BMW M3 és M4 Cabrio – tegnap és ma

In bemutató
BMW M3 és M4 Cabrio

Kerek 30 éve, 1988-ban mutatták be az első nyitott M-es BMW-t, a BMW M3 Cabrio-t. A most futó BMW M4 Cabrió már az ötödik generációt képviseli. A 30 éves történelemnek tisztelegve a BMW kiadja a BMW M4 Cabrio Edition 30 Year limitált szériát.

BMW M3 és M4 Cabrio
Forrás: BMW

 

Ebből a verzióból összesen 300 darab készül. A műszaki alap a Competition Package-el felszerelt M4 Cabrio. Dupla turbós sorhat 450 lóerővel (331 kW), M Sport kipufogó, típus-specifikus SPORT üzemmóddal és extrém sportosra konfigurált dinamikus menetstabilizáló rendszerrel (DSC – Dynamic Stability Control) felvértezett, adaptív M futómű, és aktív M differenciálmű jellemzik az autót.

BMW M3 és M4 Cabrio
Forrás: BMW

Lesz Macao Blue – ami a 30 éve bemutatott autóra utal, és Mandarin II fényezés, ami a második generáció Dakar Yellow-t igyekszik feleleveníteni.

A külsőt tekintve lesz még BMW Individual Magasfényű Shadow Line külső felszereltségi csomag, amely a hűtőrács-pár dupla keretét, az első kerékjárati ívek mögé integrált légkivezető nyílásokat, a típusjelzést és a csillagküllő-dizájnú, kovácsolt BMW M könnyűfém keréktárcsákat is exkluzív fénybe öltözteti. A 20” méretű felnik a különkiadás sajátosságaként eközben Orbit Grey matt árnyalatban gurulnak majd a háromszáz egyedi kabrió alatt.

BMW M3 és M4 Cabrio
Forrás: BMW

A küszöbléceken, a fejtámlákon és a műszerfal jobb első utas előtti részén a „30 Jahre Edition” felirat olvasható, utóbbi esetben ráadásul a háromszázig skálázott sorszámok is utalnak a limitált szériára.

 

A BMW M3 Cabrio története

 

A BMW M4 Cabrio Edition 30 Years különkiadás a lélegzetelállító menetteljesítmény és a nyitott tetős vezetési élmény öt modellgeneráción át érlelt párosának végeredménye. A zárt versenypályákon edzett járműkoncepció és a motorsport élvonalából származó technológia már az első BMW M3 Cabrio karakterét is meghatározta.

BMW M3 és M4 Cabrio
Forrás: supercars.net

A 2.3 liter hengerűrtartalmú, négyhengeres, hengerenkénti négyszelepes, katalizátorral kiegészített, 143 kW / 195 lóerő maximális teljesítményre képes benzinmotor, az egyedi futómű-technológia és a kiszélesített kerékjárati ívekkel egybedolgozott, aerodinamikailag optimalizált karosszéria a kifejezetten a túraautó-futamokra kifejlesztett, keménytetős, kétajtós BMW M3 öröksége volt. A modellel Roberto Ravaglia, Wilfried Vogt és Eric van de Poele 1987-ben a túraautó-mezőny világbajnoki, Európa-bajnoki és németországi abszolút győzelmét is elhódította, az első BMW M3 iránti érdeklődés így ugrásszerű növekedésnek indult. Jóllehet, a motorsport élvonalának homologizációs előírásai okán a bajor prémiumgyártó eleinte a sportautó mindössze 5 000 darabos tömegtermelését tervezte, amikor azonban 1988 nyarán az első BMW M3 Cabrio (E30) is megérkezett a piacra, a keménytetős, kétajtós BMW M3 eladásai már a tízezres darabszámon túl jártak. Nyitott tetős testvérmodelljéből 1991-ig csupán 786 darab látott napvilágot, a BMW M3 / M4 Cabrio modelltörténetében így az első generáció a valaha készült legexkluzívabb kivitel. A XX. század végének egyik leggyorsabb nyitott tetős négyülésesét egy 158 kW / 215 lóerő maximális teljesítményű benzinmotor hajtotta.

BMW M3 és M4 Cabrio
Forrás: speeddoctor.net

A BMW M3 Cabrio második modellgenerációja (E36) 1994-ben ünnepelte világpremierjét,

magabiztos kiállással és fejlett biztonsági rendszerrel felszerelve. A motorháztető alatt dolgozó soros hathengeres benzinmotor 210 kW / 286 lóerő maximális teljesítménye utánozhatatlan kabrióélménnyel ajándékozta meg a vezetés szerelmeseit. Két évvel később bemutatkozott a soros hathengeres szív továbbfejlesztett változata, immáron 236 kW / 321 lóerő maximális teljesítménnyel. A BMW M3 Cabrio hátsó fejtámlái mögé ezzel párhuzamosan egy borulásvédő rendszer is bekerült, amely automatikusan kiemelkedett, ha a gépkocsi ütközésérzékelő szenzorjai felborulás veszélyét észlelték. Az innovatív rendszer és az első szélvédő megerősített kerete együttesen minden vezetési szituációban optimális utasbiztonságot garantált.

 

BMW M3 és M4 Cabrio
Forrás: netcarshow.com

A BMW M3 Cabrio modelltörténete harmadik nemzedékével (E46) és egy új sorhatos benzinmotorral lépett be a XXI. századba.

A 2001-ben debütált nagyteljesítményű kabrió feltűnően laposabb és szélesebb karosszériával érkezett meg az utakra, ahol a motorháztető alá épített erőforrás már 252 kW / 343 lóerő maximális teljesítménnyel forgathatta a hátsó kerekeket. A letaglózó vezetési élményt azonban nem csupán a magas fordulatszám-tartományig kalibrált benzinmotor, de a nyitás és zárás arányát folyamatosan változtató BMW M differenciálzár, a strapabíró sport fékrendszer és az integrált biztonsági övekkel felszerelt sportülések egysége keltette életre.

 

BMW M3 és M4 Cabrio

A 2008-ban bemutatott negyedik nemzedék (E92) számára a BMW M GmbH tervezőmérnökei egészen újat alkottak:

a motorháztető alá egy 309 kW / 420 lóerő maximális teljesítményű V8-as benzinmotor került, amely a zabolátlan erőtöbbletet rendkívül széles fordulatszám-tartományban állította elő. Mindehhez a nyolchengeres motorblokkok összetéveszthetetlen orgánuma társult, amely lenyitott tetővel még tovább borzolta a kedélyeket. A BMW M3 Cabrio negyedik modellgenerációja már egy elektrohidraulikus működtetésű keménytetőt viselt, amely nem csupán a nagyteljesítményű kabrió maximális versenypályás kihasználását, de a sportmodell egész éves használatát is lehetővé tette.

 

BMW M3 és M4 Cabrio
Forrás: BMW

 

A ma is kapható, ötödik nemzedék (F33) 2014-es bemutatkozása egybeesett a járműkoncepció átfogó névváltoztatásával.

A BMW M4 Cabrio meghajtásáról egy M TwinPower Turbo technológiával dolgozó, kivételesen magas fordulatszám-tartományig kalibrált, soros hathengeres benzinmotor gondoskodik, amely még a maximális fordulatszám közelében is azonnali gázreakcióval, elődmodelljéhez képest jelentős mértékben csökkentett saját tömeggel, az opcionális extrafelszereltség részeként Drivelogic-kal dolgozó, hétfokozatú BMW M duplakuplungos automataváltóval és aktív M differenciálművel növeli a vezetési élményt. 

Azért jó lenne menni egy pár kört egy E30-as M3 kabrióval és utána az új M4 kabrióval. Az újdonság menetdinamikája természetesen bődületes a régi vashoz képest, de a vezetési élmény kérdésre már nem ilyen egyértelmű a válasz. Hiszen a kisebb tömeg, a végtelen közvetlenség az E30 felé billenthetik a mérleget. Illetve az sem mindegy, hogy az autónak a határait ésszerű sebességnél érjük el, vagy csak az életveszély kategóriában. 

You may also read!

Újraindul a Moszkvics gyártása

A nyugati autógyártók teljesen elengedték Oroszország autóiparát az Ukrán invázió után. A szankciók miatt az orosz vállalatok nehezen tudják

Read More...
autót 150 ezerért

Autót 150 ezerért? Ne már!

Autót venni szerintem élvezetes dolog. De 150.000 forintért? Á, inkább spórolj még, vagy vegyél fel hitelt! Hitelt? Kösz,nem! Hátha

Read More...
gumi elektromos autóra

Új Vredestein négy évszakos gumi kifejezetten elektromos autókra

Az Apollo Tyres a mai napon bemutatja a Vredestein Quatrac Pro EV-t, amely Európa első, kifejezetten akkumulátoros elektromos és

Read More...