Spoilerek, egyedi alkatrészek gyártása / Manufacture of unique parts or spoilersÖtvennégy éves Peugeot 504 nyerte a világ legkeményebb veteránversenyét - Autósajtó

Ötvennégy éves Peugeot 504 nyerte a világ legkeményebb veteránversenyét

In veterán
Peugeot 504

Ha valaki azt gondolná, hogy az 1970-es évek francia limuzinjai már csak kiállításokra, hétvégi autókázásra vagy múzeumokba valók, ideje újragondolni a dolgot. A klasszikus Peugeot-k időről időre bizonyítják, hogy nemcsak stílusosak, de szívósak és megbízhatók – még extrém körülmények között is. Egy 1971-es évjáratú Peugeot 504 például azzal került a címlapokra, hogy két angol úriemberrel a volánja mögött megnyerte a világ egyik legkeményebb veteránversenyét, a Peking–Párizs Ralit.

A Peking–Párizs Rali nem szokványos oldtimeres nosztalgiatúra. Ez a verseny a benne részt vevő autók és emberek fizikai és mechanikai tűrőképességének legkeményebb próbája. Az eseményt 1907-ben rendezték meg először, és ma is a hosszú távú klasszikus autóversenyzés etalonjának számít. A mezőny Pekingből indul, és 14 ezer 988 kilométert megtéve érkezik Párizsba – mindössze 37 nap alatt. A napi etapok során a versenyzők és veteránautóik átlagosan 400–600 kilométert tesznek meg változatos és sokszor embert próbáló körülmények között: aszfalton, földutakon, kavicson, sárban, hegyvidéken és sivatagban egyaránt.

Peugeot 504

Az idei verseny 12 országon keresztül kanyargott: Kínából indulva Kazahsztánon, Azerbajdzsánon, Grúzián, Törökországon, Bulgárián, Románián, Magyarországon, Ausztrián és Svájcon át érték el a franciaországi célt. És hogy miért különleges mindez a Peugeot szemszögéből? Azért, mert ezt a kemény kihívást egy 54 éves veterán Peugeot 504 is teljesítette. Már önmagában az is nagy szó egy ilyen korú autótól, ha célba ér, ám hősünk egyenesen megnyerte saját kategóriáját.

Peugeot 504

A brit Brian Palmer (mérnök Stocksfieldből) és Dave Bell (szerelő Denton Burnből) alkotta páros régóta barátok, és igazi megszállottjai az oldtimerek világának. A 2025-ös Peking–Párizs Ralira gondosan felkészített, de közel sem modern eszközökkel felszerelt Peugeot 504-essel neveztek. A 2.0 liter alatti kategóriában indultak – de nemcsak saját osztályuk versenyét nyerték meg, hanem számos náluk erősebb, 3.0 liter lökettérfogat feletti sportkocsit, köztük legendás Porsche 911-eseket is maguk mögé utasítottak.

Peugeot 504

Pedig az út nem volt zökkenőmentes. Amint elhagyták a kínai Nagy Falat, a nyugati országrész és Kazahsztán már leginkább kavicsos, poros, nehezen járható utakkal fogadta őket. Ilyen körülmények között a legnagyobb kihívás az, hogy az autó menetképes legyen, és mozgásban maradjon. Az úttalan utak miatt két felni is eltört, és szépen fogytak az abroncsok is – a defekt ilyen talajon szinte mindennapos esemény. Sőt, a futómű egyes elemeit hegeszteni is kellett. A Peugeot 504 azonban hősiesen végigküzdötte magát a 15 ezer kilométeres távon, s most teljes felújítás vár rá: az ütött-kopott, karcos, itt-ott horpadt autó a diadal után meg is érdemli a törődést.

