Több hasonlóság is felfedezhető a Nikola Motor Company és a Tesla Motors között. Amellett, hogy mindkét céget a szerb-horvát feltalálóról nevezték el, mindkettő elektromos járművekben utazik, pontosabban azt szeretnék, hogy minél többen utazzanak is az ő elektromos járműveikben.
Sőt, ahogy Elon Musk autós cége, úgy a „a kamionok Teslája” is már azelőtt rengeteg vásárlót tudhat magáénak, hogy egyáltalán tömeggyártásban elkészült volna a termék, amelyet eladásra kínál.
Nikola One
A Nikola One egy vegyes hajtású nyergesvontató, vagyis az elektromos motort gázturbina hajtja. A gázturbinás áramfejlesztő sűrített földgázból állít elő elektromos áramot, amit az akkumulátorokba táplál, hogy mindig legyen elég energia az elektromotorok üzemeltetéséhez. A nyerges vontató mind a hat kerekét egy-egy külön motor hajtja, ezek áramellátásáról pedig egy 30.000+ cellás, 320 kWh-ás akkumulátorcsomag gondoskodik. Az első prototípust 2016 decemberében mutatta be a cég és egy ilyen kamion 375 ezer dollárba kerül majd, és mindössze 1500 dollárt kér egy előrendelésért.
Az ügyfelek számára összeállított információs anyagból kiderül, hogy a Nikola One minden tekintetben felülmúlja a hagyományos dízelüzemű vontatókat. Könnyebben birkózik meg az emelkedőkkel, a vontató kisebb saját tömegének köszönhetően több rakományt vihet a szerelvény, miközben fenntartási költsége kisebb a dízelüzemű társaihoz viszonyítva. A Nikola One hatótávolsága 1300 – 1900 kilométer, feltöltése folyékony hidrogénnel mindössze negyedórát vesz igénybe és helyi károsanyag-kibocsátása nulla.
Új töltőállomások
A járművek működtetéséhez azonban töltőállomások kellenek, és friss hír, hogy ennek kiépítéséről kötött most szerződést a Nikola a hidrogéniparban közel egy évszázados tapasztalattal rendelkező norvég Nel nevű céggel.
Elsőként két demóállomást épít ki a Nel, hogy legyen hol tölteni a Nikola kamionjait, de a tervek összesen tizenhat óriási hidrogénkútról szólnak. Ezeken az állomásokon eleinte 8 tonna hidrogént fognak előállítani naponta, és ezt akár 32 tonnáig bővíteni lehet majd. A kamionok mellet hidrogénnel működő autókat is fel lehet majd tölteni.
A Nikola kamionjai várhatóan 50-75 kilogramm hidrogént fognak elfogyasztani naponta – írja a vállalat közleménye. Erre azonban még pár évet várni kell, a demóállomások valamikor 2018 második felére készülnek el, és a kamionok megjelenési ideje is homályos egyelőre.
Az viszont biztató, hogy a Nikola, szeretné megújulókkal, azaz szél-, nap- vagy vízenergia felhasználásával előállítani a hidrogént, ahol csak lehet, hogy minél inkább a nulla felé közelítsen az infrastruktúra széndioxid-kibocsátási értéke.
Forrás: index.hu, nikolamotor.com