Amikor a Drive Pilottal szerelt Mercedes vezetője bekapcsolja az automata vezető rendszert az autójában, jogilag már nem vonható felelősségre az ekkor bekövetkező balesetért. Ha az autó mégis karambolozna, a Mercedes teljes egészében vállalja a felelősséget.
A felelősségvállalástól várja a német autógyártó, hogy előnyt szerezzen az autonóm vezetés terén. Ez a fejlesztési terület nagyon ellentmondásos a közeledők és a gyártók körében. A Mercedes ettől a merész döntéstől reméli, hogy valamennyi európai országban és az Egyesült Államok legtöbb államában bevezetheti a rendszer működését.
„A tavaly év végén mi kaptunk elsőként nemzetközi tanúsítványt a 3-as szintű rendszerhez” – nyilatkozta Gregor Kugelmann, a Drive Pilot vezető fejlesztési menedzsere a Road & Track amerikai magazinnak. „Célunk, hogy az év végéig megszerezzük az engedélyt Kaliforniában és Nevadában, majd ezután valamennyi államhoz beadjuk az engedélykérelmet.”
A német gyártó tudja, hogy Nevada állam tölti be a vezető szerepet az autonóm technológiával szembeni előírásokban. Ha a legszigorúbb közlekedési törvények betartása mellet engedélyt szerez, akkor más államok kormányaival együttműködve könnyebben bevezetheti a Drive Pilotot. A fejlett vezetőtámogató rendszerért vállalt felelősség segíthet meggyőzni a jogalkotókat a Drive Pilot jóváhagyásáról. A jogi felelősség meghatározása nagyon komoly téma, januárban egy Tesla sofőrjét emberöléssel gyanúsítottak meg, mert az autója a tilos jelzés ellenére nem állt meg és összeütközött egy másik járművel, miközben az Autopilot be volt kapcsolva. A balesetben két ember meghalt.
A Tesla vezetőtámogató rendszerei, hivatalosan Level 2 vagy Level 2+. Rengeteg bírálatot kapott az megnevezésért, mert ezzel elhitetik a használókkal, hogy többre képesek, mint amennyit valóban tud a rendszer. A terület több szakértője vádolja a Teslát, hogy megtévesztette a hatóságokat, engedély nélkül tesztelt magasabb szintű autonóm technológiákat a közutakon. Ezzel jogtalanul szerzett előnyhöz jutott.
A Mercedes is elkötelezett az autonom vezetés mellett, de jóval óvatosabb a rendszer és sokkal több korlátozást ír elő a Drive Pilot működéséhez. A rendszer csak 60 km/h-nál (40 mph) alacsonyabb sebességnél kapcsolható be és korlátozva van a helyek hozzáférése. Szigorúan csak osztott pályás úton, jelzőlámpák és körforgalmak nélküli utakon vagy egyéb forgalomirányító rendszerektől mentes övezetekben aktíválható. Csak a Mercedes által feltérképezett autópályákon, nappal és ideális látási körülmények között működik.
A rendszer több biztonsági funkcióval van kiegészítve. Kellő időben, 10 másodperccel korábban figyelmezteti a sofőrt, hogy visszaadja neki a kezelőszerveket, azaz a vezetést. A rendszer nem engedi, hogy az autóvezető aludjon közben, de már megengedi például Németországban, hogy a járművezető legálisan használja okostelefonját a volán mögött, amíg a Drive Pilot be van kapcsolva.
Forrás: https://www.carscoops.com/2022/03/mercedes-will-take-legal-responsibility-for-accidents-involving-its-level-3-autonomous-drive-pilot/