Spoilerek, egyedi alkatrészek gyártása / Manufacture of unique parts or spoilersSkoda Felicia Fun újragondolva – csak lazán - Autósajtó

Skoda Felicia Fun újragondolva – csak lazán

In hír, koncepció autó
Skoda Felicia Fun

A Skoda sok évtizedes történelmében sok praktikus modell született. Voltak szemet gyönyörködtető alkotások is. A Volkswagen éra alatt pedig szárnyal a cseh márka. De mi van, ha egy formatervezőt nem várnak annyira otthon, vagy csak picit munkamániás? Esetleg a munkája a hobbija?

Skoda Felicia Fun

Julien Petitseigneur francia formatervező a munkaidő után minden nap kb. három órát bent maradt és a Skoda Felicia Fun Modern Solid stílusban való újraértelmezésével foglalkozott. Egyszerűen  beleszeretett a régi modellbe, még egy eredet modell vásárlását is tervezte. A régi pick-up valóban nagyon stílusos volt. És nagyon népszerű is. A korábbi koncepciókat, például a Favorit 781 Tremp és a Favorit Fun követte. Elődeivel ellentétben azonban a „strand Škoda” ötletét a gyártó egészen a sorozatgyártásig vitte. 

Skoda Felicia Fun

„Az eredeti autó tiszta szórakozás volt. Nem vette magát komolyan, és még a Škoda mércéjével is kiemelkedő volt. Egy könnyed, szabadidős mellékprojekthez kézenfekvő választás volt” – magyarázza választását a francia tervező.

 

A szórakozás találkozik a realizmussal

Skoda Felicia Fun

Julien realista szemlélettel közelítette meg tanulmányát, elkerülve az eredeti modell különc oldalának eltúlzását. Valójában abban a szakaszban, amikor kidolgozta a vízióját, nem volt lehetséges az elektromosan eltolható hátsó válaszfal vagy a második üléssor – az eredeti modell jellegzetes jellemzői – beépítése. Bár a koncepcióautó kétségtelenül befogadhatta volna ezeket, a vázlatkészítés során elsődleges célja az volt, hogy a „menő tengerparti hangulatot” olyan formában ragadja meg, amely természetesen illeszkedik a Škoda jelenlegi kínálatába.

 

Felicia Fun 

A szokatlan Felicia Fun pick-upot a Škoda Auto gyártotta kvasinyi üzemében 1997 és 2000 között. A standard Felicia pick-upon alapulva számos egyedi elemet tartalmazott. Leginkább az első ülések mögötti elcsúsztatható hátsó válaszfal volt figyelemre méltó, amely a raktérbe helyezve két további nyitott ülésnek teremtett helyet, amelyeket vászontetővel lehetett lefedni. A modell jellegzetes spoilerrel is rendelkezett a csomagtérajtón. Bár három színkombinációban volt kapható, minden karosszéria sárga volt – a vásárlók csak sárga, zöld vagy narancssárga szín közül választhattak a lökhárítók, sárvédő díszlécek, oldalsó küszöbök, spoiler és egyéb részletek esetében. Mindössze 4216 darabbal a Škoda egyik legritkább modern modellje maradt.

Skoda Felicia Fun

Julien Modern Solid Felicia Fun autójának orr-részét egyértelműen a márka jelenlegi elektromos járművei, és különösen a Vision 7S koncepcióautó ihlették. A Tech-Deck Face hűtőrácsot karcsú, T-alakú LED-es fényszórók egészítik ki, ez a motívum hátul is megismétlődik, ahol Julien játékos csavart adott hozzá: rózsaszín hátsó lámpákat, amelyeket egy 1990-es évekbeli stílusú LED-es fénysáv köt össze. A rózsaszín szín a logóban, az ablaksötétítésben, a keréktárcsák díszítőelemeiben és a lökhárító részleteiben is megjelenik. „Pontosan ez adja az autónak azt az 1990-es évekbeli tengerparti hangulatot” – jegyzi meg Julien.

Skoda Felicia Fun

Az arányok azonban teljesen modernek – széles kiállás, nagyméretű, aerodinamikus borítású kerekek, valamint kontrasztos fekete lökhárítók, kerékívek és küszöbök. A spoiler és az első oszlopok illenek ehhez a fekete felülethez, feltűnő kontrasztot alkotva a jellegzetes sárga karosszériával, amely az eredeti identitásának lényeges részét képezte. „Az arányok és a keményebb részletek a formatervezésem kulcsfontosságú Modern Solid elemei” – mondja Julien, hozzátéve, hogy az 1990-es évekbeli autó új formanyelvhez való igazítása meglepően egyszerű volt. „Az akkori autók egyszerű formákkal és minimális díszítéssel rendelkeztek, így a megjelenés frissítése viszonylag egyszerű volt.” 
 
