Őszre megértek a Red Bullok is – F1 Maláj GP – Futam elemzés és háttér

In sport
F1 Maláj GP

Vasárnap rendezték az idény 15. futamát, vagyis a maláj nagydíjat. A futam sajátos hangulatú volt, mivel a sepangi pálya tulajdonosa nem írt alá újabb évekre a Forma-1-gyel. Így az idei volt az utolsó F1 Maláj GP. Sepanggal pedig talán a naptár egyik legjobb pályája búcsúzott.

Már az időmérő is nem várt meglepetéseket hozott. Előbb Sebastian Vettel motorcseréjének híre okozott nagy izgalmakat, majd pedig az újabb hír, hogy nem fognak vele időben elkészülni, így a német nem tehet meg egyetlen mért kört sem. Az újabb feszültséget a vasárnapi futamra való készülődés hozta. Kimi Raikkonen autójával adódtak gondok a kivezető körön. Aminek eredményeként a finnt végül letolták a pályáról még a rajt előtt. Mindezt úgy, hogy Vettel utolsó soros indulása miatt a finn volt a favorit. Így a rajtot Hamilton egyedül várta az elsősorban. Mögötte Verstappen és Ricciardo.

F1 Maláj GP

 

Rajt

 

Talán Bottas kapta el legjobban a rajtot. Ezzel feljött a 3. helyre, sőt még Verstappent is támadta néhány kanyaron keresztül a második helyért. A rajt másik hőse Vandoorne volt, aki feljött az 5. helyre. A rajttal kezdődően Vettel megkezdte a felzárkózást az utolsó helyről.  A rajt nagy vesztese Hulkenberg volt, aki 5 helyet vesztett.

 

F1 Maláj GP

 

  1. kör: Vettel elképesztő tempóban zárkózott fel. Egy kör után már a 13. helyen volt. Miközben nagy meglepetésre, bár az előzetes várakozások Mercedes dominanciára számítottak, élesben Verstappen tartotta a lépést Hamiltonnal. Ricciardo pedig Bottassal.

      4. kör: Verstappen nem csak tartotta Hamiltonnal a lépést, hanem a célegyenes végén meg is előzte DRS-el az angolt. Majd le is szakította magáról Hamiltont DRS távolságon kívülre.

F1 Maláj GP

 

Közben nagy meglepetésre Vandoorne tartotta az 5. helyet Perezzel szemben a Hondával. Sőt Alonso egy ideig még Vettelt is feltudta tartóztatni, úgy, hogy közben támadta Magnussent, akinek a Haasaban szintén Ferrari szív dobog.

  1. kör: Perez végül csak megelőzte Vandoornet. Ami ennél sokkal meglepőbb, Ricciardo megelőzte Bottast. Vettel pedig Alonsot a 10. helyért.

F1 Maláj GP

      10. kör: Vettel megelőzte Magnussent is. Így már a 9. helyre jött fel a német. Ricciardo elkezdett felzárkózni Hamiltonra.

10 kör után az első tíz sorrendje:

Verstappen, Hamilton, Ricciardo, Bottas, Perez, Vandoorne, Stroll, Massa, Vettel, Magnussen

,

Közben meglepetésre Ricciardo 6 tizeddel gyorsabb volt Hamilonnál, Perez pedig elkezdett felzárkózni Bottasra.

  1. kör: A top 10-ből Massa állt ki elsőként, majd egy körrel később a sort Stroll a csapattársa folytatta. Érdekes, pár éve még a Williams volt a gumikezelés etalonja.

Stroll a boxból kijőve megelőzte Massát. Vandorne pedig a két Williamst egyszerre mindeközben. Magyarul Massa 5 másodperc alatt két helyet bukott.

  1. kör: Vettel már a 7. helyen, Hamiltont tájékoztatták Vettel pozíciójáról, illetve arról, hogy a végén még veszélyes lehet rá a német.

Érdekesség, a Mercedes 2015 után először futamon esik vissza!

16. kör: Riccirdo jelentette a rádióban: „A hátsógumik elmentek szabadságra” (:

17. kör: Az újonc Pierre Gasly egy szép előzéssel a 17 helyen helyen termett. Vettel elképesztő versenytempóra volt képes. Pedig keményebb keverékkel ment a verseny ezen szakaszában, mint a többiek. Hamilton bő 20 másodpercre tőle.

