Őrült házasság a Peugeot 106 és egy superbike találkozása

In autószerelés
Peugeot 106 Superbike

Személyesen nem ismerjük Brad Holmes youtubert, de megsüvegeljük merészségéért és kitartásáért. A derék angol fiatalember ugyanis azt vette a fejébe, hogy egy Suzuki Hayabusa superbike erőforrását építi be egy kiszolgált Peugeot 106 gépteteje alá. Őrült ötlet? Az, de szerencsére megcsinálta…

Peugeot 106 Superbike

Elképzelni sem tudjuk, hogy mi járhatott Brad fejében, amikor a bontóból 500 fontért megvett egy palackzöld Peugeot 106-ost. Hiszen kell egy jó adag optimizmus ahhoz, hogy valaki meglássa a lehetőséget a málló lakkréteg, a rozsdamarta lyukak és az elhanyagolt utastér mögött.

Szegény ember vízzel főz, szokták mondani, ezért Bradnek is ötletes megoldásokra volt szüksége a munka elkezdéséhez. A motort például a biztonsági öv segítségével szerelte ki a géptető alól.

Brad Youtube-csatornáján (https://www.youtube.com/@bradxholmes) tekinthető meg a négyrészes sorozat, amelyben átalakítja a kis Peugeot-t. A videókban a brit sufnituning minden kötelező eleme megtalálható: kevés pénz, nagy elszántság. A munka egy része a fűtetlen garázsban folyik, a másik fele kint a szabadban.

Peugeot 106 Superbike

Az alapötlet az, hogy a kis Peugeot 1.1 literes motorja távozik, helyét pedig a Suzuki Hayabusa superbike 180 lóerős, 1.3-asa veszi át.

Peugeot 106 Superbike

A Hayabusa egyébként legendás sportmotor, amely a 2000-es évek elején kezdte meg hódítását. A neve vándorsólymot jelent – és nem véletlenül kapta. A Suzuki a Honda CBS 1100XX Super Blackbird modellre vadászott – éppen úgy, ahogy a vándorsólyom vadászik a feketerigóra. A név másik fontos üzenete a sebességről szól. A vándorsólyom a világ leggyorsabb állata, zuhanórepülésben képes elérni a 300 km/h-s sebességet, s ezt a Suzuki Hayabusája aszfalton is tudta (312 km/h).

Brad beérné ennek a felével is, hiszen a motornak mégiscsak nehezebb és nagyobb testet kell mozgatnia. Brad őszinte fiatalember, már a folyamat elején felsejlik benne, hogy nincs meg a szaktudása a projekthez, de a vakmerő felfedezők bátorságával folytatja a szerelést. Az első napon mindennek ellenére jól haladnak a dolgok, hiszen a derék Brad mindkét járművet mozgásképtelenné teszi – a motorok elválnak a karosszériáktól.

Peugeot 106 Superbike

Az első igazi fejtörő már a második napon megérkezik, hiszen a rombolást felváltja az alkotás: a kis Peugeot differenciálművét lánchajtásossá kell alakítani, hogy a Hayabusa motorja át tudja adni a nyomatékát az első kerekeknek – ezért egy fehér táblán filctollal elkészül a nem éppen a műszaki rajzok igényességével bíró terv.

A folytatásban újabb könyörtelen csavarozás és olajfolyás a jutalmunk – a kis Peugeot fődarabjaira ekkorra már maguk a francia tervezők se ismernének rá. Hamarosan elkészül a lánchajtásos váltó, és egy-két sikertelen próbálkozás után végül hozzá lehet hegeszteni a karosszériához. Hasonlóképpen szükséges saját motortartó bakokat is tervezni a Hayabusa motorjának, s a projekt ekkor kapja az első igazán nagy gyomrost.

Amikor a Hayabusa 1.3-as blokkja bekerül a motortérbe, már látszik, hogy nem fog minden simán menni. Mivel a lánchajtás a kis Peugeot eredeti féltengelyei közé kerül be, a Hayabusa erőműve olyannyira előrekerült, hogy az autóból ki kellett vágni az első keresztmerevítőt, mert a motornak útban volt. Biztosak vagyunk benne, hogy Bradnek kalapács volt a jele az óvodában, ezért ilyen apróságon nem akad fenn – csőből hajlít új kereszttartót, ami megkerüli a motortérből kilógó erőforrást.

Aztán amikor Brad szeretné hozzáhegeszteni az öreg 106-os kasztnijához a motortartó rudakat, jön a felsimerés: az öreg Peugeot túl van legszebb napjain – a rozsda annyi lyukat evett már a lemezekbe, hogy nincs mihez hegeszteni. Nincs mese, újabb szerszámok tűnnek fel. A körfűrész általában nem a legjobb jel, ha autószerelésről van szó, de Brad nem kegyelmez: kivág minden rozsdás fémdarabot, majd nekifog a tátongó lyukak befoltozásához.

