Megérte várni. A Lamborghini SSUV-ja (Super Sport Utility Vehicle), a Lamborghini Urus elképesztően jól néz ki. Pedig ekkora hossznál ( 5,1 méter ) már inkább a méret szokott dominálni, nem pedig a forma. De az Urus nagyon arányos, jól kinéző autó lett. És persze, óriási.
És persze Lamborghini. Ott van benne a Countach. Minden szögből nézve elképesztően dinamikus. És persze Audi és Porsche is. Olyannyira, hogy a padlólemez megegyezik a legújjabb Porsche Cayenne-ével.
Előlről a hatalmas levegőbelépők és az ötszögű lámpák vonzzák a szemet. Minden erőt sugároz. Az Urusok már most meglévő nimbuszának köszönhetően valószínű, hogy a tulajoknak villantani sem kell majd a belső sávban.
Oldalról akár a molnárok emblémája is lehetne, hiszen a 21 és 24 coll között felrakható kerekek bármelyik malomban megállnák a helyüket. Kisebb kerék nem is mehet rá a hatalmas karbon kerámia féktárcsák miatt. A szögletes törésvonalakról könnyű felismerni a márkát. Persze, az Audi e-tron Sportback-től sincs messze. Egyik gömbölyű, a másik szögletes.
Hátulról elképesztően szélesnek látszik az autó és az is. Ezt hangsúlyozzák a keskeny hátsó lámpák, amik belenyúlnak a sárvédőkbe. A csomagtérfedél közepe kicsit Skoda Octáviás lett. Gondolom, a tervezők még nem láttak olyan autót. Az alsó szekció pedig a négy kipufogóvéggel és a diffúzorral szupersportkocsis motívumokat mutat. Azt hiszem, elmondhatjuk: Igen, egy Lamborghini „terepjárónak” így kell kinéznie.
A belső a sportosság és a luxus ötvözete. Sok szempontból egy repülőgép cocpitjét idézi. Mondjuk a 0-100 km/h megvan 3,6 másodperc alatt, a 200 km/h-hoz pedig 12,8 másodperc kell. Tehát az élmény is repülőgépes. Természetesen végletekig finom a kidolgozás és az anyaghasználat. Mondjuk ez a 60 millió körüli árfekvésnél meg is követelhető. Természetesen az Urusban minden ma elérhető biztonsági és kényelmi extra benne van.
Ami még nagyon fontos, hogy a nagy testnek nagy a belseje is. Lamborghiniktől szokatlan a helykínálat. Öt ember kényelmesen? Naná! És sok csomag? Az is jöhet! 616 literes csomagtér. És az IKEA-ba is mehetünk? Hát persze! 1596 litert kapunk, ha ledöntjük a hátsó üléseket.
A motor
Az Urust – ami az egyik legnagyobb, spanyol bikaviadalon is szereplő bika vad őséről kapta a nevét – egy 4.0 literes V8-as twin turbos benzinmotor hajt. Az alumínium motor 650 lóerőt ad le 6000-es percenkénti fordulaton és elpörög egészen 6800-ig. A brutális 850 Nm-es nyomaték pedig 2250 és 4500-as percenkénti fordulat között rendelkezésre áll. Ahogy már említettem, 3,6 másodperc kell százig, és 12,8 másodperc 200-ig. A kg/lóerő arány 3,38, ami nagyon jó érték. A végsebesség pedig 300 fölött van. Egészen pontosan 305 km/h. Az autó csak nyolc sebességes autóval lesz kapható.
Az összkerék hajtás alapból 40/60 arányban ossza el a nyomatékot az első és hátsó kerekek között. De képes a nyomaték 70 százalékát előre, vagy akár 87 százalékát hátra tenni.
Emellett a hátsó kerék is kormányzott, bár maximum 3 fokot képes kanyarodni. Kis sebességnél az első kerékkel ellentétes, nagy sebességnél az első kerékkel megegyező irányba.
Elől és hátul karbon kerámia fékek találhatók. Elől 440X40 mm-esek, hátul pedig 370X30 mm-esek a tárcsák.
A Tamburo vezetési mód választó segítségével választhatunk STRADA, SPORT, CORSA, NEVE (hó), TERRA (off-road) ás SABBIA (homok) üzemmódok között.
A hatalmas SSUV-ot nem nagyon fogják terepre vinni. Igazándiból az orbitális féktárcsák miatt nem is lehet rátenni igazi terep kerekeket. És az ára sem erre ösztönzi majd a tulajdonosokat, bár azért lehet, hogy lesz aki megpróbálja. Tehát az európai ára 171,429 euró körül lesz áfa nélkül és 2018 tavaszától indul az értékesítés.