Steve Nichols, a McLaren egykori tervezője, aki részt vett az 1988-as MP4/4 domináns modelljének elkészítésében, 2017-ben megalapította saját közúti autós cégét. Ez, a Nichols N1A az első autója, egy utcai Can-Am versenyautó, amely a legendás McLaren M1A, a Bruce McLaren versenycsapat által tervezett és épített első sportautó mintájára készült.
Nyilvánvaló, hogy egy Can-Am autó brutalitása nem valószínű, hogy megfelel a közutaknak, így mit találtak ki a Nichols Cars munkatársai, hogy ez valami olyasmi legyen, amit tényleg ki akarsz vinni egy hétvégi kirándulásra?
Nos, azt biztosan állíthatjuk, hogy nem a motor lágyítására helyezték a hangsúlyt. Ha van valami, amiről a Can-Am autók híresek, akkor az a vad gyorsulás és a monstre teljesítmény, ami ezeket az autókat a legizgalmasabbak közé teszi. A mai napig élvezhetjük a jelenlétüket, mint a Goodwood Motor Circuit leggyorsabb autóit, mind a Revival, mind a Members’ Meeting versenyen, amelyet az Audrain Motorsport prezentál.
A kezdeti 17 darabos sorozatban a GM LS3-as 7,0 literes, száraz karteres fejlesztésű változatát fogják használni. Ezeket az új blokkokat az új 427 köbinches hengerűrtartalomra fúrták fel, acélbetétes bélésekkel és továbbfejlesztett dugattyúkkal, és körülbelül 660PS (485kW) teljesítményt produkálnak. Mindegyik motort a Langford Performance Engineering fogja gyártani, egy olyan vállalat, amely a múltban már készített F1-es motorokat, különösen a Jordan 191-est, amelyben Michael Schumacher a Belga Nagydíjon debütált. Minden modell hatfokozatú kézi sebességváltóval kerül forgalomba.
Teljesítményadatokkal még nem rendelkezünk, de a tonnánkénti 710PS (522kW) körüli teljesítmény/tömeg arány azt sugallja, hogy ezek a motorok Can-Am-szerűek lesznek.
Azok, akik már számoltak, rájöttek, hogy a Nichols N1A rendkívül könnyűnek kell lennie, és valóban csak 900 kg-ot nyom. Ismét közel áll a Can-Am tervéhez, bár itt ezt a fejlett könnyűszerkezetes anyagok használatával érték el, nem pedig a kényelem értelmetlen semmibevételével a teljesítmény nevében.
A grafénnel bevont szénszálas karosszériát szépen ráhajtották az alumínium és szénszálas vázra. Amellett, hogy könnyű, merev és erős is – ezek a tulajdonságok nagyon fontosak az N1A közúti teljesítménye szempontjából.
A karosszériát is aprólékosan megtervezték, hogy az autót inspiráló McLaren M1A-t utánozza, miközben Nichols szélcsatornás teszteket is végzett, hogy aerodinamikailag is működjön. Ebből kifolyólag a hihetetlenül alacsony orrával, a domború első kerékjárati ívekkel és a lekerekített pilótafülke oldalaival minden bizonnyal úgy néz ki, mint egy klasszikus Can-Am versenyautó.
A Nichols N1A minden igyekezete ellenére, hogy az ügyfeleknek a 60-as évek prototípus versenyzés élményét nyújtsa, a gumik tekintetében a legtöbbet hozza ki a modern technológiából: mindegyikre Michelin Pilot Sport Cup 2 gumikat szerelnek, elöl 19 hüvelykes, hátul 20 hüvelykeseket. Az N1A-t többdugattyús első és hátsó fékek lassítják, valamint független, kettős keresztlengőkaros felfüggesztés elöl és hátul, stabilizátorral tapasztja az útra. A kipörgésgátló alapfelszereltség, míg az ABS opcionálisan rendelhető.
Az N1A valójában mindenhol nagyobb, mint szimbolikus elődje, 250 mm-rel szélesebb és 300 mm-rel hosszabb a tengelytávja – ez egy újabb elkerülhetetlen engedmény a 60 éves fejlődésnek. Bár még mindig úgy néz ki, mint egy eléggé gonosz és kompromisszumok nélküli versenyautó, valójában viszonylag tágas belső teret kínál.
Ez nem jelenti azt, hogy a Ferrari vagy a McLaren modernkori sportautójában olyan kényelmet találna, mint a mai sportkocsikban. A Nichols N1A belseje még mindig a hiteles és egyszerű Can-Am érzést hivatott biztosítani. A műszerfalon klasszikus stílusú analóg tárcsák találhatók a kormánykerék mögött, amely az első kerekeket fogasléces áttételen keresztül irányítja, opcionális extrafelszerelésként elektromos rásegítéssel is rendelhető.
Bőr, Alcantara és megmunkált alumínium alkotja a belső tér anyagkatalógusának szinte teljes egészét, bár ezek többféle színben is konfigurálhatók. A váltógombot “Ayrton Senna ihlette”, feltételezzük, hogy egy McLaren MP4/4 pilótafülkéjében található, míg a hátradöntött üléspozíció állítólag szintén ezt az autót utánozza. A Nichols lehetőséget kínál az ülések testreszabott felszerelésére, míg a pedálok pozíciója is a saját preferenciákhoz igazítható.
A hangok alapján ez egy olyan autó, amely autentikus élményt nyújt majd, a vezető igényei szerint építkezve, ami elméletileg az egyik legmegragadóbb autóvá teszi a világon, amelyet a versenypályán kívül is vezetni lehet.
Összesen legfeljebb 100 darab Nichols N1A készül, a gyártás 2023 vége előtt kezdődik. Az árak az Egyesült Királyságban adózás után 450 000 font körül alakulnak. Mikor próbálhatjuk ki?
Forrás: Simon Ostler, Goodwood