Peugeot 106 Superbike

Mivel éppen alkatrészekre kell várnia, van ideje nekiállni az utastér rendbetételének is. A viseltes székek helyére kagylóülések kerülnek, s érkezik egy Alcantara borítású sportkormány is – a sebesség látványa már megvan, de azért messze még az autós-motoros Nirvána. Az utastér rendbetétele közben a projekt elkezd pénzt termelni, mert Brad talált hatfontnyi aprópénzt. Ezen felbuzdulva úgy dönt, hogy két legyet üt egy csapásra. A 25 éves Peugeot utasterét ugyanis annyira elhanyagolták előző gazdái, hogy Brad szerint nem érdemes megmenteni. Minden megy a kukába, de legalább könnyebb lesz az autó, javul a súly-lóerő arány.

Aztán újabb fémszobrászat következik, mert a korábban beszerelt lánchajtás meghajlította a tartószerkezetet. A villamos rendszer átdolgozásakor aztán a forrasztópáka mellett a kétségek is előkerülnek, hiszen Brad bevallja: az elektromos rendszer nem az erőssége. Némiképp át kellett alakítani a kipufogórendszert is, mert az autó lökhárítója helyén lévő motor miatt a csövek majdnem súrolják a földet – ismét némi fűrészelés, hegesztés következik, a folyamat végén pedig a bandázsolás, ami kifejezetten látványossá teszi a rendszert. Sikerült csatlakoztatni a hűtőket is, most már csak a puding próbája van hátra: működik-e ez az egész?

A motor beindítása igazi családi esemény: Brad barátnője is jelen van, s bíztató mosoly jelenik meg az arcán, amikor beröffen a Hayabusa erőgépe. Brad viszi el egy körre az autót; szívató nincs, így hidegen kicsit darabosan jár a négyhengeres.

Peugeot 106 Superbike

Az indítás nyomógombos, a váltó szekvenciális, karja egy hosszú cső – egy ilyen projektben a hangsúly nem azon van, hogy csinosan álljanak az illesztések, hanem, hogy működésre bírjuk az össze nem illő részeket. A gép hangja viszont mennyei, és a masina szereti, ha forgatják – akár percenkénti 13 ezerig is kipörgethető.

A sorozat harmadik részében Brad önkritikát gyakorol, és beismeri, hogy távolról sem tökéletes minden: a motor túl mélyen van, a 106-os hasmagassága viszont túl nagy, a váltó pedig fordítva működik. Érkezik egy sekélyebb olajteknő, majd ültetőrugók is kerülnek a koros Peugeot-ba.

Peugeot 106 Superbike

Az újabb menetpróba aztán felszínre hoz néhány alapvető hibát: a motor túlmelegszik, és az olaj is eltűnt belőle. Brad nem adja fel, új hűtőkkel próbálkozik, s végül úgy tűnik, minden összeáll, már csak a fényezés van hátra. A Peugeot palackzöld fényezése a múlté, az új árnyalat hivatalos neve Gonosz smaragdfekete gyöngyház.

Peugeot 106 Superbike

A bontásra szánt 106-os megmenekült és életre kelt: új szívet kapott, gyorsabb és hangosabb, mint valaha. Egyet pedig biztosan tudunk: a Földön jelenleg ez az egyik legkülönlegesebb Peugeot 106. S hogy mi lesz Brad legújabb projektje? Talán egy Peugeot 106 motorját építi be egy Suzuki Hayabusa superbike-ba… Csak hogy bezáruljon a kör.

 

ILLUSZTRÁCIÓK: BRAD HOLMES

Ferrari a gyártás leállását

Feliratkozás az Autosajto.hu hírlevelére

You may also read!

digitális világítás

A digitális világítás nagyobb biztonságot nyújt

Michael Kruppa, az Audi elsőszámú világításfejlesztés vezetője, több mint tíz éve felelős a különböző fejlesztési területekért. Fejlesztőcsapatával együtt kulcsszerepet

Read More...
Lamborghini

Ha sok pénzed van, jó sofőr leszel! – Accademia Vallelunga a Lamborghini-vel

Egy Lamborghinit vezetni felejthetetlen élmény, ebbe már egyszer én is belekóstolhattam egy picit. De ez általában csak a kiváltságosok

Read More...
Toyota Land Cruiser

Sleeper terepjárót szeretne? Ajánlom figyelmébe a több, mint 40 éves Toyota Land Cruiser-t 394 lóerővel

Mindenki álmodozott már arról, mikor egy kívülről teljesen hétköznapi autóval a pirosnál vagy az autópályán meglepetést okoz valami

Read More...

Mobile Sliding Menu

×
Verified by MonsterInsights