19. kör: Vettel körönként egy másodpercet hozott az előtte haladó Perezen. Érdekes módon, a Mercedes bánatára, Vettel és Hamilton a futam ezen szakaszában azonos köröket ment, a baj csupán az volt, hogy Hamilton szuper lágyon, Vettel pedig lágy gumikon ment.

21. kör: Vettel megelőzte Perezt a célegyenes végén. Így már az 5. helyre zárkózott fel. Már-már Kimi Raikkonen 2005-ös felzárkózásait idézte.

F1 Maláj GP

Vettel csúcssebessége 332 km/h, köszönhetően annak, hogy nem időmérős, hanem futam beállításokat használhatott. Ez nagyjából 10 km/h-s előnyt jelentett a többiekhez képest. Közben a német már Bottasra zárkózott fel, körönként 1 másodpercet hozva a finnen.

24. kör: Hamilton is, Verstappen is panaszkodott már a gumikra. Ettől függetlenül le a kalappal a Red Bull előtt. Sepangban, super lágyakon 24 kört jó tempóban az élen tölteni, nagy mérnöki teljesítményt jelent. Eközben Ocon, Sainz üldözése közben összeért a spanyollal és megpördült az egyes kanyarban.

27. kör: Hamilton a boxban. Egy körrel később követte őt Verstappen és Vettel is. Majd Bottas is jött még egy körrel később, de már csak Vettel mögé. A német átugrotta.

30. kör: Kijött Ricciardo is. 30 körön át nyúzta a gumikat. Zseniálisan kezeli a gumikat a Red Bull. A spanyolok nagy bánatára, Sainz a 7. helyről búcsúzni kényszerült. A futam ezen szakaszában az újonc Pierre Gasly a 15. helyen autózott.

33. kör: Alonso megelőzte Magnussent megszerezve a 13. helyet. Miközben rádión a dán agresszív védekezése miatt megjegyezte, hogy:

 „Igaza volt Hulkenbergnek, Magnussen tényleg egy idióta”.

F1 Maláj GP

34. kör: Massa Ocon csata a kilencedik helyért. Massa néhány körön belül kétszer terelte le ugyanott Ocont. Véleményem szerint, nagyon érik már a brazil visszavonulása.

F1 Maláj GP

37. kör: Verstappen majd 10 másodperccel vezetett Hamilton előtt.

39. kör: Magnussen – Palmer csata az egyes kanyarban, Palmer nagyon akart, aminek eredményeként megpördült. Ezúttal a dán ártatlan volt, és ellenfele hibáját kihasználva be is zsebelte a 13. helyet.

Közben Vettel 1:34:218-es körrel megdöntötte Montoya 2004 óta álló sepangi verseny közbeni körrekordját. A futam során még tovább javította, de a már 13 éves rekord ezzel a körrel dőlt meg.

F1 Maláj GP

 

  1. kör: Hamilton gyorsult, így megállt Ricciardo felzárkózása. Sőt az ausztrálnak innentől kezdve már nem előre, hanem hátra, az érkező Vettelre kellet figyelnie.

Közben Verstappen panaszkodott a váltójára. A hollandok nagy örömére ezúttal azonban nem adta fel a technika ifjú kedvencük alatt.

  1. kör: Vettel beérte Ricciardot.
  2. kör: Alonso az őt leköröző Ricciardo és Vettel elengedése közben feltartotta Vettelt. Érthetetlen, hogy ezt miért csinálta a spanyol. Főleg, hogy mikor jobban ment alatta a szekér, ő is rendszeresen hőbörgött hasonló szituációkban a lekörözött pilóták szerencsétlenkedése miatt.

     51. kör: Vettel ismét támadta Ricciardot, de már erőtlenül, mivel a német gumijai elkezdtek elfogyni. Később kiderült, hogy a motorja is kezdett melegedni. Így néhány körrel később már 3 másodperc fölé ment kettejük között a távolság.

      54. kör: Alonso, Magnussen, Gasly, Grosjean vonat 11-14. helyen. Előzés végül csak egy lett belőle. Grosjean megelőzte Gaslyt. Az újonc egész szépen visszatámadott így bemutatkozásként egész jó volt ez a futam.

F1 Maláj GP

56. kör: Az élen már nem változott semmi így maradt mindenki a helyén. Verstappen nyert, Hamilton második, Ricciardo harmadik, Vettel a negyedik lett.