Belül a dizájn az eredeti korszakára utal egy teljes szélességű műszerfal-kijelzővel, amely retró videojáték-grafikákat tartalmaz. Julien még azt sem tipikus LCD vagy OLED képernyőként képzelte el, hanem a régi CRT monitorok modern újraértelmezéseként.

 

Mesterséges intelligencia által támogatott kreatív gyakorlat

Julien modern eszközöket is használt, hogy életre keltse retró-modern vízióját. „Lehetőségnek tekintettem benne, hogy kísérletezzek a mesterséges intelligencia eszközeivel” – magyarázza, néhány részlettel kiegészítve. „Kutatást végeztem az autóval kapcsolatban, majd különböző utasításokat teszteltem, és mesterséges intelligenciában finomítottam őket, hogy olyan kezdeti koncepciókat hozzak létre, amelyek megragadták az eredeti szellemiségét. Ez lehetővé tette számomra, hogy gyorsan felfedezzem a lehetséges irányokat, és eldöntsem, hogyan tovább.”

Miután elégedett volt a mesterséges intelligencia által generált ötletelés eredményeivel, Julien kézzel dolgozta ki a részleteket: „A mesterséges intelligencia által kibocsátott eredmények mindig meglehetősen durvák – inkább vázlatok. A saját stílusomat alkalmaztam a kiválasztott koncepcióra, és alaposan finomítottam” – magyarázza. 

Annak ellenére, hogy a mesterséges intelligencia felgyorsította a korai szakaszokat, továbbra is sok órát szentelt a projektnek: „Körülbelül két hétig dolgoztam, nagyjából minden este munka után három órát” – emlékszik vissza. „Egy tipikus, évekig tartó projekthez képest ez rövid idő, de sokat tanultam, és a maga módján pihentetőnek találtam. Végül is a Felicia Fun mindig is egy szabadidős autó volt” – teszi hozzá Julien.

Skoda Felicia Fun

Julien Petitseigneur 

Julien Petitseigneur belsőépítész, amióta csak az eszét tudja, arról álmodik, hogy az autótervezés területén fog dolgozni. „Már kora gyermekkorom óta autókat rajzoltam” – mosolyog. „Az általános iskolában még csak nem is gondoltam, hogy ez egy igazi munka lehet.” Ez a szenvedély sosem múlt el. A középiskola után szülőhazájában, Franciaországban beiratkozott egy formatervezéssel foglalkozó egyetemre, ahol felfedezte az autóbelső-tervezés világát – és azonnal lenyűgözte. Azóta is ezen a területen maradt. Julien a márka kristálytiszta formatervezési nyelvének felemelkedése idején csatlakozott a Škoda Autóhoz, és segített kialakítani erős vizuális identitását. „Izgalmas időszak volt, amikor úgy éreztem, hogy valóban hozzájárulhatok a márka növekedéséhez” – emlékszik vissza. A jövőre nézve a közelgő Vision O koncepcióautó – amin dolgozik – a Škoda fejlődő formatervezési filozófiájának következő lépését mutatja be, egy újabb mérföldkövet jelentve egy folyamatos úton.

 

Ferrari a gyártás leállását

Feliratkozás az Autosajto.hu hírlevelére

You may also read!

Opel

Az Opel múltja és jövője a zaragozai „Opel Love” kiállításon

Több, mint 25 ikonikus tárgy és autó szimbolizálja az Opel több mint 150 éves történetét. Az első Opel autó,

Read More...
gokart

GRAND SLAM!

Gokartos élménybeszámoló Vida Benitől… RMC Hungary és MNASz Országos Gokart Bajnokság VI. forduló Visonta Sziasztok! Hogy miért Grand Slam? Nem tenisz! Ezt

Read More...
Toyota WRC

Egy újabb kettős győzelemmel ismét világbajnok a Toyota a WRC-ben

Kalle Rovanperä és Elfyn Evans végzett a Közép-Európa-rali első két helyén, amivel a Toyota behozhatatlan előnyre tett szert a

Read More...

Mobile Sliding Menu

×
Verified by MonsterInsights