A Vespa legendája – Több mint 70 éve trendi

In veterán
Vespa legendája

Ki ne hallott volna a Vespáról, amiből már csaknem 20 millió példány kelt el világszerte. Erről a motorról többnyire a fiatalosságra és a nyárra asszociálunk. De hogy is kezdődött ez a sikersztori?

1946-ban a második világháború terhe és rombolása még nagyon is érezhető volt Olaszországban. A legendás Piaggio család korábban vonatkocsikat gyártó, majd a haditermelésbe bekapcsolódó cége is súlyos veszteséget szenvedett, vadászgép gyártó üzemük megsemmisült egy bombázásban. A még a háború előtt elhunyt alapító, Rinaldo Piaggio fia, Enrico ebben a helyzetben állt elő az ötletével, miszerint egy olyan járműre, amivel az emberek közlekedhetnek a katasztrofálissá vált útviszonyok között.

1944-ben már terveztek egy olyan motort, ami kis kerekeken futott és teljesen beburkolták (állítólag azért esett a választás a kis átmérőjű kerekekre, mert a repülőgép alkatrészként szolgáló hátsó kormányzott kerekek fennmaradt készleteit akarták felhasználni). Az első prototípus 1945-ben készült el: az MP5 prototípus léghűtéses volt és a „Paperino” becenevet kapta.

Vespa legendája

De Piaggo-nak nem tetszett a modell. A következő prototípust már a neves mérnökkel, Corradino D’Ascanio-val terveztette és ez el is nyerte a tetszését.

Vespa legendája

A szintén kis kerekű MP6-on a motor és váltó a hátsó keréknél helyezkedett el, és mivel azt közvetlen az erőátvitelből hajtották, nem volt szükség láncra vagy fogasszíjra. Ezáltal a modell egyszerűbb, csendesebb és tisztább lett. Az első felfüggesztése csak egyszárú volt. Az első és hátsó kerekek csereszavatosak voltak és még egy pótkerék is helyet kapott a mopeden.

Állítólag, mikor Enrico Piaggio meglátta a farban zömök, közép tájt karcsúbb kismotort, felkiáltott: „Sembra una vespa!”. Ami annyit tesz: „Úgy néz ki, mint egy darázs!” Ez a név rá is ragadt az új modellre.

Ezt a motorfelépítést, ami a Vespák sajátossága lett, szabadalmaztatták is 1946-ban. Olyan megoldások is szabadalmi oltalom alá kerültek, mint például az ülés alá rejtett tanksapka vagy az olyan térdvédő és burkolat, mely lehetővé tette az elegáns ruhában való motorozást.

A sajtó munkatársai a Romai Golf Clubban tartott bemutatón próbálhatták ki az újdonságot, ahol a kezdeti, a külső okozta meghökkenést a menetpróbák kedvező tapasztalata által kiváltott elégedettség váltotta fel.

A Vespát az 1946-os Milánói Vásáron láthatta először a nagyközönség. 1947-ben már 2500 Vespa kelt el. A következő évben már 10.000 példány talált gazdára és az eladási számok gyorsan növekedtek.

 

Vespa legendája

1947-ben bemutatták a Vespa 98 Corsa Circuito-t, amivel azt akarták bebizonyítani, hogy a Vespák a versenypályán is megállják a helyüket: a robogó az eredeti piros fényezés és a dinamikus külső miatt a „tűzgolyó” becenevet kapta.

 

Vespa legendája

Sok érdekes modell közül érdemes kiemelni az 1950-ben megjelent, direkt rekordkísérletre készült Vespa Montlhery-t. Itt is a sportosságot akarták hangsúlyozni, ami sikerült is. Április 7-én a francia Monthlery pályán a Vespa megnyerta 100 mérföldes versenyt 129,7 km/h átlagsebességgel, az 500 mérföldes versenyt 123,9 km/h átlaggal és az 1000 km-es versenyt 124,3 km/h átlagsebességgel.

 

Vespa legendája

Az 1953-ban bemutatott „Római vakáció” című filmben Audrey Hapburn utazott Gregory Pack mögött egy gyönyörű Vespán. Ez a holywood-i reklám egy év alatt több, mint 100.000 eladást eredményezett. Ezzel aztán tényleg divatba jött a Vespa. John Wayne, Marlon Brando és Dean Martin is nyeregbe pattantak.

Emellett Vespa Klubok is alakultak, amelyeknek összesen mintegy 50.000 tagja volt 1952-ben. Pár év elteltével a Vespát már Némtországban, Angliában, Franciaországban, Belgiumban és Spanyolországban is gyártották. A ’60-as években elindult a gyártás Indiában, Brazíliában és Indonéziában is. 1970-re elérték a 4 millió eladott példányt, 1980-ra pedig 10 millió Vespa kelt el.

A kisebb Vespák 50 és 125 cm3 közötti motorokat kaptak. A nagyobbik szériát pedig 125, 150 és 200 cm3-es egyhengeresek hajtották.

Az oldtimer Vespákra ma már komoly gyűjtőknek is fáj a foguk. A kezdetekből származó relikviák van, hogy 20 millió forint feletti áron cserélnek gazdát, de volt olyan árverés, ahol ennek többszörösét érte egy Vespa ritkaság. Az extravagancia és trendiség pedig ma sem veszett ki a modelljeikből.

 

A Piaggio a mai napig több mint 30 típust gyártott a Vespából. Az új keletű Vespa Primaverát 2016-ban mutatták be. Ennek elődjét 1968 és 1982 között már gyártották.

Vespa legendája

És ahogy az eddigiekből is kiderült, a Vespa divatcikk. A vonalvezetésére jobban illik a „szép”, mint a „jól néz ki”. A dizájnján még ma is felfedezni a repülőgépes múltat. Mind a burkolat, mind a hátsó szekció igen áramvonalas. A kis alufelnik egyszerűségükben remekművek. Az első sárvédő picit egy római légiós sisakjára emlékeztet. A hátsó sárvédő rész pedig tényleg egy darázs potrohát imitálja. Szép volt ez az ’50-es években és szép ez ma is, ráadásul a divatosság mellé megbízhatóság társul – talán ez az együttállás a siker titka.

Egy ilyen klassz motor kellemes színfoltja a város forgatagának, tavasztól őszig remek alkalmatosság akár munkába járásra is. A tulajdonosnak azonban nem kell várni a motor beindításáig: a parkolóban álló Vespa már akkor mosolyt csal az arcunkra, amikor közeledünk felé.

You may also read!

Alpine A110S

Alpine A110S – könnyű és finom


Az A110S az A110 Pure és az A110 Legende mellé csatlakozik a kínálat csúcsára. Kevesebb tömeggel és nagyobb

Read More...
felújított BMW 530 MLE

Negyven év után hazatért egy legenda: a felújított BMW 530 MLE


A BMW Group Rosslyn-i gyárában október 8-án leplezték le az 1970-es években épült versenyautó-legenda, a BMW 530 Motorsport

Read More...

Bulgária nagyon szeretné a Volkswagen-gyárat


Bulgária emeli a tétet
Röviddel azután, hogy a Volkswagen-csoport (VW) kedden elhalasztotta a döntést a Törökországban tervezett autógyára

Read More...

Leave a reply: