Összefoglaló, Összegzés, Görbe Tükör & Bulvár
Kiugróan jó rajtjának köszönhetően Valteri Bottas nyerte a Spielbergben rendezett osztrák nagydíjat. Mögötte Vettel. A harmadik helyre pedig az ausztrál „Méhészborz” ért oda, Lewis Hamilton próbálkozásai ellenére.
Összefoglaló
Nem sok izgalmat hozott az osztrák nagydíj első 68 köre. Az utolsó 5 kör azonban szenzációs volt. A tv nézők élményét tovább fokozták az osztrák operatőrök, akik az utolsó körök két nagy harcát Bottas és Vettel között illetve Ricciardo és Hamilton között ügyes nézőpontokból időnként egy képen közvetítették. De ne szaladjunk ennyire előre.
A rajtnál komolyabb izgalmak nem akadtak. Bottas az első kockából indulva, olyan szenzációsan kapta el a rajtot, hogy Vettelnek esélye sem volt az előzésre. Sőt, a finn olyan tökéletes időzítéssel startolt el, hogy még a kiugrás gyanúja is felmerült. Ám a verseny során a gyanú, csak gyanú maradt. A futam utáni elemzésekből kiderült, a finn autója tényleg hamarabb mozgásba jött, mint ahogy a piros lámpák kialudtak, de az a tűréshatáron belül volt, így nem büntették. Tehát a finn be is mozdult meg nem is. A rajtnál volt egy kis Raikkonen- Ricciardo – Grosjean csata, de a felek kölcsönösen vigyáztak egymásra így nem történt baleset.
Kvjat-Alonso-Verstappen
Nem így történt azonban Kvjat, Alonso és Verstappen között. Az orosz ugyanis meglökte a spanyolt, aki meglökte a Red Bull ifjú tehetségét. Kvjat boxutca áthajtásos büntetést kapott, Alonso kiesett. Verstappen szintén kiesett, bár neki már a rajtnál gondok voltak a kuplungjával. A rajt során Hamilton érdemben nem tudott előrejönni, Verstappen kiesésével tudott egy helyet javítani.
Az „első” 68 kör
A verseny első köreiben Ricciardo egész jól tudta tartani a lépést Vettellel, ami meglepő annak fényében, hogy az osztrák pálya, inkább a motorerőt igényli, mint a jó aerodinamikát. Bottas viszont egész szépen szakította le magáról Vettelt, így a futam eleje meglehetősen mentes volt az izgalmaktól.
A 14. körben jöttek az első izgalmak, ugyanis a Williams autóin elkezdtek hólyagosodni a gumik, majd egyre több pilóta kezdett panaszkodni hasonló problémákra. Érdekes, hogy Hamiltonnál, bár szuper lágyon rajtolt, míg a többiek ultra lágyon, szintén jelentkezett a probléma. Így az angol alulkormányozottságra kezdett panaszkodni. Ettől függetlenül a 21. körre feltornázta magát Raikkonen mögé az 5. helyre. Azonban ekkor a fékek kezdtek túlmelegedni a Mercedesen, így elmaradt a nagy küzdelem.
Hamilton a boxban, végül ő is csak egyszer jött
A 30. körben Kevin Magnussen búcsúzott a versenytől hidraulikaprobléma miatt. A 32. körben Hamilton a boxba látogatott. Ez meglepő húzás volt, hiszen ő keményebb keveréken volt, mint a többi él menő. Felmerült a lehetősége annak, hogy a többiektől eltérően az angol kétszer fog a futam során a boxba látogatni.
Néhány körrel később Ricciardo, majd Vettel is a boxba látogatott. Mindketten szuper lágyra váltottak, ami valószínűsítette, hogy az élboly marad az egy kiállásos taktikán. A 36. körben Vandorne körbeautózta Marcus Erricsont, ami idén különösen szép dolog egy McLarennel. Raikkonentől ezúttal sem maradt el a hőbörgés a lekörözések kapcsán.
A 40. körben Hamilton már túlkormányzottságra panaszkodott, sőt a hátsókerekein, már hét-nyolc körrel a boxkiállása után megjelentek a hólyagosodást előrevetítő csíkok. Az élen haladók közül majdnem utolsóként Bottas is kiállt friss gumikért. Volt ugyan némi nehézség a jobb első szerelése közben, ám így is Vettel elé jött vissza, bár előnye jelentősen csökkent.
A 42. körben Raikkonen, Bottas, Vettel, Ricciardo, Hamilton, Massa, Grosjean, Perez, Ocon, Stroll volt a sorrend.
Ekkor még Raikkonen nem volt kint, ennek köszönhette átmeneti elsőségét. Három körrel később a két finn gond nélkül helyet cserélt. Furcsamód Raikkonen nem igyekezett maga mögött tartani Bottast, ami a futam végén meg is bosszulta magát. A ferraris finn mentségére szóljon, gumijai már akkor kukák voltak, mikor több, mint 10 körrel korábban Hamilton érte utol, és Bottas manővere után egy körrel ment is a boxba.
Hamilton magányosan autózgat a vasárnap délutáni napsütésben
Közben Hamilton bár légüres térben autózott, érdemben nem tudott közeledni Ricciardohoz. Ennek fő oka valószínűleg az volt, hogy nem akarta elkoptatni ultra lágy abroncsait. Vandorne figyelmen kívül hagyta a kékzászlós figyelmeztetést, így boxutca áthajtásos büntetést kapott. A 46. körben Sainz is búcsúzott a futamtól.
