A tél minden autós életét megnehezíti. A kezdő elektromos jármű tulajdonosok újabb problémákkal szembesülhetnek. Csökkenő akkumulátorteljesítmény és megnövekedett töltési idő.
A belső égésű motorral szerelt autók átlagfogyasztása nagyjából 8%-kal növekszik, az elektromos autók hatótávja viszont átlagosan 20%-kal csökken a téli hidegben. Ha valaki fázósabb vagy kellemes meleget szeretne az autójában akár 41%-ot is veszíthet a megtehető hatótávból.
Mivel egy elektromos autó feltöltése tovább tart, mint egy benzintank megtöltése, vagy a töltési lehetőségek korlátozottak akkor a hatótáv igenis számít. Amíg télen egy belsőégésű motoros autó fogyasztása kissé emelkedik, addig az elektromos autó használók rosszabbul járnak.
A hőmérséklet csökkenésével az akkumulátorban az elektrokémiai folyamatok lelassulnak. A töltéshez az autónak először fel kell melegítenie az akkumulátort, ami több időt és még több energiát igényel. Emiatt az akkumulátor töltése hosszabb ideig tart.
A járművek ideális működési hőmérséklete körülbelül 15 és 25 Celsius fok között a legkedvezőbb. Az e autók működés közben kevés hőt termelnek, ami jó, de télen gondot jelent mert valahonnan energiát kell használni az utastér fűtéséhez.
A benzinmotorok rengeteg felesleges hőt termelnek, amelyet a fűtésére lehet használni. Azonban a benzin energiájának csak körülbelül 25%-át használják fel a jármű működtetésére, a többi hulladékhő, azaz a veszteség óriási. Ezzel szemben a villanyautó az energia 89%-át az autó mozgatására használja.

Íme néhány tipp a kezdő elektromos autó használóknak:
- Ha autó vásárlás előtt áll, lehetőleg hőszivattyús villanyautót vegyen.
Leegyszerűsítve: Az elektromos járművek hőszivattyúja kívülről szívja be a levegőt, összepréseli, majd a kondenzátorban keletkező hőt felhasználva emeli a hőmérsékletet az akkumulátorban vagy az autó belsejében.
- Melegítse elő az akkumulátort.
A legtöbb elektromos autó automatikusan előmelegíti az akkumulátort töltés előtt. Ha ön otthon tölt, érkezés után azonnal csatlakoztassa a töltőre, amíg a járműve le nem hűl. Tartsa töltőn az autót ha hosszabb ideig parkol a hidegben.
- Ha teheti garázsban parkoljon, nem hűl le nagyon az akkumulátor és az utastér, így nem kell előmelegíteni.
- Melegítse fel az utasteret, indulás előtt.
Ha felmelegíti a jármű utasterét töltés alatt, akkor nem kell az akkuból energiát használnia a felfűtéshez. Ha erre nincs lehetősége, használja az ülésfűtést.
- Rendszeresen ellenőrizze gumiabroncsok megfelelő nyomását. Az alacsonyabb nyomású abroncsok nagyobb gördülési ellenállást eredményeznek, ami azt jelenti, hogy járműnek több energiára van szüksége a haladáshoz.
- Használja eco-módban a kocsiját. Igaz ez némi teljesítmény vesztést eredményez, de az autózáshoz kevesebb energiát használ.
- Ne hagyja, hogy az akkumulátor töltöttsége 20% alá csökkenjen. A töltés elindításához megadott hőmérsékletre kell fűteni az akkumulátort, amihez energiára van szükség, ha ez nem áll rendelkezésre, lehet el sem indul a töltés.
Forrás: https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2024/12/26/winter-tips-ev-owners-battery-cold-weather/77027932007/

Feliratkozás az Autosajto.hu hírlevelére




