Az Autosajto.hu már korábban beszámolt a Hyundai meglesett tesztautójáról. A napokban megtörtént a bejelentés: Az elektromos autókhoz, hibridekhez, de még a benzines és dízel autókhoz is kínál majd a gyártó napelemeket.
Az 1970-es és 80-as évek sci-fi koncepciójának volt az a látása, hogy majd napelemek által lefedett elektromos autók járják az utakat. Egyre szaporodnak az elektromos autók, sokakban felmerült a napelemek ötlete, amelyek segíthetnek az akkumulátorok töltésében, ha éppen nem találunk szabad elektromos csatlakozást.
Az ötlet jónak tűnt már a kezdetektől, de a megvalósíthatóság akadályokba ütközött. Amikor az autó hifi vagy a légkondicionáló rendszer energiaigénye terhelte még az autók elektromos rendszerét, a napelemek teljesítménye volt gyenge. A napelemek sokat fejlődtek, de az autók is. A legújabb generációs elektromos autók esetén a napelemek által generált töltés még így is túl gyenge ahhoz, hogy jelentős hatást gyakoroljon a járművek hatósugarára. Így nem is terjedt el a technológia mostanáig.
A Hyundai Motor Group (Kia és Hyundai gyártója) bejelentette, hogy a kiválasztott belső égésű, hibrid és akkumulátoros elektromos járművek tetejére vagy motorháztetejére, napelemeket fog szerelni, növelve az üzemanyag-hatékonyságot és a hatótávolságot. A jövő évtől három szakaszban érkeznek a vállalatcsoport autói. Az első generációs rendszer képes a hibrid járművek nagyfeszültségű akkumulátorának 30-60%-os töltésére egy átlagos napon, az időjárási körülmények és egyéb környezeti tényezők függvényében. Ezt követi majd egy második generációs rendszer, amely egy félig átlátszó napelemes tetőre cseréli a hagyományos panorámás tetőablakot a benzin és dízelüzemű járműveken. A napelemes töltőberendezések alkalmazásával a belső égésű motoros járművek – a cégcsoport világelső technológiájának segítségével – károsanyag kibocsátását csökkenti. A belsőégésű motorral szerelt autók esetén az egyre szigorúbb kibocsátási előírások miatt ez fontos előrelépés.
A jelenleg tesztelt, harmadik generációs tiszta elektromos járművek motorháztetőjére és tetejére szerelt töltésre szolgáló napelemek, a hálózati vagy töltőponti töltés mellett, már mérhetően javítják az autó hatótávolságát, segíti az energiafelhasználást maximalizálni.
Jeong-Gil Park, a Hyundai Motor Group fejlesztésért felelős alelnöke elmondta: „A jövőben számos különböző villamosenergia-termelési technológiát építünk be járműveinkbe. A napelemes tető az első ilyen technológia, aminek segítségével az autók már nem csupán passzív fogyasztói az energiának, hanem aktív termelői is. Ez egy nagyon izgalmas fejlesztés számunkra, olyan technológiát kell terveznünk a gépjármű tulajdonosok részére, amivel energia-felhasználóból energiatermelővé válnak.”
Azért még nem örülhetünk nagyon. Egy 100 wattos napelemes egység 100Wh energiát termel ideális körülmények között óránként. Az 1 kW teljesítmény elérése tehát 10 órát vesz igénybe, így a hamarosan piacra kerülő Kia E-Niro 64 kilowatt-os akkumulátorának teljes feltöltéséhez 640 órára lenne szükség, amennyiben csak napelemet használunk. Ez 27 nap, de a megfelelő töltéshez nappali fény kell, így ez akár 54 nap is lehet.
Összegezve, még a legújabb napelemekkel mellett sem számíthatunk arra, hogy világosban feltöltsük az autónkat, míg dolgozunk a munkahelyen. De aki vezetett már elektromos autót tudja – mi saját bőrünkön éreztük – néha minden kWh számít. És ha az autó úgyis a napos parkolóban pihen egész nap, miért ne tölthetnénk az akkumulátorait közben? Erre éreztek rá a koreai mérnökök, és mint oly gyakran az ipari forradalom kezdete óta, talán most is egy ilyen széria kísérlet ad nagyobb lendületet a még hatékonyabb napelemek fejlesztésére.
forrás: driving.co.uk