Michael Kruppa, az Audi elsőszámú világításfejlesztés vezetője, több mint tíz éve felelős a különböző fejlesztési területekért. Fejlesztőcsapatával együtt kulcsszerepet játszik abban, hogy az Audi rossz látási viszonyok és sötétedés esetén is a lehető legjobb közlekedésbiztonságot nyújtsa. Ebben az interjúban elmagyarázza, mitől jók a fényszórók – és mi különbözteti meg az új Audi Q3-at a versenytársaktól a világítástechnika terén.
Kruppa úr, miért olyan fontosak a jó fényszórók?
Michael Kruppa: A korán beálló és a rosszabb időjárási viszonyok, különösen most ősszel és télen, nagyobb kockázatot jelentenek a forgalomban. Egyrészt sofőrként a lehető legjobban szeretném megvilágítani azt a területet, amelyre behajtok, hogy biztonságban érezzem magam. Másrészt nagyon fontos, hogy a többi közlekedő időben észrevegyen. Gyakran már néhány másodperc is döntő különbséget jelent a veszélyes helyzetek elkerülésében. A látás és a láthatóság a lényeg a közúti forgalomban. A jó világítás nemcsak a kényelemről szól – jelentősen növeli a biztonságot. Felismerhetőséget is teremt. Az Audi számos lehetőséget kínál a világítás személyre szabására az ügyfelek számára. Az MMI-ben számos különböző digitális fényjelzés, valamint a hozzá illő hazaérkezési/elindulási világítási forgatókönyvek választhatók ki.

Mi jellemzi az Audi intelligens világítását?
Michael Kruppa: Az intelligens világítás aktívan alkalmazkodik a vezetési helyzethez, és fokozott biztonságot nyújt minden közlekedő számára. Az Audinál fejlesztett világítás célja a vakítás elkerülése. Mátrix LED fényszóróink érzékelik az elöl haladó és a szembejövő forgalmat, és automatikusan blokkolják a vakító fényt. A vezetőnek így már nem kell manuálisan működtetnie a távolsági fényszórót. Ez biztosítja, hogy mindig elegendő fény legyen Ön előtt, hosszabb ideig tudjon koncentrálni, és ennek eredményeként biztonságosabban vezessen. Az Audinál jelenleg az első világításban használt leginnovatívabb világítási fejlesztések a digitális mátrix LED fényszórók. Számos adaptív világítási funkcióval rendelkeznek, és közvetlenül az útra vetíthetik a fényképeket – egyszerre intelligens és inspiráló.

Melyek a jó világítás technikai alapjai?
Michael Kruppa: Az alapvető követelmény, hogy a lámpa megbízhatóan működjön. Amikor bekapcsolom, azonnal jelen kell lennie. Ezen túlmenően ma már számos paramétert befolyásolhatunk, például a fényerőt és a színt. Az utóbbi időben jelentős előrelépések történtek a LED-technológiában. Az elmúlt négy-öt évben végzett fejlesztési tevékenységünk eredményeként elkezdtük digitalizálni a világítási technológiákat, például a LED-technológiát. Ugyanakkor folyamatosan optimalizálunk más szempontokat is.
Digitális mátrix LED fényszóróink mikro-LED technológiával különösen lenyűgözőek kisebb beépítési helyük, alacsonyabb súlyuk és nagyobb hatásfokuk miatt. Emellett nagyobb fényerővel és jobb kontraszttal rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy jobban teljesítenek nehéz látási körülmények között.

