Az Uber után újabb csapást mérhet a taxisokra az úgynevezett carsharing. A közösségi autóhasználat már Magyarországon is megjelent.
Budapest egyik utcáján egy fehér VW e-up parkol. Odalépek hozzá, és az okostelefonomba bepötyögöm a szélvédő kijelzőjén látható kódot. A zár kattan, beszállok. Kulcs a kesztyűtartóban, kiveszem, és a gyújtáskapcsolóba helyezem. Egy fordítás után pittyegés. Beütöm a PIN-kódomat a középső billentyűzeten. Még egyet fordítok a kulcson, és az autó menetkész. Becsatolom az övet, rükvercbe teszem a váltót, kitolatok, és hang nélkül elhajtok.
Külföldön már elterjedtebb az autómegosztás
Magyarországon ez a fajta közösségi autóhasználat még nem elterjedt, de például Münchenben 5000 autóval és 800 000 ügyféllel rendelkezik a carsharinget kínáló DriveNow, a BMW és az autókölcsönző Sixt hét országban jelen lévő közös vállalkozása. A modell egyszerű: regisztrálnunk és szerződnünk kell az üzemeltető céggel, majd valamilyen elektronikus hozzáférés segítségével használhatjuk az adott településen parkoló szabad kocsijukat bizonyos percdíj fejében. A díjat általában a hitelkártyánkról vonják le. Az autót pedig megadott körzeten belül kell leparkolnunk.
Számos hasonló szolgáltatás működik világszerte, az igénybevehető autóktól és az üzleti modelltől függően vannak olcsóbbak és drágábbak is. A DriveNow-nál a díj 24 és 57 eurócent között van percenként autóktól függően – vannak benzines, dízel és elektromos modellek is.
A car2go a másik nagy német autóóriás, a Mercedes autómegosztó cége. Ők Európában és Észak-Amerikában működnek 14 000 járművel és 2,5 millió ügyféllel, hasonló árszabással.
Ferrarikon közösködni
Az autómegosztás egyik „csúcsa” az USA-ban működő Fast Toys Club. Itt szupersportkocsikon lehet közösködni. Olyan autók vannak a tarsolyukban, mint a 670 lóerős Ferrari 488 GTB vagy a 610 lóerős Lamborghini Huracán. Az éves tagsági díj is elég magas, 8 ezer dollár – persze ha figyelembe vesszük, hogy ebbe némi versenypálya-használat, autószalon-belépők és üzemanyag is van, ez nem is olyan sok. De térjünk vissza a közelebbi valóságba.
Itthon a GreenGo már nagyon népszerű
Itthon is több autómegosztó szolgáltatás működik. A cikk elején említett VW e-up a GreenGo flottájához tartozik.
A cég csak a német gyártó tisztán elektromos kisautóit kínálja bérlésre. Tapasztalataink szerint a regisztráció és a szerződéskötés gyors és gördülékeny. Ahogy beül az ember, körbeveszi a VW minőség. A GreenGo jól tette, hogy ilyen igényes elektromos autót választott: egyből kényelmes az ülés, kézre esnek a kezelőszervek, jó a fogása a kormánynak. Szóval menő dolog a VW e-uppal közlekedni.
Milyen vezetni az eUp-ot?
Ahogy elindulok, megnyomom az ECO+ gombot, így a hatótáv 137 kilométer. Ez biztosan elég lesz, gondolom. Otthon még megálltam, a családomat is elvittem egy körre, utána irány Maglód. Odafelé, mivel sietni kellett, autóúton mentem. Itt ért az első meglepetés. ECO+ módban az autó végsebessége 95 km/h. A második meglepetés a rohamosan csökkenő megtehető kilométerek száma volt. A megnövekedett légellenállás és terhelés miatt annyira elkezdtek fogyni a kilométerek, hogy lassítanom kellett. Ebben persze benne volt az is, hogy az autó a kalkulációnál azt vette figyelembe, hogy most már végig ilyen gyorsan fogok menni. Amint lehajtottam az autóútról, és ismét 60 körüli tempóra lassíthattam, helyreállt a kilométerek lelki világa. Budapestre visszaérve még 45 kilométerre elegendő áram maradt az akkuban. Az autóval készült tesztet itt olvashatják el.
Az autómegosztás jóval olcsóbb, mint egy taxi, miközben nem kell saját autót venni, fenntartani. Persze igazodni kell az egy töltéssel megtehető, nagyjából 120 kilométerhez, illetve ahhoz, hogy a bérlést egy bizonyos budapesti körzeten belül kell befejezni. A GreenGo tavaly ősszel indult 100 autóval, és egyelőre ezzel ki tudják elégíteni az igényeket,
de tervezik a fejlesztést, növekedést.
Nagyon high-tech volt
Ami nagyon tetszett, hogy a legmodernebb technológiákat együtt alkalmazzák. Telefonos applikációval tudom megtalálni és lefoglalni az autót. A zár nyitása is mobilról történik. A hitelkártyámról automatikusan vonódik az elhasznált percdíj, ami 65 Ft/perc (a parkolásért 15 Ft/ perc fizetendő). És emellett környezetbarát elektromos autóval utazhatok. Amire ezt legtöbben használják, az egy átlagos 60 perces utazás mondjuk 30 perc parkolással. Ez 3350 forintba kerül, de számolnunk kell a 990 forintos havidíjjal is. Ugyanez taxival körülbelül 9000 forintba kerülne, de ez csak közelítő érték.
De hogy hat ez a városok forgalmára, levegőjére?
Vajon milyen hatással lesz az autómegosztás a nagyvárosok forgalmára? Ha a szolgáltató elektromos járműveket használ, az a település levegőjének minőségét mindenképpen javítja. Illetve, mivel ezek az autók jóval többet mozognak, jobb a kihasználtságuk, a parkolási lehetőségek száma is kedvezően alakul. Ugyanakkor kaliforniai közlekedéskutatók témában készült felmérése érdekes eredménnyel zárult: a megkérdezetteknek csak 21 százaléka használná saját autója helyett az autómegosztást. A fennmaradók séta, kerékpár, tömegközlekedés vagy telekocsi helyett autóznának. Vagyis meglehet, hogy az autómegosztás elterjedése inkább további forgalmat generálna a jelenlegi helyzet optimalizálása helyett.
Autósajtó/HETEK