Már az utakon az üzemanyagcellás Peugeot E-Expert Hydrogen !

In bemutató
Peugeot E-Expert Hydrogen

A piac egyik első hidrogénnel üzemelő haszonjárműve ugyanolyan tiszta működésű, de nagyobb hatótávolsággal és gyorsabb újratölthetőséggel rendelkezik, mint a tisztán elektromos E-Expert.

A Peugeot tovább bővíti károsanyag-kibocsátástól mentes járműkínálatát az E-Expert Hydrogennel. Ez a kishaszonjármű újgenerációs üzemanyagcellás technológiát alkalmaz, amely a „Next gen e-Van Hydrogen Efficiency” nevet viseli. Az EMP2 (Efficient Modular Platform) padlólemezen alapuló furgon a Stellantis innovatív, „közepes teljesítményű, plug-in hidrogén üzemanyagcellás” hajtásrendszerét használja, amely két fedélzeti elektromos energiaforrást egyesít: a hálózatról tölthető akkumulátort és a hidrogénnel működő üzemanyagcellát.

A Peugeot E-Expert Hydrogen a hidrogén- és elektromos hajtás, valamint a modern akkumulátortechnológia minden előnyével rendelkezik.

 

Tiszta működés

Peugeot E-Expert Hydrogen

A Peugeot a Symbióval együttműködve gyártja a hidrogén üzemanyagcellákat, amelyeket a Lyon külvárosában található vénissieux-i üzemben állítanak össze. Ezek az áramfejlesztők több egymásra helyezett cellából állnak, amelyek kémiai reakciót tesznek lehetővé két elem, a tankban lévő hidrogén és a környezeti levegőben található oxigén között. A technológia garantáltan nulla CO2-kibocsátással rendelkezik, köszönhetően a reakciónak, amely elektromos áramot hoz létre, miközben csak tiszta vizet bocsát ki:

Hidrogén + oxigén → Elektromosság + víz + hő = 2 H2 + O2 → 2 H2O.

 

A Peugeot e-Expert Hydrogen üzemanyagcelláját egy három tartályból álló tank látja el hidrogénnel, a maximális kapacitás 4,4 kg hidrogén 700 bar nyomáson. A tartályok a hátsó padló alatt találhatók, így nem vesznek el helyet az E-Expert óriási, 6,1 köbméteres rakteréből.

 

Tekintélyes hatótáv

Peugeot E-Expert Hydrogen

A környezetbarát haszonjármű hajtáslánca alapvetően megegyezik a tisztán elektromos E-Expert BEV modellével, viszont a nagy, 75 kWh-s akkumulátort egy kisebb, 10,5 kWh kapacitásúra cserélik benne. Ha teljesen fel van töltve a hidrogéntank, akkor a hatótávolság a WLTP mérési ciklus szerint kereken 400 km, ami 60-nal több, mint amennyire a tisztán elektromos verzió képes.

 

Az üzemanyagcella másik fontos előnye a gyors tankolhatóság, ami a tisztán elektromos hajtástechnológiával lehetetlen lenne: mindössze három perc elegendő ahhoz, hogy a több száz kilométer megtételéhez szükséges hidrogént tároljuk. Ez egy olyan faktor, amely a francia autógyártó reményei szerint teljesen új felhasználókat vonz majd az üzemanyagcellás elektromos járművek felé.

 

Ha nincs a közelben hidrogénkút, akkor pedig jól jön, hogy van lehetőség az akkumulátor külső forrásból történő töltésére is a 11 kW-os fedélzeti töltő segítségével. Hivatalos adat még nincs a tisztán elektromos üzemben elérhető hatótávolságról, de az akkumulátor kapacitása alapján ez nagyjából 50 km-re tehető.

 

Nem csorbult a használati érték

Peugeot E-Expert Hydrogen

A 136 lóerős, 260 Nm nyomatékú állandó mágneses villanymotor az első kerekeket hajtja egyfokozatú erőátvitelen keresztül, amelyet a várhatóan nagy terhelés miatt megerősítettek a francia mérnökök. Nem változott a teherbírás a BEV-variánshoz képest, maradt 1100 kg, mint ahogy a vontatható maximális tömeg (1000 kg) is azonos.

