Az AUDI egy elég hatalmas számot ünnepelhet: elkészült a 8 milliomodik quattro hajtású AUDI. A quattro hajtásban a mérföldkövet egy Q5 2.0 TFSI quattro képviseli, ami a San Jose Chiapa gyártósorról gördült le.
A quattro technológia 1980-ban debütált és a leghíresebb hordozója a rally világbajnok Audo Sport quattro S1 volt. Napjainkban több mint 100 model verzió érhető el quattro hajtással. Az összkerék hajtás az alapfelszereltség része a Q7-es, A4 allroad quattro és A6 allroad quattro, A8, R8 és minden S és RS modellnél, sok egyéb modellnél pedig opcióként választható. 2015-ben a vásárlók 44 százaléka választott összkerekes Audit. A listát a Q5-ös vezeti 262.000 eladott autóval. A quattro modellek az USA-ban, Kanadában, Oroszországban és Közel-Keleten a legnépszerűbbek. Németországban 122.048 quattro hajtású Audit adtak el 2015-ben.
Az Audi a quattro hajtás többféle módját kínálja. A kompakt keresztben beépített orrmotoros modellekhez egy elektronikusan vezérelt hidraulikus több tárcsás kuplungot építenek a hátsó tengelyhez. Az R8 középmotoros sportkocsiban a több tárcsás kuplung az első tengelynél található. Az aktuális vezetési szituációhoz igazodva ezek az aktív rendszerek dinamikusan osztják el a nyomatékot a két tengely között.
A központi önzáró differenciálművet számos Audi modellben alkalmazták, a hosszában beépített orrmotoros autóknál ez egy tisztán mechanikus szerkezet. Alapból a hajtást 40:60 arányban osztja el az első és hátsó kerekek között.
A sport differenciálmű a hátsó tengelynél a csúcs motoros Audiknál érhető el. Ez aktívan osztja el a nyomatékot a két hátsó kerék segítségével egy több tárcsás elektrohidraulikus kupplung segítségével. Extrém esetben akár az összes nyomatékot egy kerékre küldi – belenyomva az autót a kanyarba és megakadályozva ezzel a kisodródást.
A legutolsó fejlesztés a quattro területen az ultra technológia. Ez főleg a hosszmotoros modellekhez készült. Itt egy aktívan vezérelt több tárcsás kupplung van a váltó végén, ami elosztja a nyomatékot a meghajtott tengelyek között összkerekes üzemmódban. A hátsó diffiben pedig egy leoldó képes megszüntetni a hajtást a hátsó kerekek felé. Ha az összkerék hajtás nem jár semmilyen előnnyel, ezek a leoldók nyitva vannak. A rendszer irányító egysége rengeteg adatot használ ahhoz hogy meghatározza az autó helyzetét fél másodpercenként. Ha például azt érzékeli, hogy az ív belső kerék elvesztette a tapadást, egyből összkerék hajtásra kapcsol. Ennek eredményeként az összkerékhajtás mindig készenlétben van, ha szükség van rá. Az új koncepció úgy gazdaságos, hogy közben az autó nem veszít a dinamizmusából vagy az úttartásából.
Siker sztori: a quattro története
Az AUDI az autóipari fejlődésben letette a névjegyét 1980-ban, mikor bemutatta a quattro összkerék hajtást. Ekkoriban még nem volt más gyors és könnyű, tömeg gyártású összkerék hajtást. A korszkalkotó újjítást az Ur-quattro-ba építették be először, ami a Genfi Autószalonon debütált. 1986-ban a maunális kapcsolású központi diffit lecserélték egy Torsen diffire, ami változó mértékben képes elosztani a nyomatékot. 2005-től már asszimetrikus, az erőt dinamikusan elosztó lett a hajtás. Az önzáró központi diffit folyamatosan fejlesztették, aminek köszönhetően az egyre jobb úttartás, a dinamizmus és a nagyon kis tömeg fanatsztikus összképet alkotott.
Az Audi mindemellett rengeteg trófeát köthet az autóversenyzés világából a quattro technológiához. A lista tetején mindenképpen a négy rally világbajnoki cím szerepel, majd a méltán híres Pikes Peak felfutón hatszor megszerzett diadal. Megnyerték az USA-ban a TransAm szériát, két DTM győzelem és 11 Nemzeti Szuper Túraautó bajnokság gyarapítja a trófeák számát. Nyertek ilyen hajtással Túra Autó Világkupát is, a legutolsó pedig Mattias Ekströmhöz és az EKS csapathoz fűződik a FIA Rallykrossz VB -én, ahol vezetői és csapat szinten is világbajnoki címet szereztek egy Audi S1 EKS RC quattro-val.
Végül tekintsenek meg egy igazán hangulatos videót, ahol az EKS csapat a legrendeltetésszerűbben használja a quattro hajtást. Itt a versenyautó egyes szám első személyben mesél a napjairól, nem mindennapi kép és hanganyaggal kísérve: