Személyesen nem ismerjük Brad Holmes youtubert, de megsüvegeljük merészségéért és kitartásáért. A derék angol fiatalember ugyanis azt vette a fejébe, hogy egy Suzuki Hayabusa superbike erőforrását építi be egy kiszolgált Peugeot 106 gépteteje alá. Őrült ötlet? Az, de szerencsére megcsinálta…

Elképzelni sem tudjuk, hogy mi járhatott Brad fejében, amikor a bontóból 500 fontért megvett egy palackzöld Peugeot 106-ost. Hiszen kell egy jó adag optimizmus ahhoz, hogy valaki meglássa a lehetőséget a málló lakkréteg, a rozsdamarta lyukak és az elhanyagolt utastér mögött.
Szegény ember vízzel főz, szokták mondani, ezért Bradnek is ötletes megoldásokra volt szüksége a munka elkezdéséhez. A motort például a biztonsági öv segítségével szerelte ki a géptető alól.
Brad Youtube-csatornáján (https://www.youtube.com/@bradxholmes) tekinthető meg a négyrészes sorozat, amelyben átalakítja a kis Peugeot-t. A videókban a brit sufnituning minden kötelező eleme megtalálható: kevés pénz, nagy elszántság. A munka egy része a fűtetlen garázsban folyik, a másik fele kint a szabadban.

Az alapötlet az, hogy a kis Peugeot 1.1 literes motorja távozik, helyét pedig a Suzuki Hayabusa superbike 180 lóerős, 1.3-asa veszi át.

A Hayabusa egyébként legendás sportmotor, amely a 2000-es évek elején kezdte meg hódítását. A neve vándorsólymot jelent – és nem véletlenül kapta. A Suzuki a Honda CBS 1100XX Super Blackbird modellre vadászott – éppen úgy, ahogy a vándorsólyom vadászik a feketerigóra. A név másik fontos üzenete a sebességről szól. A vándorsólyom a világ leggyorsabb állata, zuhanórepülésben képes elérni a 300 km/h-s sebességet, s ezt a Suzuki Hayabusája aszfalton is tudta (312 km/h).
Brad beérné ennek a felével is, hiszen a motornak mégiscsak nehezebb és nagyobb testet kell mozgatnia. Brad őszinte fiatalember, már a folyamat elején felsejlik benne, hogy nincs meg a szaktudása a projekthez, de a vakmerő felfedezők bátorságával folytatja a szerelést. Az első napon mindennek ellenére jól haladnak a dolgok, hiszen a derék Brad mindkét járművet mozgásképtelenné teszi – a motorok elválnak a karosszériáktól.

Az első igazi fejtörő már a második napon megérkezik, hiszen a rombolást felváltja az alkotás: a kis Peugeot differenciálművét lánchajtásossá kell alakítani, hogy a Hayabusa motorja át tudja adni a nyomatékát az első kerekeknek – ezért egy fehér táblán filctollal elkészül a nem éppen a műszaki rajzok igényességével bíró terv.
A folytatásban újabb könyörtelen csavarozás és olajfolyás a jutalmunk – a kis Peugeot fődarabjaira ekkorra már maguk a francia tervezők se ismernének rá. Hamarosan elkészül a lánchajtásos váltó, és egy-két sikertelen próbálkozás után végül hozzá lehet hegeszteni a karosszériához. Hasonlóképpen szükséges saját motortartó bakokat is tervezni a Hayabusa motorjának, s a projekt ekkor kapja az első igazán nagy gyomrost.
Amikor a Hayabusa 1.3-as blokkja bekerül a motortérbe, már látszik, hogy nem fog minden simán menni. Mivel a lánchajtás a kis Peugeot eredeti féltengelyei közé kerül be, a Hayabusa erőműve olyannyira előrekerült, hogy az autóból ki kellett vágni az első keresztmerevítőt, mert a motornak útban volt. Biztosak vagyunk benne, hogy Bradnek kalapács volt a jele az óvodában, ezért ilyen apróságon nem akad fenn – csőből hajlít új kereszttartót, ami megkerüli a motortérből kilógó erőforrást.
Aztán amikor Brad szeretné hozzáhegeszteni az öreg 106-os kasztnijához a motortartó rudakat, jön a felsimerés: az öreg Peugeot túl van legszebb napjain – a rozsda annyi lyukat evett már a lemezekbe, hogy nincs mihez hegeszteni. Nincs mese, újabb szerszámok tűnnek fel. A körfűrész általában nem a legjobb jel, ha autószerelésről van szó, de Brad nem kegyelmez: kivág minden rozsdás fémdarabot, majd nekifog a tátongó lyukak befoltozásához.

Mivel éppen alkatrészekre kell várnia, van ideje nekiállni az utastér rendbetételének is. A viseltes székek helyére kagylóülések kerülnek, s érkezik egy Alcantara borítású sportkormány is – a sebesség látványa már megvan, de azért messze még az autós-motoros Nirvána. Az utastér rendbetétele közben a projekt elkezd pénzt termelni, mert Brad talált hatfontnyi aprópénzt. Ezen felbuzdulva úgy dönt, hogy két legyet üt egy csapásra. A 25 éves Peugeot utasterét ugyanis annyira elhanyagolták előző gazdái, hogy Brad szerint nem érdemes megmenteni. Minden megy a kukába, de legalább könnyebb lesz az autó, javul a súly-lóerő arány.
Aztán újabb fémszobrászat következik, mert a korábban beszerelt lánchajtás meghajlította a tartószerkezetet. A villamos rendszer átdolgozásakor aztán a forrasztópáka mellett a kétségek is előkerülnek, hiszen Brad bevallja: az elektromos rendszer nem az erőssége. Némiképp át kellett alakítani a kipufogórendszert is, mert az autó lökhárítója helyén lévő motor miatt a csövek majdnem súrolják a földet – ismét némi fűrészelés, hegesztés következik, a folyamat végén pedig a bandázsolás, ami kifejezetten látványossá teszi a rendszert. Sikerült csatlakoztatni a hűtőket is, most már csak a puding próbája van hátra: működik-e ez az egész?
A motor beindítása igazi családi esemény: Brad barátnője is jelen van, s bíztató mosoly jelenik meg az arcán, amikor beröffen a Hayabusa erőgépe. Brad viszi el egy körre az autót; szívató nincs, így hidegen kicsit darabosan jár a négyhengeres.

Az indítás nyomógombos, a váltó szekvenciális, karja egy hosszú cső – egy ilyen projektben a hangsúly nem azon van, hogy csinosan álljanak az illesztések, hanem, hogy működésre bírjuk az össze nem illő részeket. A gép hangja viszont mennyei, és a masina szereti, ha forgatják – akár percenkénti 13 ezerig is kipörgethető.
A sorozat harmadik részében Brad önkritikát gyakorol, és beismeri, hogy távolról sem tökéletes minden: a motor túl mélyen van, a 106-os hasmagassága viszont túl nagy, a váltó pedig fordítva működik. Érkezik egy sekélyebb olajteknő, majd ültetőrugók is kerülnek a koros Peugeot-ba.

Az újabb menetpróba aztán felszínre hoz néhány alapvető hibát: a motor túlmelegszik, és az olaj is eltűnt belőle. Brad nem adja fel, új hűtőkkel próbálkozik, s végül úgy tűnik, minden összeáll, már csak a fényezés van hátra. A Peugeot palackzöld fényezése a múlté, az új árnyalat hivatalos neve Gonosz smaragdfekete gyöngyház.

A bontásra szánt 106-os megmenekült és életre kelt: új szívet kapott, gyorsabb és hangosabb, mint valaha. Egyet pedig biztosan tudunk: a Földön jelenleg ez az egyik legkülönlegesebb Peugeot 106. S hogy mi lesz Brad legújabb projektje? Talán egy Peugeot 106 motorját építi be egy Suzuki Hayabusa superbike-ba… Csak hogy bezáruljon a kör.
ILLUSZTRÁCIÓK: BRAD HOLMES

Feliratkozás az Autosajto.hu hírlevelére
 



