Free Run, avagy mivé vált a 2017-es F1 szezon

In sport
2017-es F1 szezon

A Forma-1 elmúlt négy futamának összefoglalója

Nehéz az embernek objektívnek maradni a Forma-1 elmúlt futamait látva. Mintha az ember egy vitát vagy egy filmet szemlélne, úgy kattog az agya, hogy vajon”kinek van igaza?”, az autósport nyelvére fordítva: – igazságos-e az, hogy idén Lewis Hamilton lett a Forma-1 világbajnoka?

Ezt a vitát könnyű lezárni azzal, hogy ilyen a sport, főleg a technikai. Viszont mégiscsak nehéz az embernek túllépni ezen, főleg, ha majd egy éven át minden második, sőt néha minden vasárnap órákig nézte, ahogy ez a 20 srác órákon keresztül kergette egymást a pontokért.

2017-es F1 szezon

„Történelem”

Arról nem is beszélve, hogy még a Mercedes leghűségesebb szurkolói is szerettek volna már idén végre igazi autóversenyt látni, nem csupán a két Mercedes küzdelmét. A szezon feléig úgy tűnt, hogy idén végre megtörik a Mercedes uralma, a Hungaroringen Vettel még a sérült kormánya ellenére is nyerni tudott, ami után már egészen úgy tűnt a Mercedesnek 2017-re vége. Azután jött a szünet és mintha fordult volna a kocka. Vettel és a Ferrari előnye eltűnt, ráadásul szerencséje is inkább a Mercinek volt. Hamilton győzött Olaszországban majd Belgiumban is, de a java csak ezután jött. Szingapúrban Vettel letarolta Raikkonent és Verstappent a rajtnál, biztosítva ezzel Hamilton győzelmét. Majd Malajziában műszaki problémáknak köszönhetően a német az utolsó helyről indult, nagy küzdelemmel feljött ugyan a 4. helyre, de ez semmire sem volt elég, Hamilton második helye mellett. Ezt követően Vettel ismét kiesett Japánban, míg Hamilton ismét győzött. Ezután az amerikai nagydíjon láthattunk végre igazi versenyzést az él menők között, viszont ott olyan drámai Mercedes fölény volt, mintha csak 2016-ot írtak volna. Vettel hiába előzte meg Hamiltont a rajtnál, hiába taktikázott a Ferrari, a Mercedes egyszerűen sokkal jobb volt.

2017-es F1 szezon

Mexikó

Mexikóban már komoly esély volt arra, hogy Hamilton ott bebisztosítsa a 4. vb címét. A Mercedes fanoknak az első körök kakaskodásai okoztak némi izgalmat, aminek köszönhetően Vettel és Hamilton is visszaesett. A futam során Vettel a 4. helyre, míg Hamilton a 9. helyre tudott felzárkózni, így végül Hamilton már Mexikóban megnyerte a 2017-es szezon. Nem az igazi úgy vb. címet nyerni, hogy azt az ember nem ünnepelheti a dobogón, de talán ehhez az évhez ez illett.

És így lett a szezon hátralévő része tét nélküli, ahogy az angol mondja free run.

 Ebben a hangulatban jött el a Brazil nagydíj. A Mercedes és Hamilton is bezsebelte már a vb. címet. Talán ez érződött Hamiltonon az időmérőn, amikor is a falba fúródott az ezüstnyíl. Így Hamilton a 2016-os belga nagydíj után először nem jutott be a Q3-ba.

2017-es F1 szezon

A versenyt Bottas kezdte az élről, de már az első métereken átvette tőle a vezetést Vettel. Majd a második körben be jött a safetycar Ocon és Grosjean balesete miatt. Nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy Ocon rekorder lett kiesésével. Ugyanis életében most először esett ki, így sorozatban 27-szer ért célba, ami rekord a Forma-1 történetében. Mindeközben a Mercedes brit pilótája a boxból indulva küzdötte előre magát. A futam sztárja a visszavonuló Massa a rajt után az 5. helyre zárkózott fel Alonso megelőzésével, ez remek teljesítmény mindkettőjüktől.

Rajt után az első 10:  Vettel, Bottas, Räikkönen, Verstappen, Alonso, Massa, Pérez, Hülkenberg, Sainz és Gasly.

A verseny középső szakasza

Vettel sikeresen szakította le magáról Bottast. Hamilton pedig ahogyan ígérte, élvezte a futamot és előzgetett. A 15. körben már a 8.-ik volt. A 18. körben már sokan panaszkodtak a gumik kopására. A 29. körben a boksz kiállásokat követően Bottas csatázott Vettelel, de a finnek nem sikerült kihasználni a kínálkozó pillanatot, majd az esély szertefoszlott. Eközben Ricciardo és Perez küzdött. A futamot igazából az dobta fel, hogy Hamilton és a rajt után kiscsúszó és a mezőny végére kerülő Ricciardo folyamatosan zárkózott fel az élmezőnyhöz. Mindketten a 43. körben álltak ki friss gumikért, ezután az angol az 5. míg az ausztrál a 8. helyről folytatta a küzdelmet.

Az 51. körben Vettel, Bottas, Räikkönen, Verstappen, Hamilton, Ricciardo, Massa, Alonso, Pérez és Hülkenberg volt az első tíz sorrendje.

