Ha a plug-in hibrid autókat a hagyományos belső égésű motorral használják, akkor miért kellene zöld autóként kezelni ezeket a járműveket? Merül fel joggal a kérdés. Nem csak hazánkban foglalkoztat sokakat a kialakult helyzet, hanem más országokat is komolyan érinti a probléma.
Az ICCT (International Council on Clean Transportation) által összegyűjtött adatok szerint a konnektorról tölthető hibrid járművek vezetői a korábban feltételezettnél jóval kevesebbet használják az elektromos hajtásláncot. Ez azt jelenti, hogy ezek a járművek sokkal több károsanyagot bocsájtanak ki a belsőégésű motor használatával, mint amit a Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) szabályozói előzetesen becsültek.
A tanulmány megállapította, hogy a használatban lévő plug-in autók elektromos módban 26-56 százalékkal kevesebbet mennek, mint azt az EPA korábban feltételezte. Ennek eredményeként a valós üzemanyag fogyasztás 42-67 százalékkal magasabb, mint a gyártók üzemanyag hatékonysági becslése.
„Az új, növekvő adatbázisból megállapítható, hogy a PHEV-k nem érik el azt a kibocsátás csökkentést, amelyet a járművek besorolásakor feltételeztek. Az új PHEV adatok egyértelműen rávilágítanak arra, hogy sokkal alaposabb és szélesebb körű vizsgálatra van szükség a plug-in használattal kapcsolatban, hogy felülvizsgálhassuk a szabályokat.” – írják a tanulmány készítői.
A döntéshozók és jogalkotók számára fontosak a pontos mérések. Az így készített felmérések tükrözik, hogy az autósok hogyan használják a konnektorról tölthető hibrid járműveket, mivel a részben belső égésű motorral kombinált járműveket gyakran zéró károsanyag kibocsátású járműként kezelik, illetve tartják számon.
A PHEV járművek szinte ugyanolyan környezetvédelmi adókedvezményekben részesülnek, mint a tisztán elektromos autók. A legtöbb országban a kereskedők továbbra is árulhatnak PHEV-ket még azután is, hogy 2035-ben betiltják a belső égésű motorral szerelt új járművek értékesítését.
A tanulmány szerzői több javaslatot fogalmaztak meg és kiemeltek néhány fontos lépést, amelyek lehetővé tennék a PHEV-k üzemanyag fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának pontosabb mérését.
Néhány a könnyen megvalósítható javaslatok közül: az autógyártók kötelesek legyenek jelenteni az új gyártású, használtba kerülő járművek adatait; új minimális elektromos hatótávolság követelményeket kellene bevezetni a járművek besorolásához; az EPA állapítsa meg a maximális motorteljesítmény-tömeg határértékeket; fejlesszék a 2. szintű otthoni töltést, az ilyen kialakítással rendelkező vásárlók valószínűleg kevesebb üzemanyag fogyasztást produkálnak, mint azok, akiknek nincs ilyen rendszerük; és a legegyszerűbb az lenne, ha az EPA a jelenleginél jóval alacsonyabbra állítaná a PHEV-k üzemanyag-fogyasztási adatait a kedvezmények mértékéhez.
Valamint az autógyártók is vegyenek részt a járművezetők ösztönzésében. Például a töltés elmaradásának költségeit jelenítsék meg a felhasználóknak a jármű infotainment kijelzőjén.
Forrás: https://www.carscoops.com/2022/12/phev-drivers-are-using-their-batteries-less-than-regulators-assume/