Az ős
A Skoda Octavia névadó ősét 1959 és 1971 között gyártották.
forrás: KaMisia85
A nagyon formás ős Octaviához volt is szerencsém, egy barátomnak segítettem kicsit a rendbehozásban még a ’90-es években. Szép lett kívül. belül, de az a hátsó futómű, az borzalmas volt….
A modern kori Octaviat 1996 óta gyártják, ma már a harmadik generáció fut és nagyon sikeres modell. Tavaly és tavaly előtt is 400.000 körül adtak el belőle.
Skoda Octavia teszt
Én egy 2013-as 2.0 CR TDI kombit kaparintottam a kezeim közé Elegance felszereltséggel. Az autó manuális 6 gangos váltó kapott, és jól fel van extrázva. Van ESP, kipörgésgátló – ami kell is a 150 lóerőhöz és 1300 kg-hoz – sok légzsák, dupla digit klíma – amit elég nehéz normálisan beállítani – és az egyéb, mai autókban megszokott dolgok. Ami például hiányzik, az a xenon.
Elsőre beülve, az ülésen kicsit igazítva hamar megvan a kényelmes pozíció, de az ülőlap kicsit rövid, nem támassza annyira a combot. Minden volkswagenesen kézre esik és átlátható. A belső inkább jól néz ki, mint szép. Én megnézegetve a kezelőszerveket, nem nagyon találtam kopást, de a tulaj szerint már látszódnak, ami egy három éves autónál elég szomorú.
Kellemes a középső óracsoport, minden szükséges információhoz könnyen hozzájutunk. Head-up displayt ebben a kategóriában még ne várjunk.
A kormány kicsit húsos, nagyon kellemes a fogása, a váltó is jó fogású és könnyen kapcsolható.
Mielőtt indulnánk, még két dolgot megteszek, egyrészt kinyitom a motorháztetőt és meghallgatom a két literes dízelt, nem vészes a hangja.
Majd pedig beülök magam mögé, és hát meg is érkeztünk az Octavia egyik fő selling point-jához. 193 cm magasságommal magam mögé ülve a térdem és az első ülés közé még befér a tenyerem. A fejtér is hatalmas.
A Skoda és a Mamut
Ha itt vagyunk, nézzük meg a csomagtartót is, ami alapból 580 liter, de ha az üléseket lehajtjuk, már komolyabb expedíciót kell szervezni több napi hideg élelemmel, ha onnan valamit ki akarunk venni. Itt már nem az a kérdés, mi fér be az Octaviába, hanem hogy mi nem?
Nem fér bele például egy mamut. De ez nem gond, a mamutok úgyis rég kihaltak.
Nem fér bele egy tűzoltóautó. De ki akarna hazavinni egy tűzoltóautót?
És nem fér bele egy kávé, mert sietni kell haza a családhoz.
Menetpróba
Akkor induljunk. Minden jól kézre és lábra esik, jól elérhető. Viszont majdnem lefulladok. Amíg kb. 1700-as fordulaton meg nem jön a turbónyomás, nagyon döglött a 2 literes dízel. Emlékszem, régen azért tanultak sokan dízel autón vezetni, mert azokat nem lehetett lefullasztani. Na ezt le lehet. Az pozitív, hogy a start-stop rendszer jól reagál és szépíti a csorbát. A rugózása a feszes és a kényelmes között van, lehet hogy megpakolva komfortosabb. Viszont amint feltámad a turbó, erőben nincs hiány, kellemes a fék, bár egy kis húzatás után, mikor fékezni kellett, kicsit kevésnek tűnt. Viszont a 1300 kg, a 150 lóerő és 340 Nm együtt elég vidám tud lenni. Komolyabb gyorsításnál még 60-nál is felvillant a kipörgésgátló. Szóval jól megy az Octavia, erős és stabilnak is tűnik.
De a tulajdonos azért felszolgált egy kis feketelevest: a kezelőszervek eléggé kopnak, a króm díszítések pedig nagyon zavaróan visszaverik a fényt. A klímát még nem sikerült jól beállítania, vagy lefújja a fejét az embernek, vagy megsül. Nagyobb sebességnél billeg a kanyarban, ezen felindulva alánéztem az Octavianak, és csodát láttam.
Ez bizony merevhidas, hát ezért nem lesz a szerpentinek réme, mondjuk nem is ez a cél.
Hibája még, hogy a multi kormány csak gyújtáson működik. Viszont pozitívum az általában 6 liter alatti fogyasztás. Klímával a reggeli dugóban sem megy soha 7 liter fölé. A gázolaj minőségére nem túl érzékeny. Érdekes még, hogy 110.000 km-nél még a gyári fékbetétek vannak benne elől-hátul. A benne lévő zene nagyon kellemesen szól, a fedélzeti számítógép az érintőképernyővel nagyon jól kezelhető és jó társ a mindennapokban a gyári kihangosító is.
Összefoglaló
Összegezve az Octavia Combi ezzel a 2 literes dízellel egy nagyon praktikus autó, főleg családosoknak. A kényelmes utastér, az alacsony fogyasztás, a jó menetdinamika és a hatalmas tér, mind nagyon pozitív tulajdonságok. Aki a szerpentinekre vágyik, vegyen egy MX-5-öst.