Az autógyártók készülnek a koronavírus okozta válságra Kínában

koronavírus

Fel lehet hagyni azzal a reménnyel, hogy Kína – a világ legnagyobb autópiaca – egyhamar kilábal a kétéves visszaesésből.

Noha a koronavírus okozta pénzügyi veszteségekről szóló konkrét becslések még mindig ritkák, úgy tűnik, hogy a végső károk messze meghaladják a 2003-as SARS járvány okozta károkat, amikor Kína autópiaca hatod része volt a mai méretének és kisebb volt, mint Japáné.

A Teslától a VW Csoportig és a Toyota is figyelmeztetnek, hogy készülnek a zavarokra, a beszállítói előrejelzések szerint a gyártók 15 %-kal csökkentenék a kínai termelést ebben a negyedévben.

Kínában az autó eladások az utóbbi 5 év legalacsonyabb szintjén voltak még mielőtt megjelent a koronavírus és lezárták Wuhan városának epicentrumát és környékét.

Az még nem látszik, hogy a vásárlók mikor fognak visszatérni a bemutatótermekbe – mikor olyan 14 tartomány és városok, melyek az ország bruttó hazai termékének majdnem 70 %-át adták – bezárták üzleteiket és gyáraikat február második hetéig.

„A kockázat óriási, mivel Kínának hatalmas a jelentősége a globális piacon és kereskedelemben,” – mondta Jean-Louis Sempe,a párizsi Invest Securities elemzője. „A járvány súlyosságát előre megjósolni nagyon nehéz, de nem kétséges, hogy a gyárakra, a beszállítókra és a belföldi autókereskedőkre óriási hatása lesz.”

Ha a személyautó eladások 20 %-kal csökkennének az előző évi 21,4 millió darabhoz képest, ez azzal fenyegetne, hogy az ország elveszítené a világ legnagyobb autópiaca rangot, amit több, mint egy évtizede birtokol.

Kína autóvárosa

A General Motorsnak és a Hondának is van gyára Wuhan régióban, míg az állami tulajdonban lévő Dongfeng Motor székhelye a 11 milliós városban található.

A Nissannak és a PSA Csoportnak is van összeszerelő üzeme Wuhanban vagy a határos Hubei tartományban, és mindkettő a Dongfeng partnere.

Robin Zhu, a Sanford C. Bernstein & Co. elemzője a Dongfeng / PSA-t “messze a leginkább veszélyeztetett” kategóriába sorolta, mivel a környéken nagyon sok járművük készül.

A befektetőknek fel kell készülniük Kínában a szélesebb körű aktivitás lelassulására” – mondta Zhu január 27-i feljegyzésében. “Arra számítunk, hogy a kínai autóipar a következő néhány hónapban traumát fog szenvedni.”

Az autógyártók valószínűleg 15 százalékkal visszafogják a termelést Kínában ebben a negyedévben, miután meghosszabbították az ünnepi leállásokat a vírus miatt – nyilatkozta az Aptiv beszállító csütörtökön.

Az Aptiv, amelynek ügyfelei között szerepel a GM és a Volkswagen, saját termelését 11 százalékkal csökkentette az egy évvel ezelőtti szintjéhez képest.

A kormány több nappal meghosszabbította a Hold Újév ünnepi zárvatartást, hogy csökkentse a vírus terjedését.

A Tesla azon vállalatok között volt, amelyek a Kínán kívül gyártott autók esetleges ellátási lánc-megszakítását is figyelik.

“Ez szörnyű lesz az ellátási láncban, szörnyű lesz a vállalatok számára, és meg fog mutatkozni a negyedéves jelentésekben és a globális stratégiában is.” – mondta Rosemary Coates, ellátási lánc tanácsadó és a Reshoring Intézet ügyvezető igazgatója – „Meg fog jelenni és fájni fog.”

Ez a járvány egy nagyon kényes időpontban érkezett az autóipar számára, ami értékesítési visszaeséseket jelent Kínán kívül is, és nyomást jelent az elektromos és önvezető autókba történő beruházások felé.

A gépjárműgyártók számára felmerülő veszélyt az általános gazdasági visszaesés jelenti, mivel a vírus potenciálisan több mint 1 százalékponttal borotválja meg Kína bruttó hazai termékének negyedéves növekedését.

Kína egyben a világ legnagyobb elektromos autó piaca is. Az elektromos és a hagyományos prémium személyautók értékesítése esett vissza leginkább, mivel ezek a legnagyobb városokra koncentrálódnak, melyeket leginkább érint a járvány – mondta Zhu.

A hatás messze túlmutat Wuhan tartományon. A Tesla 10 napos késéssel számolhat a sanghaji új üzemében a termelés felfuttatásában – először az USA-n kívül – a kormány által elrendelt kényszerpihenő miatt. Zach Kirkhorn pénzügyi vezérigazgató január 29-én elmondta: a késés “kissé befolyásolhatja” a társaság nyereségességét ebben a negyedévben.

 

forrás: Autonews.com

Verified by MonsterInsights