A futam hátralevő részében Hamilton a 4. helyig tudott felzárkózni, a 3. helyezett Raikkonent, már nem tudta megelőzni. A futamot végül Vettel nyerte, mögötte Bottas és Raikkonen.

2017-es F1 szezon

Kellemetlen kérdések

A Brazil nagydíj hangulata, ahogyan a címben is írtuk inkább vasárnapi sétakocsikázás, free run volt. Sajnos ez elkerülhetetlen, ha az utolsó futam előtt eldől a két vb. cím sorsa.

Kellemetlen kérdés az, amit fentebb már pedzegettem, hogy ez az idei év, ezzel a befejezéssel mennyire tett jót a sportágnak. Véleményem szerint semennyire, függetlenül attól, hogy ki, kinek szurkol. Ez így ebben a formában rombolja az ember F1 iránti rajongását. Nagyon nem jó, hogy egy vb. cím sorsa úgy dől el, hogy az egyik küzdő fél az év utolsó futamaiban egyszerűen kiesik.

És ez felvet egy még kellemetlenebb kérdést. Ha van felelős, akkor ki az, akinek a hanyagsága oda vezetett, hogy Sebastian Vettel a szezon 4. negyedében jóformán csak bohóckodott a pályán, ha ez a kérdés nem is feltétlenül azért fontos, hogy legyen egy bűnbak, akit a szőnyeg szélére lehet állítani, de azért mindenféleképpen fontos, hogy ilyen ne fordulhasson elő többet.

Hiszen olyan már volt, pl. 1998-ban, hogy egy műszaki hiba keresztülhúzta Michael Schumacher világbajnoki reményeit az utolsó futamon. Hasonló történt Juan Pablo Montoyaval, akinek a 2003-as utolsó előtti versenyen úszott el az esélye a vb. címre, szintén amiatt, hogy műszaki hiba miatt szinte csak vánszorgott a futamon. Olyan is volt 1997-ben szintén a némettel, hogy elveszítette a hidegvérét és ráhúzta az autóját Villneuve-re és kiesett. Talán Vettel 2010-es vb. címe volt még hasonlóan fájó Alonsonak, aki esélyesként érkezett az utolsó futamra, majd Petrov mögé beszorulva elvesztette végül a vb. címért folyó harcot a némettel szemben.

De ez? Hogy egész évben Vettel volt a tabella élén, majd a végén, pont azokon a futamokon, ahol egyébként ő volt az esélyesebb a pályák karaterisztikája miatt, annyiszor kiessen vagy meghibásodjon az autója, hogy 4 futam alatt, 2 futammal a szezon vége előtt elveszítse a küzdelmet? Ilyen nem sűrűn fordult elő.

Azonban hasonlóan kellemetlen kérdés, hogy a nagy dirrel-durral beharangozott McLaren Honda szakítás örömére Alonso egész jó eredményeket kezd autózni. Az elmúlt 5 futamból négyet befejezett a 8. és a 11. helyek közötti eredményekkel. Miközben többször is egész jó időmérős eredményei voltak és egész jó rajtjai. Szingapúrban ugye negyedikként keveredett bele Vettelék balesetébe, míg Interlagosban a rajt után Massával csatázott az 5. helyért.

Érdekes kérdés, hogy mi van a Red Bullnál? Egész szezonban Verstappen szenvedett, most ő megjavult, erre Ricciardo kezdett el szenvedni.

Arról nem is beszélve, hogy Bottas a Mercedessel mit csinál? Lényegében úgy autózott végig egy szezont a mezőny egyik vagy a legjobb autójával, hogy semmi maradandót nem sikerült letennie az asztalra. Kérdés, hogy ezt meddig tűri a Mercedes? Vagy esetleg kifejezetten örülnek annak, 2016 után, hogy Bottas esélytelensége miatt nyugi van a garázsban?

Bulvár

Felipe Massa karrierje végül csak véget ért, több mint egy évvel visszavonulása után. Cifra mondat nem igaz? Pedig igaz. Tavaly visszavonult, aztán idén mégis folytatta, idén pedig lehet, hogy visszavonul, de ki merne erre fogadni? Mondjuk 2008 majdnem világbajnokához, talán nem is illene egy sima visszavonulás.

Hogy őszinte legyek, nem sok pozitív dolog jut róla eszembe, mindenesetre mégis szomorú, hogy egy újabb nagy öreg vonul vissza. Ha teljesítménye nem is fog hiányozni a mezőnyből, azonban vele együtt a Forma-1 egy nagy korszakának egy darabja vonul vissza. Minden esetre Boa Sorte Felipe!

 2017-es F1 szezon

 

(Képek forrása: instagram, f1fanatic, f1.com)

You may also read!

Mi történik, ha egy autó falnak ütközik 150 km/h sebességgel?

A mérnökök világszerte törésteszteket végeznek az autókon, vizsgálják a törés, sérülés mértékét és az utasok védelmét. Ezekkel a tesztekkel

Read More...

Újraindul a Moszkvics gyártása

A nyugati autógyártók teljesen elengedték Oroszország autóiparát az Ukrán invázió után. A szankciók miatt az orosz vállalatok nehezen tudják

Read More...
autót 150 ezerért

Autót 150 ezerért? Ne már!

Autót venni szerintem élvezetes dolog. De 150.000 forintért? Á, inkább spórolj még, vagy vegyél fel hitelt! Hitelt? Kösz,nem! Hátha

Read More...