Közelít a síszezon! De vajon mik a lehetőségeink, ha elektromos autóval utaznánk?

In elektromos autók, Szponzorált cikk
síelni elektromos autóval

Az elektromos autók előnyeit és hátrányait már széles körben megvitatták. Az már látszik, hogy az EU az éghajlatváltozás és a globális felmelegedés elleni harcban az elektromos hajtású járműveket fogja előnyben részesíteni. Az e-autók az elkövetkező években a hagyományos belső égésű motorok helyébe lépnek, ahogyan azt például az Európai Bizottság által nemrégiben elfogadott „Irány az 55%“ elnevezésű intézkedéscsomag is előirányozza. A cél, hogy 2030-ra az új személygépkocsik átlagos kibocsátása 55 %-kal, 2035-re pedig 100%-kal csökkenjen, ami az e-mobilitás további gyors fejlődését ösztönzik.

Indulás a “nulla szén-dioxid-kibocsátás” útjára

A tervek egyértelműek, de nézzük, hogy mit jelent ez a hétköznapokban? Felhasználói oldalon az egyik első nehézség, ami gyakran felmerül az a töltőállomások számával kapcsolatos kritika. Ugyanakkor a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) legfrissebb elektromobilitás-jelentéséből kiderül, hogy 2021 első negyedévének végén 1471 darab nyilvános, engedélyköteles tevékenység keretében üzemeltetett töltőberendezés üzemelt Magyarországon. Ez egy év alatt közel 60%-os emelkedés jelent.

Töltési lehetőségek a szomszédos országokban

Szlovákiában jelenleg több mint 200 egyenáramú gyorstöltő és mintegy 600 normál váltakozó áramú töltőállomás áll az autósok rendelkezésére. Csehországban 744 töltőállomáson 1470 töltőpont érhető el. Ausztriában jelenleg több mint 8600, Olaszországban pedig valamivel több, mint 23.000 nyilvánosan hozzáférhető töltőpont található.

Amikor hosszabb utat tervezünk elektromos autóval, figyelembe kell venni az útvonal mentén található töltőállomásokon való szükséges megállásokat. A töltőállomásokról szóló információkkal rendelkező navigációs alkalmazások online elérhetők, mint például a sygic.com, amely elsősorban Európát fedi le. Vannak olyan fejlett webes és mobilalkalmazások is, amelyek mind a tervezésben, mind az utazás egyéb szempontjaiban, például az akkumulátortöltés optimalizálásában segítik a járművezetőket. A mobilalkalmazás valós idejű információkat nyújt az akkumulátor állapotáról és más releváns adatokról, és töltéssel kapcsolatos értesítéseket küld.

Elektromos autóval egy belföldi vagy egy másik országba történő utazás úttörő vállalkozásnak tűnhet. Pedig a gyerekek például külön értékelik az “öko-kalandot”. Annál is inkább, mivel a digitális élményt a mindennapi életük szerves részeként fogják fel. “Megértik, hogy egy elektromos autót ugyanúgy fel kell tölteni, mint egy okostelefont, laptopot vagy táblagépet, és ezt megkerülhetetlen tulajdonságként fogadják el” – mondja David Nurkovič az Eurowagtól, aki nemrég egy többnapos, 1300 kilométeres utat tett meg egy elektromos Volkswagen ID.3-mal a családjával.

Tél vs. e-mobilitás

Egy másik kritika, ami az elektromos autózást illeti, az a „problémás” téli használattal, azon belül is a csökkent hatótávolsággal kapcsolatos. Pedig, ha kicsit jobban belegondolunk, ez nem hiba, hanem az autó jellegéből következő adottság. És ráadásul egyre több modellben már megoldott probléma.

A csökkentett hatótávolság oka, hogy az autó belsejét fűteni kell – a klasszikus belsőégésű motor használata esetén az autót a belsőégésű motor fűti, a hő előállításához nem használunk fel üzemanyag energiát. Elektromos autó használatakor nem keletkezik maradékhő, így plusz hőt kell termelni – a fűtéshez szükséges energiát közvetlenül az akkumulátorból vesszük. A nagyobb szériájú elektromos autókban ma már hőszivattyúk vannak, amelyek extra hőt termelnek és ez hatékonyabb a fűtéshez. Ráadásul a hőszivattyús autók hatótávolsága 10-20%-kal is magasabb lehet.

 

 

 

You may also read!

Az okos módosításaival a Peugeot 8%-kal növeli a hatótávot

Valamennyi autógyártó egyre inkább már csak az elektromos technológiát fejleszti és akár egyszerű módszerekkel is jelentősen tudják javítani a

Read More...

Az Egyesült Királyságban új törvény született az elektromos járműtöltők számának növelésére

Az Egyesült Királyság kormánya a héten bejelentette, hogy Angliában az újonnan készült otthonokban és minden új épületben a jövő

Read More...

Élesben próbálták ki a Tesla teljes önvezető bétaverziót és nagyon nem volt jó

A hét elején a CNN Business közlekedési hírszekesztője, Michael Ballaban készített egy videót, amelyben kipróbálta, hogy milyen használni a

Read More...