Az imént említett mikro-LED technológiát most először alkalmazzák az új Audi Q3-ban. Hogyan működik?
Michael Kruppa: A fénydigitalizálás témája, amelyről az imént beszéltünk, központi szerepet játszik itt. Olyan fényforrást fejlesztettünk ki, amelyet szinte videoprojektorként használhatunk. A körülbelül 13 milliméter széles mikro-LED modul egy 25 600 apró mikro-LED-del ellátott chippel rendelkezik – mindegyik körülbelül 40 mikrométer méretű –, amelyek egyenként vezérelhetők. Ez lehetővé teszi a rendszer számára, hogy a helyzettől függően állítsa be a fényképet az úton. Például a sávtartó és irányjelző lámpáknak nevezett fényszórók most sokkal szorosabban kapcsolódnak a vezetéstámogató funkciókhoz. A Q3-ban mutatjuk be először a kompakt kategóriában az új mikro-LED technológiával ellátott digitális mátrix LED fényszórókat. Ennek eredményeként még nagyobb biztonságot tudunk nyújtani ügyfeleinknek.
Milyen konkrét előnyöket jelent ez a technológia a vezetők számára?
Michael Kruppa: Képzelje el így: az autó vezetés közben két vonalat vetít az útra. Ezek a vonalak segítenek a sávom közepén maradni, és jelzik a járművem helyzetét abban a sávban, amelyben haladok. Ez az irányjelző fény. Amikor felhajtok az autópályára, a kivetített fénykép megváltozik. Az autó tudja, hogy az autópályán vagyok, és dinamikusan megvilágíthatja a sávomat. Ha sávot szeretnék váltani, az irányjelzővel ellátott sávjelző segít. A sávjelző szélén mutatja az aktív irányjelzőt, attól függően, hogy balra vagy jobbra indexelek. A többi közlekedő számára az az előny, hogy korán láthatják, hogy sávot szeretnék váltani. Mindezt az Audi Q3 új mikro-LED technológiájával ellátott digitális mátrix LED fényszórói teszik lehetővé. Ez tájékoztatást és biztonságot nyújt ügyfeleinknek, és végső soron pozitív érzést ad a volán mögött. És preferenciáitól függően ezeket a funkciókat az MMI-ben ki is kapcsolhatja.

Mely közlekedők profitálnak leginkább az új Q3 digitális világítástechnológiájából?
Michael Kruppa: Az utasok biztonsága mellett a többi közlekedőről is szó van. Vegyük például a gyalogosokat, a kerékpárosokat vagy más járművek utasait. De a hangsúlyosak azok is, akik nincsenek tudatában annak, hogy veszélyes helyzetbe hozzák magukat, például a vadon élő állatok, amikor alkonyatkor kelnek át az úton. Időben észre kell venni őket, hogy reagálni tudjon, fékezni, vagy akár kitérő manővert hajtson végre.
És a figyelmeztető szimbólumok is kivetíthetők?
Michael Kruppa: Igen, ez egy újabb példa a digitalizáció előnyeire. Amikor a külső hőmérséklet négy fok alá csökken, a rendszer egy hópelyhet vetít az útra – pontosan ugyanazt a szimbólumot, amelyet általában a műszerfalon látunk. Vezetőként azonnal tudom: most már nagyon csúszós lehet az út.
Miért fontosabb a fejlett világítás manapság, mint valaha?
Michael Kruppa: Mert ötvözi a biztonságot és a kényelmet, miközben javítja a vezető koncentrációját. A jó világítás azt jelenti, hogy többet látok, jobban látható vagyok, és gyorsabban tudok reagálni bármilyen helyzetre. A modern digitális világítási rendszerek, mint amilyenek az új Audi Q3-ban is vannak, új szintre emelik a közlekedésbiztonságot.

Rövid életrajz
Dr. Michael Kruppa az Audi elsőszámú világításfejlesztési vezetője. Miután a Regensburgi Egyetemen doktorált, kezdetben egy világítástechnikai gyártó fejlesztési osztályán dolgozott, az anyagok és a LED-innovációk területén. 2013-ban csatlakozott az Audihoz, és azóta különböző vezetői pozíciókat töltött be a műszaki fejlesztés területén. 2022 óta a modern fényszórórendszerek, köztük a digitális mátrix LED-technológiák fejlesztéséért és stratégiájáért felelős. Dr. Kruppa az autóipari világítástechnika egyik vezető szakértője, és rendszeresen tart előadásokat nemzetközi konferenciákon.

Feliratkozás az Autosajto.hu hírlevelére



