb barátomat kérem meg, hogy segítsen. Készségesen segített is, felkészült a kocsi típusából, előre kinyomtatta a modellhez tartozó elektromos kapcsolási rajzot, hozott szerszámokat, profi mérőeszközt és elkezdte ő is a hiba felderítést. De hosszas kutatás után ő sem talált hibát a biztosítékokban. Utolsó mentőötletként összegyűjtöttük a házban levő összes izzót, hogy lemérjük, kipróbáljuk, hátha mégis azokkal volt a baj. Elővettük az izzókat a látszólag sértetlen csomagolásból, megnéztem a Wolfram szálakat, nem voltak szakadtak, majd műszerrel lemértük és akkor derült ki, hogy a látszólag hibátlan izzó valójában tök rossz. És ez így volt másik 2-vel is.

Ezután jött, mint derült égből villámcsapás, hogy a kocsiban levő izzókat is kivettük és az egyiken konkrétan egy 1 cm átmérőjű gömb formájú barna kidülledés volt, gyakorlatilag az izzó túlhevült, aminek következtében a búrája eldeformálódott, majd kisült. És ez még a jobbik eset ugyanis, ha netalán felrobban az izzó az súlyosan károsíthatta volna a lámpatestet. Miután kiderült, hogy az összes olyan izzó, amit mi korábban jónak gondoltunk, rossz volt, másik autóba pattantunk és elmenentünk egy alkatrészboltba, hogy végre vegyünk egy pár jó minőségű izzót. Szemben az eddigi 300Ft-os szupermarketben kaphatóakkal. Végül betettük azt és lássatok csodát, azon nyomban világított mindkét izzó tompított, és a távolsági egysége is. Ebből a rövid történetből szeretnénk, hogy olvasóink is levonjanak pár tanulságot, hogy az ilyen kellemetlen eseteket a jövőben elkerüljék.

 

6+1 hasznos tipp a fenti esetek elkerülésére:

  1. Ne a legolcsóbb izzót válaszd. A cikknek nem célja az olcsóbb gyártók lehordása, de arra számítsunk, hogy valószínűleg egy drágább izzó nem a márkanév miatt drágább, hanem mert, jobb minőségű alapanyagokból rakták össze. Márpedig, egy fényszóró izzó sokszor nagyon nagy terhelésnek, változó időjárási körülményeknek van kitéve és így már a Wolfram szálak vastagsága is jelentős különbségeket jelenthet két termék között.
  2. Semmi körülmény között se fogd meg az izzó üveg búráját. Az ember bőre, bármilyen szappannal is van megmosva, zsíros felületű. Ha hozzáérünk az izzóhoz, akkor zsír rakódik rá, és amikor ég a lámpa, hatalmas hő keletkezik az izzóban és az üvegre rakódott zsír felforrósodik, károsítja a búrát. Valószínűleg a mi esetünkben is azért deformálódott el az izzó, mert valaki az üvegénél fogta meg. Mindenképp az alsó csatlakozó résznél kell megfogni az izzót, ügyeljünk, hogy a dobozból is úgy vegyük ki.
  3. Sose tegyük vissza a már nem jó izzót a jók közé, mert bonyodalmat okozhat. Mivel veszélyes hulladékról van szó, ezért csak gyűjtőhelyre lehet elvinni, de otthon is mindenképp elkülönítve tároljuk.
  4. Minden autónak tartozéka a plusz izzókészlet. Oda se tegyük vissza a már kiégett izzót, mert nagyon bosszantó lehet, ha mondjuk vészhelyzetben jó hiszeműen egy rossz izzót teszünk az autóba.
  5. Mindig legyen tartalékizzó a kocsiban, ha egy izzó kiég, azt dobjuk ki, rakjuk be a tartalékot, de a pótlásáról gondoskodjunk.
  6. Ha izzót vásárolunk, akkor erre szakosodott autóalkatrész boltban tegyük. Ők valószínűleg értenek hozzá, hogy melyik a jó minőség. A szupermarketben túl nagy a kínálat és nincs aki segítsen a helyes választásban. Gépjármű szervizekben, illetve benzinkutaknál pedig általában a normál ár kétszereséért kapjuk meg, amit szeretnénk.

Bónusz 7. Amint lehetőségünk engedi, minnél hamarabb cseréljük az izzót, mert még ha a rendőr nem is büntet meg, rendkívül balesetveszélyes fényszóró nélkül közlekedni.

You may also read!

Mercedes-AMG GT R Roadster a biztosító szivárogtatott

Mercedes-AMG GT R Roadster – a biztosító szivárogtatott

Sokan várják a legújabb Mercedes-AMG csodák megjelenését. Megszokottak a kémfotók, előfordulnak gyári szivárogtatások, most érdekes módon egy német biztosítótársaság online kalkulátorából szivárogtak ki érdekes adatok.

Read More...
Hyundai Ioniq Plug-in hibrid modellfrissített változata

Itt a Hyundai Ioniq hibrid és Plug-in hibrid modellfrissített változata

Mi új a második genrációs IONIQ Hybrid és Plug-in-Hibrid-ben? A tovább fejlesztett Bluelink telematic szolgáltatás, a SmartSense aktív

Read More...
Fiat Panda Cross

A Fiat Panda Cross nyerte a brit 4X4 Magazine „2019 4X4-ese” díjat. De hogy a Mount Everestre is felment…

A Panda Cross zsinórban másodjára nyerte meg a 4X4 Magazin díját. Nagyon dicsérték a Panda Cross 4X4 motorjait,

Read More...

Leave a reply:

Mobile Sliding Menu