Pontosan 15 évvel ezelőtt a Bugatti lett az első autógyártó, amely sorozatgyártású autóval átlépte a 400 km/órás álomhatárt. A szóban forgó jármű természetesen az eredeti Veyron 16.4 volt, amely a világ első 1000+ lóerős nagy sebességű hiperautója.
A Veyron 8,0 literes, quad-turbo W16 motorja összesen 1001 lóerős és 1250 Nm nyomatékkal bír, amelyhez egy 7 sebességes duplakuplungos tengelykapcsolót párosítottak.
Csak 2,5 másodpercre volt szüksége a 100 km/óra eléréséhez, míg a 200 km/óra átlépése is mindössze 7,3 másodpercig tartott. Ami a nulla és 300 km/órás sebességet illeti 16,7 másodperc elegendő volt ehhez.
A cél azonban a 400 km/órás tempó átlépése volt, pontosabban a legendás Porsche 917 által a Hunaudières egyenesen (Le Mans pálya, 6 km hosszú szakasza) tartott 406 km/órás rekord megdöntése.
„A Bugatti több mint 110 éve az autóipar csúcsán áll. A Veyron 16.4-es verziójával a Bugatti nemcsak bemutatta, amit 2005-ben a világ első hiper sportautójának nevezhetünk, hanem hihetetlen sebességrekordot is elérhetett ”- mondta Stephan Winkelmann, a Bugatti elnöke. „Még 15 évvel a felvétel után is még mindig rendkívüli erővel, sebességgel és eleganciával bír az autó, időtlen formával. Az autóipari történelem ikonja. Maximálisan tisztelem a csapat akkori eredményét, bátorságát és akaraterejét. Valóban rendkívüli autót hoztak létre. ”
A tesztpilóta, Uwe Novacki volt, amikor 2005. áprilisában beült a Veyronba és megértette az elvégzendő feladatok nehézségét.
„Nem voltam ideges a tesztelés előtt és nem is féltem, tiszteletet éreztem. Annak ellenére, hogy szoktam nagy sebességgel vezetni, ez a sebességtartomány egy teljesen új dimenzióval bírt. Keveseknek volt tapasztalata erről. “
Novackinak kezdetben időt vett igénybe, hogy megismerkedjen a Veyronnal a franciaországi Molsheim település közelében lévő pályán. Az első teszten csak 380 km/ó sebességet ért el, de a második alkalommal már…, inkább idézzük fel az ő szavaival:
„Az autó nagyon csendes volt, tökéletesen hangolt, azonnal meg tudtam mondani, hogy a motor valóban nagyon erős. Óvatosan megközelítettem a sebességtartományt. Az első körben 230 km/órás sebességgel haladtam a meredek kanyaron, ami túl gyors volt és az autó instabillá vált. A következő kanyart 220-as sebességgel vettem be és az autót stabilabbnak éreztem ”- magyarázza.
„Mielőtt kijöttem a kanyarból, olyan keményen felgyorsítottam, hogy a teljes 1001 lóerő kiszabadult a Veyron motorjából. Annyira lenyűgözött, hogy az autó 400 km/órás sebességnél érezhetően stabil, könnyű és biztonságos. ”
Az egyenes végén a Veyron elképesztő 411 km/óra sebességet ért el, bár a rekordot két alkalommal kellett megmérni. Végül a jóváhagyási dokumentumokba bevitt érték 407 km/óra volt, ami a Veyron-t a világ leggyorsabb sorozatgyártású autójává tette abban az időben.
2010 júniusában a Veyron 16.4 Super Sport 1200 lóerővel, 431 km/órás sebességgel haladt a francia versenyzővel, Pierre-Henri Raphanel a kormány mögött. Ezután 2013 áprilisában, a nyitható tetejű Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse lett a világ leggyorsabb utcai legális autója, 408,84 km/órás sebességgel.