Végjáték
Közben Raikkonen lelkesen közeledett Hamiltonhoz, akinek nem igazán váltak be az ultra lágy gumik. Bár a finn messze volt, de volt olyan, hogy egy kör alatt fél másodpercet hozott a Mercedes angolján. Néhány körrel később elkezdett kibontakozni a Bottas – Vettel csata. Ekkor még 3,5 másodperc volt kettejük különbsége. Hamilton szép lassan közeledett Ricciardohoz. Massa, Oconnal csatázott. Azt külön ki kell emelni, hogy Massa remekelt a futamon, a verseny ezen szakaszában, már nyolc helyet jött előre a rajtpozíciójához képest.
Hamilton elkezdte dobálni a leggyorsabb köröket. Még Schumacher évtizedes versenykör rekordját is megdöntötte. Érdekes, hogy Ricciardo viszont tartotta a tempót, azzal a Red Bullal, ami elvileg továbbra sem a motorerejéről híres. Márpedig, ha valahol, akkor Ausztriában jól jön a motorerő.
Hamilton gumijai elkezdtek hólyagosodni, ettől függetlenül DRS távolságon belül került Ricciardohoz képest. A rendszeres Forma-1 nézők emlékeiben felsejlett Vettel korábbi esete Belgiumból, ahol a futamvégi küzdelemben végül defektes lett a kopott gumija. A 65. körben Perez esőcseppeket vélt látni. Felmerült az esélye annak, hogy az eső megkavarja az állóvizet.
Megmozdul az állóvíz
Végül azonban nem az eső, hanem Vettel és Hamilton kavarta fel az állóvizet. Öt körrel a vége előtt Vettel beérte a futamon szinte végig kényelmesen vezető Bottast. Hamilton pedig aktívan támadni kezdte a Piros Bikával versenyző ausztrál „Malacborzot”. Vettelt feltartotta Perez, miközben a mexikói is megkapta körét. Érdekes, a futam korábbi szakaszában Bottast is feltartotta, mikor a finn lekörözte.
A duplacsatát a rendezők hihetetlenül jól lekövették, azonban az előzések végül elmaradtak. Így a vége Bottas, Vettel, Ricciardo, Hamilton, Raikkonen lett. A finntől a szokásos örömöt hallhattuk a futam utáni rádiózásának közvetítése során. Míg Ricciardo szinte tombolt örömében, pedig „csak” harmadik lett.
Daniel Ricciardo, művésznevén Méhészborz
Összegzés
Összegezve elmondhatjuk, hogy az osztrák nagydíj nem hozott túl sok izgalmat. Az azonban mindenféleképpen pozitívum, hogy Baku után, ismét egy olyan pályán láthattunk intenzív Mercedes- Ferrari küzdelmet, ahol a korábbi tapasztalatokból kiindulva, leginkább Mercedes dominanciát lehetett várni. Az, hogy a Ferrari immár bizonyosan versenyképes a Mercedessel szemben, minden pálya típuson, az mindenféleképpen pozitív, hiszen érdekes küzdelmeket vetít előre.
A szezon további részére nézve érdekesnek ígérkezik, hogy a Red Bull meglepően versenyképes volt a Ferrarihoz és a Mercedeshez képest is. Pedig a pesszimistább forgatókönyvekbe az is belefért volna, hogy a Force India, köszönhetően a bivalyerős Mercedes motornak, ezúttal harmadik erőként versenyez. További érdekessége volt a futamnak a Williams feltámadása. Massa brillírozott és Strollal elcsípték a 9. és a 10. helyet.
Görbe Tükör
Hét futam – öt kiesés
Ha kukacoskodni szeretnénk, kiemelhetjük, hogy Max Verstappen ezúttal sem ért célba. Az idén ötödik alkalommal, az eddig rendezett hét futamból. Ez rendkívül lehangoló, főleg, hogy a hollandtól nem ezt várná az ember. Sőt felmerül a kérdés, hogy nem fog-e úgy járni az ifjú holland, mint Giancarlo Fisichella, akit mindig óriási tehetségként tartottak számon, de aki végül soha nem tett le semmi maradandót a Forma-1-es pályafutása során.
Érdemes kiemelni, hogy Perez sikeresen feltartotta a lekörözések során mind Bottast, mind Vettelt, annak ellenére, hogy egyik esetben sem volt senkivel harcban a mexikói. Ez mindenféleképpen amatőr hiba. Főleg, hogy Vettelt, rendkívül éles helyzetben tartotta fel.
Mi lesz veled Kimi?
Meg kell említenünk Raikkonent is, aki zavartalan futamot futott és így lett ötödik a mezőny egyik legjobb autójával.
Végezetül pedig magáról a Mercedesről is meg kell emlékeznünk. A német alakulatot szépen lassan nemhogy beéri a Ferrari, hanem lassan meg is előzi. Baku, Spielberg, mindkettő stabilan a Mercedesnek kedvezett a klasszikus erősorrend alapján, ami egyre inkább úgy tűnik, hogy már a múlté.
Bulvár
Sergio Perez néhány hónap múlva apa lesz, amihez ezúton is gratulálunk. Carlos Sainznak viszont sajnos nem tudunk gratulálni. A nagy dirrel-durral belengetett „jövőre menni akarok a Red Bullba és majd én megmutatom” után meglepően eseménytelen versenye volt, amin célba sem ért.
A futam után Vettel meglepően higgadtan kezelte azt, hogy végül Szocsihoz hasonlóan ismét nem tudta kiénekelni Bottas szájából a sajtot. Viccesen csak annyit mondott a finnek: „Még egy kör haver…” A haval kezdődő mondatok a német nagy bánatára nem léteznek. Annyi azonban bizonyos, hogy jövő héten jön a következő kör. Kíváncsian várjuk!
Még egy kör haver…
A verseny végeredménye:
A képek forrása: f1fanatic.co.uk, m4sport.hu