A viszontagságos szakaszok után a bakui megálló – ez Azerbajdzsán fővárosa – valódi fordulópontot jelentett. Nemcsak az út minősége, hanem az emberek vendégszeretete szempontjából is. Az azeriek hihetetlenül segítőkészek voltak, és hozzájárultak ahhoz, hogy a brit duó győzelemre vezesse a Peugeot-t. Egy férfi például este 9-kor is kinyitotta gumiszervizét egy hatalmas vihar közepette, hogy felszereljen egy új gumit, mert aznap megint defektje volt a veterán 504-esnek, a pótkerekek és abroncsok pedig ekkora már régen elfogytak. Mindössze 4000 forintnyi pénzt kért a munkáért, nem volt hajlandó többet elfogadni. Ez sokat elmond arról, mennyire barátságosak és segítőkészek arrafelé az emberek.

A Peking–Párizs Rali egyébként nemcsak az autót, de a benne ülőket is alaposan próbára teszi – különösen akkor, ha valaki ugyanazzal az utazótárssal tölti a teljes öthetes utat. „Olyan emberrel kell menned, akivel tényleg jól kijössz – vallotta be Brian. – Harminchét napon át sátorban, hotelben és autóban is együtt voltunk. Intenzív kapcsolat ez, igazi próbatétel, de jó csapatként működtünk együtt.”

Peugeot 504

A verseny végén, a napfényes párizsi célban nemcsak a Peugeot oroszlános emblémája csilloghatott büszkén, hanem a Newcastle United zászlaja is lengett a szélben. Brian és Dave ugyanis két büszke geordie – a Newcastle környékén élő, jellegzetes akcentussal beszélő embereket nevezik így –, és imádják csapatukat.

A versenyautók élete kemény – ezt a közhelyet erősíti a raligyőztes 504-es sorsa is. A verseny után sem pihenhetett a veterán Peugeot, hiszen még haza is kellett érni a fáradt, de dicsőséges 504-essel Anglia észak-keleti részébe. A kocsi és tulajdonosa a humshaugh-i Crown Inn pub állandó látogatója, így a Peugeot hamar legendává vált. A kocsma tulajdonosa, David Harding így fogalmazott: „Ez egészen elképesztő teljesítmény, a maga nemében páratlan. Nem hiszem, hogy sok autó tette meg valaha az utat a kínai Nagy Faltól a Crown pubig.”

Bár a következő, 2028-as Peking–Párizs versenyen nem terveznek újra rajthoz állni, Brian és Dave, illetve az akkorra már felújított Peugeot más hosszútávú ralikon még biztosan feltűnnek. A versenyen átélt élményeket nagyon kevesen tapasztalhatják meg. Mivel versenyeztek, nem állhattak meg mindenütt fotózni, de amit átéltek, az felbecsülhetetlen és megismételhetetlen. S hogy mi maradt a verseny után? Egy megviselt, de győztes Peugeot. Egy barátság, amely kiállta a világ egyik legkeményebb kihívását. És az újabb bizonyíték arra, hogy a Peugeot 504 nemcsak ikonikus forma, hanem igazi túlélő – még 54 évesen is.

 

Video: https://www.hero-era.com/films-images/2025-06-peking-to-paris

 

ILLUSZTRÁCIÓK: CHRONICLELIVE.CO.UK, FIVA.ORG, WHEELSAGE.ORG

Forrás: Peugeot

Ferrari a gyártás leállását

Feliratkozás az Autosajto.hu hírlevelére

You may also read!

Opel

Az Opel múltja és jövője a zaragozai „Opel Love” kiállításon

Több, mint 25 ikonikus tárgy és autó szimbolizálja az Opel több mint 150 éves történetét. Az első Opel autó,

Read More...
gokart

GRAND SLAM!

Gokartos élménybeszámoló Vida Benitől… RMC Hungary és MNASz Országos Gokart Bajnokság VI. forduló Visonta Sziasztok! Hogy miért Grand Slam? Nem tenisz! Ezt

Read More...
Toyota WRC

Egy újabb kettős győzelemmel ismét világbajnok a Toyota a WRC-ben

Kalle Rovanperä és Elfyn Evans végzett a Közép-Európa-rali első két helyén, amivel a Toyota behozhatatlan előnyre tett szert a

Read More...

Mobile Sliding Menu

×
Verified by MonsterInsights