A legbosszantóbb dugó

In Téma
Dugó Asfinag Autópálya

Minden dugó bosszantó, ebben sokan egyetértünk. Télen a hideg miatt, nyáron a meleg miatt, ha munkába sietünk azért, ha nyaralni megyünk, akkor meg azért. Az okok néha érthetők. Az utak karbantartása, felújítása fontos dolog, ilyenkor legfeljebb az időzítésen bosszankodunk, miért pont akkor, amikor nekem kell arra járnom?

A dugók kialakulásának okaival, lélektanával ma már tudományos szinten is foglalkoznak, ebben dr. Orosz Gábor kutatásai nemzetközileg is elismertek. Az autópályán egyetlen autós indokolatlan lassítása is képes egy telített úton hosszú forgalmi dugót kialakítani. Az ilyen valós forgalmi indok nélkül kialakuló dugókat gyakran az emberi gyarlóságok okozzák. Emlékezetes az M7 mellett felejtett balesetet szenvedett busz története, amikor még másnap is a sérült busz látványára lelassítottak az emberek, és amíg a buszt el nem szállították, folyamatos volt a torlódás.

Az autópályák hivatalosan többletszolgáltatást nyújtanak a résztvevő autósoknak, ezért is kell a legtöbb országban külön is fizetni Európa szerte. Az autópálya felügyeletét ellátó cég járművei naponta ellenőrzik az útburkolatot, kamerákkal figyelik a forgalmat, és amint ez szükséges beavatkoznak. Aki bejárta már többször Európa útjait, a legtöbb ország, illetve az országokon belül a különböző autópályák előnyeit és hátrányait is ismeri. Milyenek a mosdók, milyen a tájékoztatási rendszer, menyire biztonságos az út, mennyire gyorsan tudnak beavatkozni egy-egy hiba elhárítására, például egy kialakult forgalmi dugó megszüntetésére.

Dugó Asfinag Autópálya

Az elmúlt harminc évben sokat bővült Európa gyorsforgalmi úthálózata és azok szolgáltatásai is. 1989-ben Németországban öröm volt megállni egy autópálya parkoló mellkehelységét igénybe venni, még ha furcsa is volt, hogy fajansz helyett rozsdamentes acélból készült a berendezés. Ekkor még nem csak Magyarországon, de Ausztriában sem volt mellékhelység. Az egyetlen fabódé árnyékszéket ugyanis nem nevezném mellékhelységnek. Magyarországon már 20 éve elkezdték telepíteni a ma is jellemző, a 30 évvel ezelőtti németországihoz hasonló mosdókat, Ausztriában 12 éve indult el egy nagyobb fejlesztés. Szomorúan tapasztaljuk, hogy az Asfinag által Ausztriában telepített és üzemeltetett mellékhelységek nem csak nagyobbak, látványosabbak, kedvezőbb kialakításúak, hanem a napi többszöri takarításnak köszönhetően tisztábbak is.

Az Asfinag (Autobahnen- und Schnellstraßen-Finanzierungs-Aktiengesellschaft – Osztrák autópályakezelő) számos területen jobb szolgáltatást nyújt, mint sok európai szolgáltató, ezért is lepett meg, tegnapi tapasztalatom, ami a cikk címét is eredményezte. A svájci Montreux és Budapest között 1200 km a távolság, végig autópályán. Ha délben elindul az ember hazafelé, joggal remélheti, hogy éjfélre hazaér. Napjaink kütyükkel támogatott világában is könnyen tanácstalanná lesz az ember. Az osztrák rádió tájékoztatta az utazókat, hogy az A21-es bécsi elkerülő autópályán 30 perces várakozást okozó dugó van. A Google kalkuláció szerint még így is 2-3 perccel jobb, mintha a városon mennénk keresztül. Bevállaltam, szépen kiálltam a soromat, de nagyon kíváncsi voltam, mi az oka a már több mint 1 órája fennálló torlódásnak.

Megdöbbentem! Az autópálya kezelő által a forgalom szabályozására használható fénytábla azt jelezte, hogy a külső sáv megszűnik, minden autónak a belső sávba kell sorolni. De sem bója, sem útburkolati festés, sem semmilyen tábla vagy eszköz ezt nem indokolta, a sáv továbbra is használható volt. A szélső sávból a szabályt követő autósok a fénytábla utasítása szerint besoroltak a belső sávba, a belső sávban haladni vágyók pedig felismerve a valós forgalmi helyzetet kisoroltak a szélső sávba. Mindez 10-15 km/h sebesség mellett, aminek köszönhetően kialakult a 7 km hosszú sor, ami végül 45 perc várakozást eredményezett. Döbbenetem oka, hogy annak ellenére, hogy a rádió bemondja a torlódást, az autópálya kezelő nem ismerte fel a torlódás okát és nem kapcsolta le a félretájékoztató fénytáblát.

Az már csak tetézte az éjszakába nyúló utazásomat, hogy az A4-es autópálya felújítás alatt álló szakaszán elakadt kamion leállósáv hiányában a szélső sávban állt. Az A21-en szerzett 45 perc, az újabb 25 perces várakozás, no meg a München és környékén állandósult torlódás következtében 14 órába telt az 1200 km, amit átlagban 11-12 óra alatt meg lehet tenni.

You may also read!

Az új Audi Q4 Sportback e-tron a tervek szerint egy megfizethető elektromos crossover lesz

Az Audi hivatalosan bemutatta a Q4 Sportback e-tron koncepció autóját, amely már a következő évben sorozatgyártásba kerül a gyártó

Read More...

A BMW valamiért még mindig rejtegeti a 2021-es iX3 elektromos autóját

A BMW készen áll, hogy bemutassa az iX3-at, a bajor autógyártó elindított egy bemutató kampányt a közösségi médiában ahol

Read More...

Alaposan visszaesett a BMW értékesítése

Kínában már látszik a fordulat Nem meglepetés, hogy globálisan alaposan visszaesett a BMW értékesítése, a pandémia miatt a márkacsoport eladásai

Read More...