BMW M3 és M4 Cabrio – tegnap és ma

BMW M3 és M4 Cabrio

Kerek 30 éve, 1988-ban mutatták be az első nyitott M-es BMW-t, a BMW M3 Cabrio-t. A most futó BMW M4 Cabrió már az ötödik generációt képviseli. A 30 éves történelemnek tisztelegve a BMW kiadja a BMW M4 Cabrio Edition 30 Year limitált szériát.

BMW M3 és M4 Cabrio
Forrás: BMW

 

Ebből a verzióból összesen 300 darab készül. A műszaki alap a Competition Package-el felszerelt M4 Cabrio. Dupla turbós sorhat 450 lóerővel (331 kW), M Sport kipufogó, típus-specifikus SPORT üzemmóddal és extrém sportosra konfigurált dinamikus menetstabilizáló rendszerrel (DSC – Dynamic Stability Control) felvértezett, adaptív M futómű, és aktív M differenciálmű jellemzik az autót.

BMW M3 és M4 Cabrio
Forrás: BMW

Lesz Macao Blue – ami a 30 éve bemutatott autóra utal, és Mandarin II fényezés, ami a második generáció Dakar Yellow-t igyekszik feleleveníteni.

A külsőt tekintve lesz még BMW Individual Magasfényű Shadow Line külső felszereltségi csomag, amely a hűtőrács-pár dupla keretét, az első kerékjárati ívek mögé integrált légkivezető nyílásokat, a típusjelzést és a csillagküllő-dizájnú, kovácsolt BMW M könnyűfém keréktárcsákat is exkluzív fénybe öltözteti. A 20” méretű felnik a különkiadás sajátosságaként eközben Orbit Grey matt árnyalatban gurulnak majd a háromszáz egyedi kabrió alatt.

BMW M3 és M4 Cabrio
Forrás: BMW

A küszöbléceken, a fejtámlákon és a műszerfal jobb első utas előtti részén a „30 Jahre Edition” felirat olvasható, utóbbi esetben ráadásul a háromszázig skálázott sorszámok is utalnak a limitált szériára.

 

A BMW M3 Cabrio története

 

A BMW M4 Cabrio Edition 30 Years különkiadás a lélegzetelállító menetteljesítmény és a nyitott tetős vezetési élmény öt modellgeneráción át érlelt párosának végeredménye. A zárt versenypályákon edzett járműkoncepció és a motorsport élvonalából származó technológia már az első BMW M3 Cabrio karakterét is meghatározta.

BMW M3 és M4 Cabrio
Forrás: supercars.net

A 2.3 liter hengerűrtartalmú, négyhengeres, hengerenkénti négyszelepes, katalizátorral kiegészített, 143 kW / 195 lóerő maximális teljesítményre képes benzinmotor, az egyedi futómű-technológia és a kiszélesített kerékjárati ívekkel egybedolgozott, aerodinamikailag optimalizált karosszéria a kifejezetten a túraautó-futamokra kifejlesztett, keménytetős, kétajtós BMW M3 öröksége volt. A modellel Roberto Ravaglia, Wilfried Vogt és Eric van de Poele 1987-ben a túraautó-mezőny világbajnoki, Európa-bajnoki és németországi abszolút győzelmét is elhódította, az első BMW M3 iránti érdeklődés így ugrásszerű növekedésnek indult. Jóllehet, a motorsport élvonalának homologizációs előírásai okán a bajor prémiumgyártó eleinte a sportautó mindössze 5 000 darabos tömegtermelését tervezte, amikor azonban 1988 nyarán az első BMW M3 Cabrio (E30) is megérkezett a piacra, a keménytetős, kétajtós BMW M3 eladásai már a tízezres darabszámon túl jártak. Nyitott tetős testvérmodelljéből 1991-ig csupán 786 darab látott napvilágot, a BMW M3 / M4 Cabrio modelltörténetében így az első generáció a valaha készült legexkluzívabb kivitel. A XX. század végének egyik leggyorsabb nyitott tetős négyülésesét egy 158 kW / 215 lóerő maximális teljesítményű benzinmotor hajtotta.

