Vasárnap rendezték a 2017-es idény 14. futamát. A verseny helyszíne a hosszú európai túra után, ezúttal Dél-Ázsia szigetvilága, egészen pontosan Szingapúr volt. A futam óriási pofon volt, mind a Ferrari, mind Vettel világbajnoki reményeinek, de ne szaladjunk ennyire előre.
Forma-1 Szingapúri nagydíj
Sebastian Vettel bombaformájának köszönhetően, az időmérőn a Ferrarinak sikerült elhappolnia az egész héten szépen teljesítő Red Bullok elől az első rajtkockát. Az olaszok boldogságát és reményeit tovább katalizálta a várakozások beigazolódása, vagy is a Mercedesek nem túl erős időmérős formája. A versenyt Vettel mögül Verstappen, Ricciardo, Raikkonen, Hamilton, Bottas sorrenben kezdhette a mezőny combosabb része, ami igazi Ferrari ünnepet vetített előre, de végül a futam az olaszok számára inkább katasztrófa lett.
Körről – körre
A futam a majd tízéves szingapúri nagydíjak történetében először vizes pályán indult. A mezőny értelemszerűen eső illetve intermediate gumikon indult. Raikkonen nagyot rajtolt, míg Vettel kicsit bealudt, Verstappen pedig simán jött el. Így állt elő az a helyzet, hogy ez a három autó egy vonalba került. Majd a két Ferrari szendvicsbe zárta a Red Bullt, aminek eredménye mindhármuk kiesése lett. A jól rajtoló Alonsonak sikerült felkapaszkodni a 4. helyre, de ez éppen csak arra volt jó, hogy neki is jutott a top3 harcából, az ő autója is súlyos sérüléseket szenvedett, nem esett ki azonnal, de innentől már csak kínlódott. Jött a Safety car.
Az új sorrend:
Hamilton, Ricciardo, Hulkenberg, Perez, Bottas, Palmer, Vandorne, Ocon, Sainz, Megnussen.
A negyedik körben kiállt a Safety car, az újraindítás sima volt. Palmer, aki jövőre búcsúzik a Forma-1-től, megelőzte az esőgumin Bottast, aki intereken próbálkozott. Tekintettel Vettel gyors búcsújára, Hamiltonnal közölte a csapat:
„A célba érés a cél”
A mezőny Hamilton mögött szépen lassan körözött a nedves aszfalton, repkedtek a 2 perc feletti köridők. Miközben időnként valaki meg-meg csúszott.
A 9. körben Alonsonak ki kellett állnia a versenyből, így a rajtbaleset újabb résztvevője/áldozta volt kénytelen kiállni. Közben Sainz megelőzte Ocont. Egyre inkább nyeregbekerültek a száradó pályán az intermediate gumikon rajtolók.
Közben Hamilton már 5 másodpercre növelte előnyét Ricciardoval szemben. Akit Hulkenberg ekkor már 10 másodperccel követett. Kvjat miután előzött egyet, a falban kötött ki, így ismét jött a biztonsági autó.
A biztonsági autó bejövetelét kihasználva, Ricciardo a boxba látogatott és még néhányan, viszont Hamilton és Bottas és még sokan mások nem éltek a lehetőséggel.
A 17. körben Massa, Magnussen és Ocon csatázott a 11. 12. és a 13. helyért. A vége az lett, hogy Massát mindkét próbálkozó megelőzte.
A 18. körben már annyira felszáradt a pálya, hogy engedélyezték a DRS-t. Közben az élen Hamilton ismét leszakította magáról Ricciardot.
A 20. kör környékén egyre többekben vetődött fel a szárazpályás, azaz slick gumikra való váltás. Ezt végül a 30. körhöz közeledve Magnussen és Massa vállalta be elsőként, majd Magnussen meg is futotta a verseny addigi leggyorsabb körét.
A 30. körben Hamilton, Ricciardo, Bottas, Hülkenberg, Sainz, Pérez, Palmer, Vandoorne, Stroll és Magnussen volt első tíz sorrendje.
A 33. kör környékén Sainz és Perez csatázott az 5. helyért. A 38. körben Ericsson megpördült majd a falnak is csapódott. Így újabb biztonsági autós szakasz következett. Innentől már valószínű volt, hogy a verseny nem fog végigmenni, mivel elérik a két órás határt.
A futam különösebb izgalmakat a továbbiakban sem tartogatott. A végén Ricciardo közeledett valamelyest a csapatutasítás miatt visszalassító Hamiltonhoz. A nem szokványos futam, ettől függetlenül Hamilton győzelmét hozta, a második helyre Ricciardo a harmadikra Bottas futott be. A futam különlegessége, hogy többen is eddigi Forma-1-es pályafutásuk legjobbját autózták. Sainz a 4. hellyel, Palmer a 6. hellyel míg Vandoorne 7. hellyel.
