Nem indul a Megane (1999 Renault Megane 1.4 16v)
Hogy jutottunk ide? Adott volt egy Megane, ami nem akart hazamenni a munkahelyről. Igaz, odafelé sem volt nagyon együttműködő… Az már csak szerencse hogy nem útközben állt meg végleg. Bár nem vagyok autószerelő, mégis a kezeim közé került. Vagyis én kerültem oda, a vas ugyan egy centit sem mozdult.
Vágjunk is bele: az indítómotor forgatja a forgattyústengelyt, őt rögtön ki is zártam. Benzines autóról lévén szó, három úton indulhatunk el: levegőt kap a motor, üzemanyag eljut a befecskendezésig, illetve a gyújtás működőképessége. Persze miután meggyőződtünk arról, hogy üzemanyag egyáltalán van a tankban… A képekért mindenesetre előre is elnézést kérek, nem fedett garázsban készültek, kis híján odafagyott a kezem a fényképezőhöz. De térjünk a tárgyra. Az első és legkézenfekvőbb kiindulási pont a biztosítékok ellenőrzése általában. Betegünknél egy 7.5 amperes biztosíték valóban ki is volt égve, a biztosítéktábla fedelén levő táblázat szerint ez a befecskendezésé. (na, ez nem jó jel…) Miután ezt kicseréltem, az indítózás közben már valóban kis zümmögés is hallatszódott a motortérből, ami azelőtt nem. Nem az üzemanyagpumpáról van szó, az előtte is ment, amit halk zümmögés jelez nagyjából a hátsó ülés tájékán, milyen jó hogy a gyerekek ezen ülnek. De a motor továbbra sem indul. Hirtelen felindulásból levettem a légszűrőházat úgy mindenestül, hátha a légszűrővel van valami. (ezt három csavar fogja a tetején, de előtte a levegő-beömlő csövet rögzítő csatot oldani kell). Ekkor elénk tárul a pillangószelep –központi befecskendezéses a masina-, a képen épp eltakarja a befecskendező szelep, de mögötte az az aranyszínű kör lenne az. Igen, az egy Audi logó a befecskendező szelepen.
Újra indítózáskor a motor továbbra sem indult, pedig üzemanyag is jutott a pillangószelepre. Ha ezt bárki utánam csinálná, csak óvatosan, a benzin itt gyakorlatilag a szabad levegőn van, és a benzingőz meglehetősen robbanásveszélyes!
Szóval, maradt a gyújtás. Ezt hagytam a legvégére, ez áll a legtöbb részből, és mindegyik külön-külön hibás lehet. Mivel egyáltalán nem indult, a gyertyákat és a kábeleiket kihagyhatjuk, mivel ritka hogy mind a négy egyszerre adja meg magát. Ha ezekkel van baj, akkor darabosan jár a motor. A gyújtáselosztót levéve, sem a szegmensek, sem a rotor nincs besülve, itt sincs baj. Sorban a képek: elosztófedél (a hozzávezetés lehúzva középen), elosztófedél belülről, és végül a rotor.
Miután a hozzávezető kábelt is kimértem (jelen esetben 500ohm körül alakult az ellenállás, ez is rendben) a gyanú a gyújtásmodulra terelődött. Ettől tartottam L. Ugyan a trafó kis ívet tudott húzni, de ez a motornak már kevés volt.
Nem maradt más, gyújtásmodult kellet cserélni, sajnos ez a legdrágább alkatrész az egész gyújtásrendszerben. A képen középen az a réz érintkező a kivezetése a trafónak, ez van összekötve az elosztó középső érintkezőjével. Az alábbi képen az összekötő vezeték:
Gyakori hogy ez a vezeték öregszik el, általában 10-15 év az élettartama. De ez mégis működik még! A gyújtásvezetékeket egyszerre célszerű kicserélni, készletben kaphatók.
A képen: a régi balra, új jobbra.
A modul a helyére került. Láss csodát, a motor végre beindult. A modul fölött a szívócsőnyomás-érzékelőt látjuk, az a pici fekete bigyó a modul jobb oldalán pedig a kondenzátor. Ezt a régi modulról kellett átmentenem.
A fenti képen jól látszik a nedvesség. Az egész motortér egyébként úszott gyakorlatilag, és a gyújtásmodul halálát is ez okozhatta, gyanítom, hogy a legelején említett biztosíték kiégése is ehhez köthető. A modul elektronikáját szilikonnal fedték be, a víz ezt teljesen kikezdte, gyakorlatilag szivacsként tartotta a nedvességet magában –persze, hogy ez az oldal nézett a tűzfal felé, ahol csorgott le az eső. A lyukak a képen például jó utat adtak a víznek, ott az elfedett áramkör magasabb pontjai vannak. Ez a szilikon alapvetően világosszürke, most inkább barnás… hiába, 18 év munkája van benne.
Remélem sikerült kis betekintést nyújtanom, főleg a régebbi autókat érintő gyújtás-problémákról. Mindenesetre, ha nem értünk hozzá, vagy nem vagyunk biztosak abban, amit csinálunk, inkább ne piszkáljuk ezt a rendszert, mert az áramütés veszélye mindig fennáll! Ha bármi jele van üzemanyag szivárgásnak, azonnal szakember segítségét kérjük! Maga a gyújtásrendszer -autótól függően- akár 20 ezer voltos is lehet (független az akkumulátor feszültségétől, az a személyautók túlnyomó többségénél ártalmatlan 12 volt), ez is jobb, ha nem a testünkön keresztül fejti ki (emberre nem éppen jótékony) hatását.