Meddig érdemes halogatni?

In biztonság

Az enyhe tél után lassan megérkezik az igazi tavasz is, ezért érdemes már most betervezni a gumicserét.

A márkaszervizek előjegyzései ugyanis gyorsan betelnek, nem árt tehát jó előre időpontot foglalni. A néhány évvel ezelőtti extrém eset után, március 15-e lélektani határnak mondható, de arról megoszlanak a vélemények, meddig halogatható a gumicsere, illetve használható-e egész évben a téli abroncs. Az óbudai Autóváros szakemberei eloszlatják a kételyeket.

A téli gumicsere fontosságáról mindig, minden platformon sokat hallhatunk, de ugyanilyen kardinális kérdés a nyári abroncsok megfelelő használata is. Örökérvényű szabálynak tűnhet, miszerint ha az átlaghőmérséklet tartósan 7 Celsius fok fölé kerül, akkor már téliről nyárira cserélhetőek az abroncsok. Habár egyre tavasziasabb az idő, reggelente és esténként még lehűlhet annyira a hőmérséklet, amihez a téli gumi még mindig több biztonságot nyújthat, mint amennyi hátránya keletkezhet belőle az autósnak. Egy-egy kiadósabb esőzésről nem is beszélve, amikor a síkossá váló aszfalton csökkenhet a gépkocsi kezelhetősége, a féktáv pedig jócskán megnövekedhet.

„Sokan azt gondolják, hogy a téli gumikat egész évben használhatják, minden helyzetben betöltik funkciójukat, ráadásul spórolnak is vele. De ez tévedés: melegebb időben hamarabb elkopnak, így zajosabb gördülést, csökkent stabilitást, megnövekedett fékutat is eredményezhetnek. Számszerűsítve ez azt jelenti, hogy egy 100 km/h-ról történő vészfékezésnél a téli gumival szerelt gépjármű 6 méterrel később áll meg, mint a nyári gumival szerelt autó. Egy sérült gépkocsi megjavíttatása pedig korántsem tekinthető spórolásnak, a saját illetve szeretteink testi épségének megfizethetetlenségéről nem is beszélve” – fejtette ki Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója. Hozzátette: „Ha ki is húzzuk valameddig a nyári abroncsok cseréjét, a jövőre nézve tanácsos időben bejelenteni az autónkat a szervizbe, hogy biztosan legyen időpontunk, és akkor, amikor nekünk a legalkalmasabb.”

Ha eljön a gumicsere ideje, érdemes az alábbi szempontok szerint átvizsgálni az abroncsokat:

Profilmélység

A hatósági előírások szerint, ha a nyári gumik profilmélysége kevesebb, mint 1,6 milliméter, már fel sem szabad szerelni az abroncsokat az autókra, hiszen a velük való közlekedés szabálytalan és életveszélyes. A 24 márkaszerviz üzemeltető óbudai cég szakértői azonban a 3 milliméteres értéket tartják igazán biztonságosnak, hiszen az abroncs kopásával folyamatosan nőhet az úgynevezett aquaplaning, vagyis az autó vízen való felúszásának esélye is.

Anyag, kopottság

A használat mértéke, valamint a gumik kémiai összetételének változása egyaránt hatással van az abroncsok élettartamára. Elhasználódásuk mérséklése érdekében a szakemberek azt tanácsolják, hogy szezononként más-más pozícióra helyezzük a gumikat az autónkon. Fontos azonban, hogy ha elkopott vagy sérült valamelyik kerekünk, akkor a vele azonos tengelyen forgót is ki kell cserélni. És sose kombináljuk a nyári-téli abroncsokat egy szetten belül!

Élettartam

A Duna Autó szakértői szerint nincs ökölszabály arra vonatkozóan, hogy a gyártástól számítva hány évig ajánlatos egy-egy garnitúrát használni. A kor miatti elhasználódásnak ugyanis több befolyásoló tényezője van. A 8-10 éves abroncsok azonban már cserére érettek.
A gumik gyártásának időpontját pedig egyszerűen kiolvashatjuk a felületükön megtalálható DOT számból. A szám második részében az első két számjegy a gyártási hetet, a másik kettő pedig a gyártási évet mutatja.

Légnyomás

Nem csak a féléves pihentetést követően, hanem meghatározott időközönként is érdemes ellenőrizni a kerekek légnyomását. A nem megfelelő értékre felpumpált abroncsok ugyanis nem kopnak egyenletesen, aminek következtében csökkenhet élettartamuk, autónk üzemanyag-fogyasztása megnőhet, ráadásul kevésbé kontrollálhatóvá is válhat.

A márkaszervizek erre is ügyelnek a cserék, szervizek alkalmával, akárcsak a leszerelt téli abroncsok megfelelő tárolására. A Duna Autó ügyfelei ugyanis a gumihotel szolgáltatást is igénybe vehetik. Aki viszont inkább otthon tartaná az abroncsokat, arra a legalkalmasabb egy hűvös, száraz és fénytől védett hely, mivel a hő, a nedvesség és a közvetlen napfény meggyorsíthatja az anyaguk elöregedését. A gumikat minden esetben a szennyeződésektől alaposan megtisztítva és állítva pakoljuk el, felnire szerelve azonban egymásra fektetve tároljuk őket.

Simon Péter szerint téliről a nyári abroncsokra való átálláskor sokan egy teljes körű átvizsgálást is kérnek autójukra, de a többség sajnos még mindig nem tulajdonít megfelelő jelentőséget ennek. Pedig nem csak az abroncsok, hanem a kocsi egyéb alkatrészei, tartozékai is megérdemlik a tavaszi felfrissítést. Bár a tél nem volt túl kemény, a Duna Autó Zrt. szakértői szerint érdemes megtisztítani a futóművet és a fékrendszert, a karosszériát és az alvázat a tél folyamán rárakódott sós létől, ezzel is megelőzve az idő előtti a nem kívánt korróziót, valamint ellenőrizni a klímaberendezést, a különböző folyadékszinteket, a szélvédő és ablaktörlő lapátokat. Egy kis odafigyeléssel így hozzájárulhatunk autónk élettartamának meghosszabbításához és a közlekedésbiztonsághoz.

Forrás: Duna Autó Zrt

You may also read!

A Tesla tulajok szerint könnyen becsapható az autopilot rendszer

Az autós magazin aggodalma teljesen jogos, ők sem gondolták, hogy mennyire egyszerű kijátszani az autó védelmi rendszerét. Az NHTSA és

Read More...

Árverésen egy LaFerrari, 3 millió dollár feletti árat várnak

Eladásra kínálják ezt az alig használt 2014-ben gyártott Ferrari LaFerrari sportautó ritkaságot. Jelenleg a washingtoni Bellevue-ban várakozik egy méregdrága

Read More...

A 2021-es VW Polo megfiatalodik LED világítást, digitális műszereket és nagyautós biztonsági technikát kap

A Volkswagen Polo óriás a kisautók között. Az 50 éve tartó sikere alatt több mint 18 millió eladott példánynál

Read More...