ADAC : a modern dízelek jó néhány benzinmotornál is tisztább üzemre képesek – Mégis tiszták a dízelek?

In hír
Mégis tiszták a dízelek?

Az ADAC teszten igazolta, hogy a legmodernebb dízelmotorok károsanyag-kibocsátása messze a legszigorúbb határértékek alatt marad. Mégis tiszták a dízelek?

 

Csaknem egy éve, hogy megkezdődtek az új RDE (Real Driving Emissions, azaz valós közlekedési körülmények között mért károsanyag-kibocsátás) norma szerinti emissziószint-vizsgálatok.

Az RDE teszteket a járművekre szerelt, hordozható diagnosztikai berendezésekkel végzik közúton, változatos menetkörülmények között igazolva a szintén újonnan bevezetett, a korábbinál nagyságrendekkel életszerűbb WLTP rendszer szerinti laboratóriumi vizsgálatok mérési eredményeit.

 

Az RDE vizsgálat során az autóknak kis és nagy tengerszint feletti magasságokon, téli és nyári hőmérsékleti viszonyok között, terhelten és üresen, hegy- és lejtmenetben, városi, országúti és autópálya-szakaszokon kell bizonyítaniuk, hogy károsanyag-kibocsátásuk – beleértve az egészségre fokozottan káros nitrogén-oxidokat is – nem haladja meg az aktuálisan hatályban lévő határértéket.

 

Ezen összetett tesztek tanúsága szerint az Euro 6d előírást követve homologizált, modern dízelmotorok valós körülmények között is teljesítik a törvényben megszabott összes emissziós korlátozást. Ugyanerre a következtetésre jutott a német autóklub, az ADAC is, amikor egy Peugeot 308 kombit vetett alá saját, különösen szigorú vizsgálati programjának.

Az adatok magukért beszélnek: az SCR katalizátorral és Urea-befecskendezéssel felvértezett modell NOx-kibocsátása valós körülmények között is bőven a törvényben előírt szint alatt marad. A 180 lóerős, kétliteres BlueHDI dízelmotorral szerelt, automata sebességváltós Peugeot a környezeti terhelés szempontjából legsúlyosabb nagysebességű autópálya-menetben is messze az átlagos használatban engedélyezett határérték alatt teljesített, ráadásul a modellnél a szabványos és tényleges értékek csaknem pontosan megegyeztek. Az már csak adalék, hogy a vizsgálatokat az előírtnál hidegebb időben végezték, ami nem kedvez a kipufogógáz-tisztításnak.

 

Mégis tiszták a dízelek?

A Peugeot példája a bizonyíték arra, hogy a modern dízelmotorok kipufogógáz-tisztító rendszere még nagy terhelés mellett is hatékony, sőt, jó néhány benzinmotornál is tisztább üzemre képesek – írja az ADAC. „Az autógyártók szemmel láthatólag bebiztosították magukat, és a szükségesnél jóval több emisszió-csökkentő technológiát építenek be modelljeikbe” – nyugtázta elégedetten a tapasztalatokat Thomas Burkhardt, az ADAC műszaki alelnöke. „Ha a többiek is hasonló szorgalommal járnak el, jó irányba mozdulhat el az autóipar.”

Ezzel összefüggésben az európai autógyártók szervezete, az ACEA aggályát fejezte ki az olyan, magukat függetlennek mondó szervezetek nem szabványosított mérési eljárásai miatt.

 

A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (ICCT), az FIA Alapítvány, a Global NCAP, valamint az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) által elvégzett teszten az út mellett felállított mérőberendezésekkel ellenőrizték az elhaladó járművek NOx-kibocsátását. Ez a mérési módszer azonban az autók környezeti teljesítményének csak egy szűk szeletére mutat rá, hangsúlyozza az ACEA, ráadásul a vizsgálatokat 2011 és 2017 között végezték el, azaz a megfigyelt járművek egyikét sem a jelenleg forgalmazott gépkocsikra vonatkozó, legszigorúbb Euro 6d emissziós szabvány szerint homologizálták.

Illusztrációk : Peugeot

You may also read!

Elmúlt a VW botrány hatása

Hol van már a dízelbotrány?
Az autóeladási adatok azt mutatják, hogy a Volkswagen emissziós botrányának hatása elmúlt, a

Read More...
Hyundai Sonata Prototípus napelemmel a tetején

Hyundai Sonata Prototípus napelemmel a tetején

A következő generációs Hyundai Sonata prototípusát már tesztelik a dél-koreai utakon. Bár ez magában is hír, a meglesett

Read More...
Peugeot 5008 lett a legjobb vontató

A Peugeot 5008 lett a legjobb vontató

A brit Towing Car of the Year díjátadón kategóriaelsőnek választották meg a Peugeot új generációs szabadidőjárművét. Komoly próbákat

Read More...

Leave a reply:

Mobile Sliding Menu

Oldalunkon sütiket használunk a felhasználói élmény növelése érdekében. További információkat itt találhat. Elfogadom, Nem fogadom el
554