F1 Maláj GP

Levezető kör: A megszokottaktól eltérően, a kockászászló után az izgalmak nem értek véget. Vettel és Stroll ütközött. Még a biztonsági autó is bejött 😀 Végül Vehrlein taxizta be Vettelt a boxba (:

F1 Maláj GP

Kellemetlen kérdések:

 

Mi van veletek olaszok?

F1 Maláj GP

Elképesztő, ami a Ferrarinál zajlik az elmúlt két futamon. Szingapúrban a két Ferrari és Verstappen tömegbaleset miatt hagyott veszni az olsz istálló egy kettősgyőzelmet, Malajziában pedig ismét egy laza kettősgyőzelem ugrott, ezúttal műszaki hiba miatt. Felmerül a kérdés, szabad ilyet csinálni annak a csapatnak, ami egyéni és csapat vb. címre hajt? Szerintem nem! Persze lehet azt mondani, hogy szerencsétlenség, na de csak Vettel fogta a kormányt Szingapúrban, a másik piros autóban pedig csak Raikkonen. Itt pedig valami csak nem volt kerek, hogy a lehető legrosszabb pillanatokban jöttek elő a hibák.

 

A másik nagy kérdés: mi a helyzet Svájcban?

Egészen pontosan Peter Sauber úr csapatának háza táján. Egészen pontosan a korábbi Hondás tárgyalásokkal. Hiszen a Honda kész volt leszerződni velük, egyedül a McLarent kellett volna meggyőzni valahogy, hogy adjanak váltót. Erre a svájciak inkább maradtak a Ferrari tavalyi motorjainál. Mondatnánk erre, hogy bölcs döntés, inkább a biztosra mentek. Azonban a kemény sepangi 17. és 18. hely is mutatja, nem járható út a tavalyi motorok használata. Mivel évközben annyit fejlődik mindenki, hogy az év elején még egész versenyképes 2016-os Ferrari motor ennyire elég az év vége felé. Pedig optimistább forgatókönyvekkel lehetett volna az is, hogy gyenge Renault és Honda motorokat talán felülmúlja majd a tavalyi olasz konstrukció, helyzetbe hozva a Saubert ezen a lóerőket igencsak igénylő pályán, de nem. Nagyon nem. És mi lesz még a további futamokon?  Jövőre pedig ugyan ez várható, év elején némi előny a gyengébb motorokhoz képest, de utána visszaesés azzal párhuzamosan, ahogy a gyengébb értsd: Honda és Renault fejlődik.

Red Bull vs. Force India?

F1 Maláj GP

Nem szabad szó nélkül elmenni amellett sem, hogy az azeri nagydíj környékén még azt lehetett találgatni, hogy vajon felülkerekedik-e a Force India. A kérdés közben eldőlt. Nem, nagyon nem. Kérdés, hogy ez mennyire a motorokon múlik és mennyire az aerodinamikán, de Malajziában, ahol az erős Mercedes motor egyértelmű előny volt az indiaiak számára, a Red Bull főlény is egyértelmű volt. Hiszen Verstappen – Ricciardo 1-3 míg Perez – Ocon 6 -10. Pontokban kifejezve 270-133-ra vezet immár a Red Bull.

Bottas és az új fejlesztés?

F1 Maláj GP

Bottas 44 másodpercet kapott a futam során Hamiltontól. Ez két kérdést is felvet. Bottas megérdemelten ül a Mercedesben, vagy csupán azért, mert valakinek ott is kell ülni? Másrészt felveti azt a kérdést is, hogy minden rendben van-e a fejlesztőrészlegen? Hiszen az új aerodinamikai csomag a virtuális és a hétvégi teszteken valószínűleg nem 44 másodperc lassulást hozott, hiszen akkor nem vetették volna be. Viszont Hamilton érezte, hogy nem oké és vissza is állt a régire. Tehát valami a szimulátorban, papíron, virtuálisan működött, a gyakorlat azonban nem igazolta. Ezt a rémet a Ferrari évekig nyögte a szélcsatorna kapcsán. Felmerül a kérdés, hogy valami kicsit félresiklott a Mercedesnél és Bottas gyengesége ezt tovább sulyosbította? Vagy nagyon félresiklott az új csomag tervezése és Bottas csak áldozat? Vagy esetleg ezek valamelyik kombinációja? Egy biztos, Hamilton hiába vezet, nincs ok a csapatnál az örömre.

