6000 lóerő és 240 km elengedett kormánnyal – Tesla rekordkísérlet

In elektromos, Kedvenc, Téma
Tesla rekordkísérlet

Szombaton a magyar önvezető autózás új rekordja született meg. Kilenc Tesla Model S tette meg a Nyíregyháza és Zsámbék közötti szakaszt önvezető módban. Az önvezetés és a zéró emissziós közlekedés előnyeire felhívó megmozdulás fő szervezője Gáspár Zsolt volt, a Tesla Élményautó marketing menedzsere. A volánnál felügyelők között olyan hírességek is voltak, mint Boronkay Péter paratriatlonista, Dombóvári István humorista vagy Gajdos Tamás tévés személyiség.

Tekintsék meg az eseményről készült videót, ahol én is tövig nyomom egy Teslának:

Mi a több, mint 6000 lóerős konvojt a zsámbéki Driving Camp vezetéstechnikai pályán vártuk, ahol én is kipróbáltam egy 762 lóerős Tesla gyorsulását.

Elsőnek Gajdos Tamásék autója érkezett. Ekkor Tamás röviden beszámolt teslás élményeiről és kicsit beszélt az autóról. Miután mindenki megérkezett, Dombóvári István elmondta: „Ennyi Teslát utoljára egy lemezjátszó boltban láttam.”

Az állófogadás után végre azok is kipróbálhattak egy Teslát, akik nem vettek részt az akcióban. Ezzel a lehetőséggel élve hívtam Gáspár Zsoltot, aki útközben mesélt a rendezvény céljáról.

Először természetesen kipróbáltam, hogy gyorsul egy 762 lóerős, 900 Nm nyomatékú összkerekes villanyautó. De mivel a töltöttség már 30 % alatt volt, így „csak” kb. 800 Nm állt rendelkezésünkre és Zsolt elmondása szerint nem volt meg az 1,2 G gyorsulás, csak 1 G körüli. De így is félelmetes volt, a belső szerveim szépen felkenődtek az ülésre. Szerintem, mielött valaki egy Teslának tövig nyomja, mindeképpen kérjen orvosi igazolást! 😊 Mindenesetre nagyon klassz volt. Milyen lesz az új Roadster a maga 1,9 másodperces gyorsulásával?

A nyers erő elképesztő élménye után Zsoltot kérdeztem az útjukról:

     Zsolt, most jöttetek meg Nyíregyházáról. Mesélsz az útról egy kicsit?

Ma csináltunk egy rekordkísérletet, amit szerintem sikeresen teljesítettünk is. Kilenc Tesla Model S -el – többek között ezzel az autóval is, amit most te vezetsz – jöttünk önvezető módban  Nyíregyházáról egészen a Driving Camp-ig Zsámbékra, keresztül az országon egy konvojban. Ilyet eddig nem csináltak. Reméljük, hogy valami különlegeset alkottunk. Az egész rendezvénynek a célja az volt, hogy felhívjuk az elektromos autózásra a figyelmet. Nem kimondottan a Tesla volt a középpontban, de a Teslának van meg az a tudása, hogy önvezető módban biztonságosan eljuttasson A-ból B-be. Itt a hangsúly inkább a környezettudatos felhasználásán az energiának, a biztonsági részén az önvezető módnak, ahol a szenzorok sokkal gyorsabban, sokkal több számítással, jobb reakcióidővel tartanak nagyobb biztonságban, mint te magad emberi reflexidővel.

Illetve még egy fontos üzenete volt ennek az útnak. Velünk volt Boronkai Péter barátom, aki paratriatlonista. Ő mozgássérült, a bal keze hiányos. És ő is játszi könnyedséggel tudta vezetni ezt a közel 800 lóerős autót önvezető módban. Hiszen gyakorlatilag nem kell egy komplett autót átépíteni neki, hanem teljesen jól tudta kontrollálni, és vezetni, felügyelni az autót. Hiszen itt már nem annyira sofőrökről beszélünk, hanem csak felügyelőkről.

     A kilenc autóból mindegyik töltés nélkül tette meg a távot?

Igen, 230-240 km-t tettünk meg.

Nem 100 százalékos az önvezetés

     És volt olyan, hogy meg kellett fogni a kormányt?

Természetesen vannak olyan szituációk, amikor emberi beavatkozást kér. Hiszen ezek a rendszerek nem 100 százalékos önvezető rendszerek. Most például épp olvastam az egyik magyar kerékpáros médiában egy hírt, hogy Angliában egy kerékpárost halálra gázolt egy Tesla Model S. És nem tudni még, hogy önvezető módban volt-e vagy sem. De azt tudni lehet, hogy abban a modellben is van ilyen. Mindig hangsúlyozzák, hogy az önvezető módok nem 100 százalékos önvezető módok és nem olyan módok, amikben nem kellene emberi felügyeletnek lennie. Tehát ez gyakorlatilag egy segédlet. Egy assistance, ami nagyon kényelmes assistance, viszont ugyanúgy felügyeletet igényel. Sokan azt hiszik, hogy itt már lehet inni, aludni, könyvet olvasni, minden egyebet, de ez nem így van. Ugyanúgy oda kell figyelni. Csak annyiban lesz kényelmesebb, hogy nem folyik ki a szemünk a koncentrálás során, mint most is például éjszakai körülmények között. Hanem majdnem hogy pihentebben érkezünk meg, mint ahogy elindultunk. Fel tudjuk fedezni a világot, körbe tudunk nézni az autóból. Nem csak előre koncentrálunk. Ha megyünk az M3-on, akkor látjuk a Mátrát és gyönyörködhetünk a tájban.

Tesla rekordkísérlet
Figyeljék a matricát!

     És ha valaki tervezi egy Tesla vételét, de nem tudta még kipróbálni, akkor nálatok erre van lehetőség?

Így van. A Teslaélmény.hu-n lehet jelentkezni teszt vezetésre. Különböző csomagjaink vannak, fél, egy és másfél órás csomagok. Az autót bemutatjuk, az első perctől az ügyfél vezeti az autót. Mi nem is kérünk kauciót, ami különleges ebben a szegmensben, ilyen értékű autóknál. Illetve közúton próbálhatja ki. Magát a gyorsulást és az önvezető módot is bemutatjuk.

     Köszönöm Zsolt, hogy rendelkezésünkre álltál!

Én köszönöm!

 

Azt hiszem, ezzel a rekordkísérlettel kicsit talán megfogható közelségbe került, mire is képes egy, vagy több önvezető autó. Azt gondolom, ez a jövő. A pár évtizedes sci-fik valósággá válnak. És ahogy nemrég egy szakember az önvezető iparágból mondta: ” A normál autózást pályákon fogjuk művelni hobbi szinten, mint ahogy most a lovaglást teszik.” Hogy ez jó lesz-e nekünk, vagy sem, azt mindenki döntse el maga.

 

 

Mobile Sliding Menu