8 millió összkerekes AUDI – a Quattro sztori

In auto, autóipar, hír, sport, videó

Az AUDI egy elég hatalmas számot ünnepelhet: elkészült a 8 milliomodik quattro hajtású AUDI. A quattro hajtásban a mérföldkövet egy Q5 2.0 TFSI quattro képviseli, ami a San Jose Chiapa gyártósorról gördült le.

A quattro technológia 1980-ban debütált és a leghíresebb hordozója a rally világbajnok Audo Sport quattro S1 volt. Napjainkban több mint 100 model verzió érhető el quattro hajtással. Az összkerék hajtás az alapfelszereltség része a Q7-es, A4 allroad quattro és A6 allroad quattro, A8, R8 és minden S és RS modellnél, sok egyéb modellnél pedig opcióként választható. 2015-ben a vásárlók 44 százaléka választott összkerekes Audit. A listát a Q5-ös vezeti 262.000 eladott autóval. A quattro modellek az USA-ban, Kanadában, Oroszországban és Közel-Keleten a legnépszerűbbek. Németországban 122.048 quattro hajtású Audit adtak el 2015-ben.

Az Audi a quattro hajtás többféle módját kínálja. A kompakt keresztben beépített orrmotoros modellekhez egy elektronikusan vezérelt hidraulikus több tárcsás kuplungot építenek a hátsó tengelyhez. Az R8 középmotoros sportkocsiban a több tárcsás kuplung az első tengelynél található. Az aktuális vezetési szituációhoz igazodva ezek az aktív rendszerek dinamikusan osztják el a nyomatékot a két tengely között.

A központi önzáró differenciálművet számos Audi modellben alkalmazták, a hosszában beépített orrmotoros autóknál ez egy tisztán mechanikus szerkezet. Alapból a hajtást 40:60 arányban osztja el az első és hátsó kerekek között.

A sport differenciálmű a hátsó tengelynél a csúcs motoros Audiknál érhető el. Ez aktívan osztja el a nyomatékot a két hátsó kerék segítségével egy több tárcsás elektrohidraulikus kupplung segítségével. Extrém esetben akár az összes nyomatékot egy kerékre küldi – belenyomva az autót a kanyarba és megakadályozva ezzel a kisodródást.

A legutolsó fejlesztés a quattro területen az ultra technológia. Ez főleg a hosszmotoros modellekhez készült. Itt egy aktívan vezérelt több tárcsás kupplung van a váltó végén, ami elosztja a nyomatékot a meghajtott tengelyek között összkerekes üzemmódban. A hátsó diffiben pedig egy leoldó képes megszüntetni a hajtást a hátsó kerekek felé. Ha az összkerék hajtás nem jár semmilyen előnnyel, ezek a leoldók nyitva vannak. A rendszer irányító egysége rengeteg adatot használ ahhoz hogy meghatározza az autó helyzetét fél másodpercenként. Ha például azt érzékeli, hogy az ív belső kerék elvesztette a tapadást, egyből összkerék hajtásra kapcsol. Ennek eredményeként az összkerékhajtás mindig készenlétben van, ha szükség van rá. Az új koncepció úgy gazdaságos, hogy közben az autó nem veszít a dinamizmusából vagy az úttartásából.

Siker sztori: a quattro története

Az AUDI az autóipari fejlődésben letette a névjegyét 1980-ban, mikor bemutatta a quattro összkerék hajtást. Ekkoriban még nem volt más gyors és könnyű, tömeg gyártású összkerék hajtást. A korszkalkotó újjítást az Ur-quattro-ba építették be először, ami a Genfi Autószalonon debütált. 1986-ban a maunális kapcsolású központi diffit lecserélték egy Torsen diffire, ami változó mértékben képes elosztani a nyomatékot. 2005-től már asszimetrikus, az erőt dinamikusan elosztó lett a hajtás. Az önzáró központi diffit folyamatosan fejlesztették, aminek köszönhetően az egyre jobb úttartás, a dinamizmus és a nagyon kis tömeg fanatsztikus összképet alkotott.

Az Audi mindemellett rengeteg trófeát köthet az autóversenyzés világából a quattro technológiához. A lista tetején mindenképpen a négy rally világbajnoki cím szerepel, majd a méltán híres Pikes Peak felfutón hatszor megszerzett diadal. Megnyerték az USA-ban a TransAm szériát, két DTM győzelem és 11 Nemzeti Szuper Túraautó bajnokság gyarapítja a trófeák számát. Nyertek ilyen hajtással Túra Autó Világkupát is, a legutolsó pedig Mattias Ekströmhöz és az EKS csapathoz fűződik a FIA Rallykrossz VB -én, ahol vezetői és csapat szinten is világbajnoki címet szereztek egy Audi S1 EKS RC quattro-val.

            Végül tekintsenek meg egy igazán hangulatos videót, ahol az EKS csapat a legrendeltetésszerűbben használja a quattro hajtást. Itt a versenyautó egyes szám első személyben mesél a napjairól, nem mindennapi kép és hanganyaggal kísérve:

 

 

You may also read!

Mi történik, ha egy autó falnak ütközik 150 km/h sebességgel?

A mérnökök világszerte törésteszteket végeznek az autókon, vizsgálják a törés, sérülés mértékét és az utasok védelmét. Ezekkel a tesztekkel

Read More...

Újraindul a Moszkvics gyártása

A nyugati autógyártók teljesen elengedték Oroszország autóiparát az Ukrán invázió után. A szankciók miatt az orosz vállalatok nehezen tudják

Read More...
autót 150 ezerért

Autót 150 ezerért? Ne már!

Autót venni szerintem élvezetes dolog. De 150.000 forintért? Á, inkább spórolj még, vagy vegyél fel hitelt! Hitelt? Kösz,nem! Hátha

Read More...