 

Bulvár

 

Két X és 25 pont

F1 Maláj GP

Sok-sok futam után először, Verstappennel kapcsolatban nem merült fel kellemetlen kérdés. A holland jjól használta ki a kínálkozó lehetőséget, amit a Ferrari szerencsétlenkedése és Hamilton gyenge formája hozott. A holland magabiztosan vette át jó időben a verseny vezetését és kiváló versenyzéssel szerzett magának egy szép szülinapi ajándékot. Isten éltesse így 20 évesen is! (:

 

Alakul a Toro Rosso és a Honda kapcsolata

Nem teketóriáznak az energiaitalosok. A következő futam Suzukában lesz. Ennek kapcsán maga Helmut Marko utazik a Hondához építeni a kapcsolatokat. Lehet, hogy tanult a McLaren hibájából?

Belejött, mint kiskutya az ugatásba?

F1 Maláj GP

Az újonc Pierre Gasly elárulta, annyira megtetszett neki a Forma-1, hogy inkább Austinba menne azon a hétvégén, mikor kötelességei és a vb. cím esélye visszaszólítja korábbi csapatához.

További érdekesség, hogy futam közben hallatszott, arra utasította csapata, hogy kövesse az őt leköröző Vettelt. Lehet úgy voltak vele, nem árt ha az ifjú vesz egy ingyen vezetéstechnikai leckét a némettől?

 

Összegzés

F1 Maláj GP

A 2017-es maláj nagydíj, ha nem is volt a szezon legizgalmasabb futama, mégis méltó búcsú volt egy olyan pályától, amin még olyan nagy nevek üldözték egymást, mint Mika Hakkinen, Eddie Irvine, Michael Schumacher vagy akár Juan Pablo Montoya. Érdekes látni azt is, ahogy a múlt rekordjai sorra dőlnek meg és a múlt (épített) pályáit szép lassan felváltják az új korok igényeinek jobban megfelelő új (városi) pályák.

Az, hogy ez a hétvége kinek adott okot az örömre, azt talán még az érintettek sem tudják eldönteni. Hiszen előzetesen Mercedes fölény volt várható, ami végül drasztikusan elmaradt. Viszont Hamilton így is vert hat pontot Vettelre. Viszont hetet meg a feltámadó Red Bull versenyzője halászott el előle. A Ferrarinál hasonlóan összetett a kép. Hiszen örülhetnek, hogy elmaradt a Mercedes fölény, viszont egy hozható 1-2 ugrott ki a kezükből. Viszont Vettel bombafutama az utolsó helyről, pontban ugyanannyit ér, mintha a Mercedes dominancia bekövetkezett volna egy Merci 1-2 formájában és Vettel beért volna a 3. helyre. Ugyanígy a Red Bull is. Szép dolog az 1-3, d lehetett volna 1-2 is ha Ricciardonak jobban kijön a lépés. Na meg dobogó ide vagy oda, ez az év már elment nekik.

Akárhogy is van, hétvégén újabb futam. Ezúttal Japánból. Egy kis szubjektív vélemény a végére. Szerintem zseniális ez a sok futamos idény, főleg a végén ez a futamtumultus. Jó dolog ősszel a minden hétvégén futam felállás (;

F1 Maláj GP

You may also read!

elektromos Toyota Hiace

Elektromos hajtással térhet vissza Európába a Toyota Hiace

A Toyota Auto Body, a Toyota 1945-ben alapított haszonjármű-részlege a 2023-as Japán Mobilitási Kiállításon leplezte le a hatodik generációs

Read More...
villanymotorok hatékonysága

Mitől függ a villanymotorok hatékonysága?

Egy villanymotor vásárlása során fontos ismerni annak műszaki paramétereit, hiszen nem mindegy, hogy milyen hatásfokú munkára képes az adott

Read More...
Limitált szériás GR Yaris

Limitált szériás GR Yarisszal ünnepli rali-világbajnoki címét a Toyota

Mindössze 300 példány készül abból a különleges kivitelű GR Yarisból, amelyet annak tiszteletére adnak ki, hogy a Toyota 2023-ban

Read More...
Verified by MonsterInsights