BMW M3 és M4 Cabrio
Forrás: speeddoctor.net

A BMW M3 Cabrio második modellgenerációja (E36) 1994-ben ünnepelte világpremierjét,

magabiztos kiállással és fejlett biztonsági rendszerrel felszerelve. A motorháztető alatt dolgozó soros hathengeres benzinmotor 210 kW / 286 lóerő maximális teljesítménye utánozhatatlan kabrióélménnyel ajándékozta meg a vezetés szerelmeseit. Két évvel később bemutatkozott a soros hathengeres szív továbbfejlesztett változata, immáron 236 kW / 321 lóerő maximális teljesítménnyel. A BMW M3 Cabrio hátsó fejtámlái mögé ezzel párhuzamosan egy borulásvédő rendszer is bekerült, amely automatikusan kiemelkedett, ha a gépkocsi ütközésérzékelő szenzorjai felborulás veszélyét észlelték. Az innovatív rendszer és az első szélvédő megerősített kerete együttesen minden vezetési szituációban optimális utasbiztonságot garantált.

 

BMW M3 és M4 Cabrio
Forrás: netcarshow.com

A BMW M3 Cabrio modelltörténete harmadik nemzedékével (E46) és egy új sorhatos benzinmotorral lépett be a XXI. századba.

A 2001-ben debütált nagyteljesítményű kabrió feltűnően laposabb és szélesebb karosszériával érkezett meg az utakra, ahol a motorháztető alá épített erőforrás már 252 kW / 343 lóerő maximális teljesítménnyel forgathatta a hátsó kerekeket. A letaglózó vezetési élményt azonban nem csupán a magas fordulatszám-tartományig kalibrált benzinmotor, de a nyitás és zárás arányát folyamatosan változtató BMW M differenciálzár, a strapabíró sport fékrendszer és az integrált biztonsági övekkel felszerelt sportülések egysége keltette életre.

 

BMW M3 és M4 Cabrio

A 2008-ban bemutatott negyedik nemzedék (E92) számára a BMW M GmbH tervezőmérnökei egészen újat alkottak:

a motorháztető alá egy 309 kW / 420 lóerő maximális teljesítményű V8-as benzinmotor került, amely a zabolátlan erőtöbbletet rendkívül széles fordulatszám-tartományban állította elő. Mindehhez a nyolchengeres motorblokkok összetéveszthetetlen orgánuma társult, amely lenyitott tetővel még tovább borzolta a kedélyeket. A BMW M3 Cabrio negyedik modellgenerációja már egy elektrohidraulikus működtetésű keménytetőt viselt, amely nem csupán a nagyteljesítményű kabrió maximális versenypályás kihasználását, de a sportmodell egész éves használatát is lehetővé tette.

 

BMW M3 és M4 Cabrio
Forrás: BMW

 

A ma is kapható, ötödik nemzedék (F33) 2014-es bemutatkozása egybeesett a járműkoncepció átfogó névváltoztatásával.

A BMW M4 Cabrio meghajtásáról egy M TwinPower Turbo technológiával dolgozó, kivételesen magas fordulatszám-tartományig kalibrált, soros hathengeres benzinmotor gondoskodik, amely még a maximális fordulatszám közelében is azonnali gázreakcióval, elődmodelljéhez képest jelentős mértékben csökkentett saját tömeggel, az opcionális extrafelszereltség részeként Drivelogic-kal dolgozó, hétfokozatú BMW M duplakuplungos automataváltóval és aktív M differenciálművel növeli a vezetési élményt. 

Azért jó lenne menni egy pár kört egy E30-as M3 kabrióval és utána az új M4 kabrióval. Az újdonság menetdinamikája természetesen bődületes a régi vashoz képest, de a vezetési élmény kérdésre már nem ilyen egyértelmű a válasz. Hiszen a kisebb tömeg, a végtelen közvetlenség az E30 felé billenthetik a mérleget. Illetve az sem mindegy, hogy az autónak a határait ésszerű sebességnél érjük el, vagy csak az életveszély kategóriában. 

Verified by MonsterInsights