A negyedik generációs A8-ról – amit az Audi barcelonai csúcstalálkozóján lepleztek le – a gyártó kiemeli az új dizájn nyelvet, a jövőbe mutató érintőképernyős vezérlést és az elektromos hajtást. 2018-tól az Audi zászlós hajója egyedül parkol és vezet a dugóban.
A dizájn
Az új A8 megkapta az új márkaarculat minden velejáróját. Elől az óriási singleframe maszk, az ötszög lámpák és a ködlámpa környéke a króm körítéssel egységes egésszé áll össze. Elegáns és nem annyira agresszív, inkább a határozott úriember benyomását kelti majd a tükörben. A motorháztetőben csak két finoman domborodó vonal van, így még hatalmasabbnak tűnik az ebédlőasztalnyi felület.
Oldalról először a long változatot nézegettem. Az valahogy nem annyira adja ki, már túl hosszú. De utána meglátni a sima A8-at megnyugvás a szemnek. Helyére kerülnek az arányok. Az autó 5172 mm hosszú. Ez már tényleg a cég zászlós hajója. Egyrészt olyan hosszú, mint egy kisebb motoros. Másrészt sok helyen fogják diplomáciai célokra használni – főleg a hosszított verziót – ahol kis zászló is kerülhet rá. Szóval a hossz ellenére konzervatív értelemben szép a sziluett. Finoman ível a tetővonal. Főleg ehhez a bordó színhez gyönyörűen alliterál az ablakok króm kerete. A kerékívek és domborulatok, homorulatok igazán művésziek. Erre az autóra tíz év múlva is jó lesz ránézni.
A hátulja már-már svédesen letisztult, és ez az XC90 óta komoly dicséret. A vékony csíkokból nőnek ki a lámpák és a kipufogók is. Egyszerűen nagyszerű, de tényleg.
Üljünk be
Helyben nincs hiány, de ez egy A8-ban nem meglepő. Mondjuk a long változatban – aminek még 13 centivel hosszabb a tengelytávja – vigyázni kell a gyerekekre, nehogy elvesszenek az autóban. A minőség minden irányból simogatja az érzékszerveket. A bőrök varrásától a szellőzők elektromos mozgatású rostélyaiig minden fejedelmi.
A business class ülés a jobb hátsó az A8 L-ben. Itt többek között a jobb első ülés előre döntésével talp masszázs funkcióra és teljes kinyújtózásra is van lehetőség. Emellett HD matrix olvasólámpa, masszírozó ülés és OLED kijelző növelik a luxust.
A műszerfal kicsit űrhajós jellegű, én szépnek nem mondanám. Futurisztikus, modern, még jól is néz ki, de nem szép. Persze a kárpitok, az ülések, mind-mind fejedelmi, de ez el is várható ebben a kategóriában.
Van két nagy érintőképernyő, viszont a gombokat, kapcsolókat szinte teljesen száműzték. Minden érintéssel szabályozható, ha valamit átkapcsoltunk, kis kattanó hanggal nyugtázza a rendszer. Lehetőség van még fejlett hang illetve gesztus vezérlésre is. Ez tényleg nagyon high tech, de vajon bejön-e ez a megoldás? Meg fogják-e szokni a vásárlók, főleg az idősebbek? Hiszen 130-nál az autópályán milyen jó volt csak a megszokott helyen kitapintani a megfelelő kapcsolót, tekerőt, és mozdítani rajta egyet. Meglátjuk. Igaz, az Audinál nem szoktak Hűbele Balázsként kapkodni. Biztos sokat kísérleteztek, mielőtt meglépték ezt a kardinális változtatást.
Autó pilóta
Az új A8-as képes az automata vezetésre 60 km/h-ig, hogyha a szembejövő forgalomtól fizikai elválasztó határol el minket. A rendszer az „AI” gombbal aktiválható. A forgalmi dugó pilóta képes elindulni, gyorsítani, kanyarodni és fékezni. A sofőr leveheti a kezét a kormányról és az ország törvényeinek megfelelően akár másra is figyelhet – mondjuk tévét nézhet a középkonzolon. Ha a robotpilóta eléri a határait, jelez a sofőrnek, hogy vegye kézbe a dolgokat.
Az Audi AI rendszere képes az automatikus parkolásra és garázsba való beállásra is. Sőt, ehhez nem is kell a sofőrnek bent ülnie. Az okostelefonjáról is vezérelheti a műveletet a myAudi app segítségével, illetve nézheti is az autó kamera képét.
A légpárnás hajó
Az A8-as kormányának áttétele sebességfüggő. Plusz a hátsó kerék is kormányzott. Ehhez jön még az összkerék hajtás és elgondolható, hogy az új nagy Audi a fizika határait feszegeti.
És hogy az autó viselkedhessen luxus hajó ként vagy akár sportkocsi ként is, ennek lehetőségét az aktív intelligens légrugós futómű adja meg, amely külön egységként vezérli a légrugókat. Az érzékelők segítségével pedig előre felkészül az egyenletlenségekre, vagy akár egy vészhelyzetre is. Ennek a fantasztikus és igen bonyolult futóműnek viszont feltétele volt a 48 voltos feszültség. Így az új A8 az első 48 voltos rendszerű személyautó.
Dohog-e V8 az A8-ban?
Az Audi nagy kocsija kezdetben rejthet magában két féle V6-ost. A 3.0 TDI 286 lóerőt tud, a 3.0 TFSI pedig 340 lóerőt teljesít. A V8-as aggregátok kicsit később jönnek majd. A 4.0 TDI 435 lóerős, a 4.0 TFSI 460 LE teljesítményű lesz. Az igazi csúcs – ami még egy A8-ban is nagynak számít – a 6.0 literes W12, ami 585 lóerő és 900 Nm leadására képes, szintén később érkezik.
Mindegyik motorváltozat 48 voltos motor generátorral (BAS) működik együtt. Ez a mild hibrid technológia lehetővé teszi a start-stop rendszer használatakor a nagyon finom és gyors újraindítást, valamint energia visszanyerést. Az eredmény számokban: 0,7 literes fogyasztás csökkenés 100 km-en.
Szintén később érkezik az A8 L e-tron quattro, aminek a 3.0 TFSI benzin motorja és az elektromos hajtása 449 lóerő és 700 Nm leadására lesz képes. A lithium-ion akksival pedig elvileg 50 km-t is megtehet kizárólag elektromos módban.
Az Audi A8 és A8 L Neckarsulmban készül és 2017 őszén érkezik a német piacra. Az A8 induló ára 90,600 euró lesz, A8 L pedig 94,100 eurótól vihető haza.