A Hyndai Kona már volt nálunk három hengeres benzines változatban és akkor engem lehengerelt. Most megkaptuk hibrid változatban. Ez sem volt rossz, de nem tetszett annyira.
Először a külső
Elölről erőtől duzzad, a nagy harcsa száj harapásra kész. A vékonyra húzott fényszórók és menetfény igazán sportosak. Lejjebb a reflektor, majd egészen lent a ködlámpák. Az elejét tekintve akár egy több száz lóerős fenevad is lehetne. A szépen domborodó motorháztető is hangsúlyossá teszi az elejét.
Az autó hossza 4165 mm, szélessége 1800 mm, a magassága 1565 mm. Oldalról nem annyira sportos, de nagyon jól mutat. A sárvédőívek fekete műanyag borítása még nagyobbá teszi az amúgy is nagy, 18-as kerekeket és kerékjárati ívet. Az alufelni egy remekmű, bár nem szívesen políroznám…. Az övvonal, a tető dinamikus vonalvezetése, a fekete tető, mind erőt sugároz. Sok formai geg van benne, mégis egységes.
Hátulról a finom, fekete tetőspoiler a sötétített üveggel komolyságot sugároz. A vékony hátsó lámpák is jól illeszkednek. A lenti tolatólámpa, index, ködlámpa és prizma kombináció a szürke kerettel már egy kicsit sok lett, nekem picit bazári. De összességében erőteljes és harmonikus a hátsó szekció is.
Egyszóval a Kona külsejét nem érheti rossz szó. A külső biztosan vevő csalogató tényező.
Üljünk be
Az ülések kényelmesek, de nem kiemelkedően. Jó az oldaltartásuk és az ülőlap sem rövid, de ültem már kényelmesebben. De azt meg kell hagyni, hogy a 193 centimmel kényelmesen elférek. A hozzám állított első ülés mögé beülve ez már nem mondható el. A fejem a tetőt éri bőven, a térdem pedig az első ülést. Hiába, azért ez nem egy nagy autó.
Viszont a kormány fogása nagyon jó. Megfelelő a vastagság és a formája is. Manapság divatos a kormány alját ellapítani, ezzel a lehetőséggel a Hyundai nem élt itt.
Amúgy a kormányról még egy űrhajót is elvezérelhetünk…majdnem. Innen szabályozható a tempomat, (adaptív tempomat nincs.), a hifi, telefon, infotainment rendszer.
A középső 7 colos kijelző a konszern megszokottja. Kitűnően működik az Apple Car Play a telefonunkkal. Biztos az Androidos rendszerre sincs panasz. Ami külön tetszett, hogy ügyesen kezelt egyszerre több telefont is.
Kisfiam kedvence a Hybrid ablak volt, ahol mutatja, hogy éppen töltjük az akksit, vagy a 32 kW-os villanymotor hajtja az autót, vagy a 105 lóerős 1.6 GDI Atkinson motor mozgatja a kasznit, vagy éppen mindent belead és előállhat a 141 lóerő összteljesítmény.
A műszerfal is nagyon pofás és meg is mutat mindent, ami kellhet. Jobbra a sebességmérő, ami 240-ig van skálázva, bár a gyáriak szerint csak 160 a vége, szerintem 180 km/h….
Balra pedig azt mutatja, hogy éppen kiveszünk erőt a rendszerből vagy visszatöltünk. Középen kapott helyet az infotainment.
Ami külön tetszett, hogy a klíma tekerőkkel és gombokkal szabályozható és nem az érintőképernyőről.
Az autó belsejében az igényesség jellemző. Ehhez tesz még hozzá a Krell hifi, ami igazán szépen szól.
Mint már említettem, hátul inkább kisautós a helykínálat és a csomagtartó sem túl nagy, 361/1143 liter.
Induljunk
Legtöbbször néma csendben indulunk, az 1,56 kWh-ás akksiban van annyi szufla, hogy egy darabig vigye az 1376 kg-os Konát.
Ha odalépünk, beszáll a benzinmotor is, ami egy 6 sebességes duplakuplungos automatán keresztül viszi az erőt az első kerekekhez. Az autó alapból ECO módban üzemel, de ha a váltókart elhúzzuk balra, ahol a karral is váltogathatunk, vagy elkezdünk a kormány mögötti flepnikkel váltani, átvált sport módba az autó. Ilyenkor sokkal közvetlenebb a gázreakció és jobban kipörgeti a sebességeket is. A gyorsulás 11,2 másodperc 100-ig, de nekem a váltó olyan kelletlen volt, nem szerettem. A 3 hengeres manuális váltós sokkal virgoncabb társ volt, pedig a gyorsulása még pár tizeddel rosszabb is volt.
Viszont a futómű, az még mindig nagyon jó. Ez már a benzinesnél is meggyőző volt. Elől Mcpherson, hátul multilink kettős lengőkaros. De úgy el van találva. Ha forszírozzuk kanyarban, finoman indul meg az eleje és a hátulja is. Nagyon jól koordinálható, nem veszélyes, hanem kezes. Talán egy picit feszesebb a kelleténél. De én inkább azt mondanám, a biztonságért áldozunk a kényelem rovására.
És jöjjön a fogyasztás. A gyári kombinált adat 5,01 l/ 100 km. Én egy percig nem finomkodtam, sokat előztem, mentem városban is, de inkább országúton. Pali barátom pedig lement vele a Balcsira is. De az átlag 5,6 lett, ami nagyon jó érték. Ritka pillanat, de azt kell mondanom, tojáshéj üzemmódban elérhető a gyári adat.
És az ára
A Kona Hybrid induló ára kedvezményesen 7.699.000 Ft. A teszt példány ára 8 millió fölött volt egy picivel. És hogy megéri-e a pénzét? Én inkább a benzinest venném 2.5 millióval olcsóbban. Az sem fogyaszt sokkal többet, és jelentősen olcsóbb. Ha már elektromos, akkor a Kona Electric állami támogatással 8,5 milliótól indul. Ott van zöld rendszám minden előnyével és a 250 km körüli hatótáv. (Azért a nagy akksis jóval drágább, 12,5 milliótól indul.) Ott már tényleg környezetbarátok vagyunk. A Kona Hybrid a középút, de ahhoz kicsit bonyolult és drága is szerintem. Viszont nem kell izgulni, hogy találunk-e töltőt.
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy honlapunk felhasználói élményének fokozása érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.ElfogadomNemPrivacy policy