A vadonatúj, második generációs Mercedes eSprinter hivatalos bemutatója körülbelül fél éve volt, de akkor a Mercedes semmilyen hivatalos részletet nem közölt. A közelmúltban elvégeztek egy hivatalosan felügyelt hatékonysági tesztet, ezzel felfedve a titkok nagy részét és a legfontosabb kérdést, a várható hatótávot.
A Mercedes 2019-ben dobta piacra a népszerű Sprinter kisteherautójának első teljesen elektromos változatát, de csak korlátozott európai piacokon forgalmazták, az alacsony hatékonyság miatt. A legelső villanyos Sprinter korlátozott hatótávú, ezért a Mercedes kizárólag a városi szállító cégeket célozta meg ajánlatával.
A korlátozott használhatóság annyit jelent, hogy egy töltéssel nem megy messzire a járgány. Az eSprinter két akkumulátor opcióval kapható, egy 41 kWh-s akkumulátorral 114 kilométeres és egy 55 kWh-s csomaggal 150 kilométeres hatótávolsággal. Ezen kívül fontos részlet, hogy ezek a tartománybecslések a WLTP értékek, amelyek a valóságban körülbelül 12–15%-kal kisebb hatótávolságot eredményeznek.
A hivatalos teszt ellenére még mindig nem közöltek hivatalos információkat az új eSprinter részletéivel kapcsolatban és valószínűleg még néhány hónapot várni az érdemi bejelentésekre. Ennek a hatékonysági tesztnek a kiadásával azonban megtudtunk néhány dolgot. Ami már biztos, hogy az új eSprinter hatótávolsága több mint háromszor akkora lesz, mint a korábbi változatoké.
A hatékonysági tesztet a német hivatalos szervezet, a TÜV SÜD felügyelte. A gumiabroncsokat a gyártó előírása szerinti értékre állították és a cég egyik biztosa végig utazott a furgonban, hogy felügyelje a tesztet.
Csak a Mercedes egyik alkalmazottja vezethette az új eSprintert. Az útvonal Stuggart-München oda vissza, összesen 475 kilométert megtéve. Jól kiszámolták, az út végén mindössze 3%-os töltöttségi állapotot mutatott a műszer.
A TÜV SÜD 21,9 kWh/100 km-es fogyasztási rátát igazolt a tesztvezetés során, ami 4,54 km/kWh-t jelent. Ezzel az információval már következtetni lehet az akkumulátor méretére amivel már elég közel kerülhetünk a használható kapacitásához.
3%-os töltöttségi állapottal és 20 km becsült hátralévő hatótávval fejezték be az utat; ha hozzáadjuk ezt az értéket a megtett távhoz 495 kilométert kapunk egy teljesen feltöltött akkumulátorral. Mivel a fogyasztás mértéke 4,54 km/kWh volt, így megállapíthatjuk, hogy az új eSprinter hasznosítható kapacitása legalább 108,5 kWh.
Ezen kívül nem tudjuk, hogy a Mercedes rejtett-e néhány kWh-t a jelzett teljes lemerülés esetére, amivel a jármű még meg tud tenni néhány km-et. Végszükség esetén még valamennyit képes elmenni, ha a töltöttségi állapot és a hátralévő megtehető táv becsült értéke nulla, ahogy sok elektromos jármű teszi.
Ha ez a helyzet, akkor a felhasználható akkumulátorkapacitás körülbelül 110 kWh, ami kétszer akkora, mint a jelenleg forgalmazott eSprinterben elérhető legnagyobb akkumulátor mérete.
A kiválasztott útvonalról még annyit tudni érdemes, hogy városi és autópályás utak kombinációja volt és valós forgalomban történt, elég nagy szintkülönbségekkel. Valószínűleg, ha a pálya sík úton haladt volna minimális szintváltozással, akkor az eSprinter akár 20-25 kilométert tett volna hozzá a végeredményhez.
Ezzel a hatótávval az új eSprinter már teljesen jól használható lesz, ez miatt nagy lehet rá a kereslet.
Forrás: https://insideevs.com/news/623945/mercedes-esprinter-electric-van-review/