 

A Stellantis innovatív, „közepes teljesítményű, plug-in hidrogén üzemanyagcellás” hajtásrendszerének különböző működési fázisai vannak:

 

  • Indításkor és alacsony fordulatszámon a nagyfeszültségű akkumulátor önmagában biztosítja a villanymotor számára szükséges áramot
  • Állandó fordulatszámon az üzemanyagcella közvetlenül a villanymotornak termeli az elektromos energiát
  • Gyorsulás, előzés vagy hegymenet során az üzemanyagcella és a nagyfeszültségű akkumulátor együttesen látja el energiával a villanymotort
  • Fékezés és lassítás közben a villanymotor generátor üzemre vált, és tölti a nagyfeszültségű akkumulátort, ami egyúttal azt is jelenti, hogy a normál üzemi tárcsafékek élettartama jelentősen nagyobb, mint egy belső égésű motoros haszonjármű esetében.

 

A villanymotorokra jellemző tekintélyes nyomaték az indítás pillanatától azonnal rendelkezésre áll kiváló gázreakcióval, ami egy nagy terheléssel dolgozó haszonjármű számára igen előnyös karakterisztika. Természetesen a hajtáslánc rezgés, zaj, sebességváltás, szag és lokális CO2-kibocsátás nélkül működik, a kipufogócsőből származó vízgőz az egyetlen kibocsátás a gumi és fékkopást leszámítva.

 

A gyalogosok biztonsága érdekében az E-Expert 30 km/h sebességig hangjelzést bocsát ki, amely figyelmezteti a közelben lévő gyalogosokat és kerékpárosokat a jármű érkezésére, előre és hátramenetben is.

Peugeot E-Expert Hydrogen

A Peugeot E-Expert Hydrogent Franciaországban gyártják, de az összeszerelés után a járműveket a németországi Rüsselsheimbe szállítják át, ahol tisztán elektromosról hidrogénüzeműre alakítják át őket. A nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátorra 8 év vagy 160 000 km garancia vonatkozik.

 

A Peugeot hidrogénes célkitűzései

 

Jelenleg a hidrogén az energiaátmenet egyik fontos pillérévé válik. Rengeteg nemzetközi projektet jelentettek be erre az üzemanyagra alapozva, különösen Európában, és a beruházásoknak köszönhetően gyorsan fejlődik az infrastruktúra. Az Európai Tiszta Hidrogén Szövetség eddigi befektetését körülbelül 60 milliárd euróra becsülik.

 

A hidrogéndisztribúciós hálózatot több kormányzati program is lendületbe hozta, a töltőhálózat folyamatosan növekszik Európában. A Peugeot azon dolgozik, hogy közvetlenül az energiaszolgáltatókkal együttműködve csomagajánlatokat tegyen elérhetővé ügyfelei számára e tiszta üzemanyag beszerzésére.

 

A márka célja egyértelmű: befektetni egy új, kompromisszumok nélküli, nulla CO2-kibocsátású mobilitási megoldásba, és a hidrogénmobilitás vezetőjévé válni. A hidrogénüzemű üzemanyagcella teljes mértékben megfelel a károsanyag-kibocsátástól mentes mobilitás legszigorúbb követelményeinek: minden felhasználási formához alkalmazkodik – nagy távolságok intenzív megtétele, gyors újratöltés, maximális hasznos térfogat – anélkül, hogy bármi mást bocsátana ki, mint a kipufogóján keresztül gőzként felszabaduló tiszta vizet.

 

 ILLUSZTRÁCIÓK: Stellantis

You may also read!

rally 2022 felfedezettje

Egy álmot élek meg!

Tegnap volt az Érd Arénában a Magyar Rally Országos Bajnokság 2022 Díjkiosztó Ünnepsége, ahol kategóriádban 3. helyen zártad a

Read More...
olcsóbb üzemanyag

Szerdától ismét csökkennek az üzemanyagárak

A novemberi hónap utolsó napján is csökkennek a hazai üzemanyagárak. A beszerzési árat tekintve a benzin bruttó 11 forinttal

Read More...
BMW 3.0 CSL

Az 50 éves BMW M Gmbh a BMW 3.0 CSL-lel ünnepel

A limitált verzióból 50 darab készül három hónap alatt gondos odafigyeléssel, sok kézi munkával. Az utastér szénszál-erősítésű műanyagból készül

Read More...