Kellemetlen kérdések
Ennek a résznek állandó szereplője Max Verstappen ezúttal sem maradhat ki. Persze felmerül a kérdés, hogy rászolgál-e. Most talán nem annyira, hiszen inkább Vettel és Raikkonen hibája volt a baleset, bár mértéktartó vélemények szerint hárman hozták össze. Egy azonban biztos, ezen a futamon ismét nullázott, míg Ricciardo ugyanolyan autóval a 2. helyen futott be.
Alonso futam közbeni nyilatkozatát hallgatva az emberben felmerült a kérdés: milyen Forma-1-et szokott nézni a spanyol? Zanzásítva, a nyilatkozatában arra panaszkodott, hogy ha nem sérül meg a verseny eleji kakaskodásban az autója, akkor ott lehetett volna a második helyen, sőt Hamiltont támadhatta volna. Ez mindenféleképpen merész feltételezés egyetlen jó rajt után. Na meg azt se felejtsük el, ha nincs a kakaskodás az elején, akkor maximum a 6. helyért támadta volna az angolt… Na de kár is ezen rágódni, hisz ami „ha”-val kezdődik, az nem létezik.
Szót kell ejtenünk Sebastian Vettelről. A szombati talán kissé elhamarkodott örömködés után, csúnya volt az, hogy a rajnál egymást ütötte ki a két ágaskodó paripa. A német hétvégéjének a története sok kérdést vett fel a vb cím sorsát illetően, de lényegében pár közmondással összefoglalható:
Szombat:
Ne igyunk előre a medve bőrére.
Nyugtával dicsérd a napot!
Vasárnap:
Lassan járj, tovább élsz!
Sokat akart a szarka, de nem bírta a farka.
VB cím, a Mercedes uralom megdöntése:
Nem eszik olyan forrón a kását.
Bulvár
A legfrissebb híresztelések szerint Felipe Massa ülését erőteljesen kinézték Robert Kubicának. Önmagában egy ilyen hír nem feltétlenül lenne komolyan vehető, azonban a hírt nyomatékosítja, hogy Robert Kubica menedzseri körét innentől Nico Rosberg is erősíti. A német pedig jó kapcsolatot ápol a goorve-i istálló vezetőségével, hiszen évekig dolgozott velük.
A Renaultnál birtokolt ülésének elvesztését az újságokból megtudó Palmer, a hír „örömére” megfutotta vasárnap Forma-1-es pályafutása eddigi legjobb versenyét, megszerezve a 6. helyet. Felmerül a kérdés, mi lett volna, ha hamarabb elkezd ilyen eredményeket hozni?
Nico Hulkenberg pedig megdöntötte Adrian Sutil rekordját. Persze ennek nem biztos, hogy örül, hiszen Sutil rekordja abban állt, hogy 128 futamon rajthoz állva, egyszer sem állhatott a dobogóra. Ezt most Hulkenberg 129-es „dobogótlan” sorozatával megdöntötte. Gratulálunk neki!
Összegzés
Ugyan a szezon eddigi legizgalmasabb rajtját és első körét láthattuk vasárnap, de összességében a legunalmasabb verseny díját már érdemes lenne most kiosztani a szingapúri nagydíjnak, hiába van még hátra hét futam. Biztonsági autós fázisok ide vagy oda, éjszakai esőzés ide vagy oda, ez a futam bizony unalmas volt.
A közvetítés az M4 Sporton gyakorlatilag a két kommentátornak köszönhetően volt valamennyire élvezhető. Még szerencse, hogy ezúttal nem egy, hanem két kommentátor volt. Azonban az unalomtól függetlenül, ugyanannyi pont jár ezért a futamért is.
Ez viszont azt jelenti, hogy Lewis Hamilton 28 ponttal vezet Sebastian Vettel előtt. Ez a német számára tragikus, ráadásul Bottas már csak 23 pontra van tőle. Persze nem szabad elfelejteni, hogy 7 futam még hátra van, amin akár 185 pont is szerezhető, miközben Hamilton a szezon egésze alatt gyűjtött 263 pontjával jelenleg vezeti a vb-t. Azonban a német és a Ferrari helyzete akkor sem rózsás, hiszen a szombati öröm után a nagy vasárnapi kettős kiesés elég kellemetlen helyzet hozott. Ráadásul a szombati örömködéssel induló és a futam első körében szertefoszló Vettel féle pünkösdi királyság romjain, Hamilton 25 pontot keresett, az így 28 pontosra duzzadt előnye pedig akár a szezon végéig is kitarthat. Aki kíváncsi a két nagy csatájára a folytatást október 1.-jén láthatja az M4 képernyőjén vagy ha győzi szabadsággal és rávalóval, akkor személyesen Malajziában.
A verseny végeredménye:
Forrás: www.f1fanatic.co.uk, wikipédia, www.eredmenyek.com