A közúti biztonság a gépjárműben kezdődik

In Téma
közúti biztonság a gépjárműben kezdődik

Hátul nem érdemes bekötni magunkat az autóban? Pihentethetjük a műszerfalon lábunkat, ha kis sebességgel halad a kocsi, vagy dugóban állunk? Megfojthat minket a biztonsági öv? Kevésbé balesetveszélyes ölben tartani a gyermeket, mint gyermekülésben?

Sokan nem tudják, de a közúti balesetek kimenetele nagyban függ egy egyszerű tényezőtől; attól, hogy hogyan ülnek az utasok a gépjárműben. A Használtautó.hu olyan tanácsokat gyűjtött össze, melyek életmentőek lehetnek egy-egy baleset során.

 

Veszélyesek a magyar utak

1,25 millió ember: a WHO (World Health Organization) szerint ennyien halnak meg évente közúti balesetben. Akár 50 millió érintett: a halálos áldozatok mellett évente további 20-50 millió fő sérül meg súlyosan az utakon. Közel 3000 közúti baleset: idén ennyi történt hazánkban az első félévben a KSH adatai szerint. Ugyan a balesetek száma évről-évre csökken, de egy felmérés szerint a magyar utak az európai átlaghoz hasonlítva még mindig veszélyesebbek az uniós átlagnál. A tavalyi évben egymillió lakosra vetítve 64 fő vesztette életét közúti baleset során Magyarországon. A környező országokból Szlovákia (57), Szlovénia (50) és Ausztria (47) útjai biztonságosabbak, de veszélyesebb Bulgária (96) vagy Románia (98) útjain vezetni. Sok esetben egészen hétköznapi tényezők döntenek élet és halál között.

 

A hátsó ülésen is mindig kössük be magunkat!

Amikor autóban ülünk, testünk a járművel azonos sebességgel halad. Hirtelen fékezéskor az autó megáll, de mi tovább mozgunk előre a tehetetlenség törvénye miatt. Nagyobb sebességű ütközésnél, ha a hátsó ülésen biztonsági öv nélkül utazunk, két út áll előttünk. Vagy kirepülünk az autóból, vagy olyan erővel vágódunk az ülés támlájának, hogy az nekipréseli az előttünk ülő személyt a kirobbanó légzsáknak és a műszerfalnak. A közlekedésbiztonsági statisztikák szerint a balesetek során az autóból kirepülő emberek 75 százaléka életét veszti. Magyarországon kötelező a biztonsági öv menet közbeni használata mind az első, mind a hátsó üléseken. Legyen automatikus mozdulat, hogy bekötjük magunkat!

 

A légzsák keresztültolhatja térdünket az arcunkon…

Talán kényelmes dolog a lábunkat a műszerfalra tenni, de hamar kényelmetlenné válhat helyzetünk egy ütközés során. Az anyósüléssel szemben a légzsák a műszerfal borítása alatt helyezkedik el, és ütközés hatására olyan erővel robban ki, melynek a csontok nem képesek ellenállni. A lábaink, ha a műszerfalon pihentek, szó szerint az arcunkba vágódnak a légzsák nyílásakor.  Szinte garantált, hogy comb- és bokatörést szenvedünk, de ennél is súlyosabbak lehetnek azok a sérülések, melyeket az arcba csapódó végtagjaink okozhatnak. Törhet a járom-, az orr-, a medence- vagy csípőcsontunk, sérülhet a mellkas, eltörhetnek a bordáink, de ami még fontosabb, komoly agyi sérüléseket is okozhat a hirtelen ütődés. Ne tegyük lábainkat a műszerfalra, ne tartsuk őket keresztben és ne húzzuk magunk alá, mert életünk végéig bánhatjuk, ha egy apró koccanás miatt súlyos sérülést szerzünk, mikor karcolásokkal megúszhattuk volna.

 

Megfojthat a biztonsági öv? Igen.

A biztonsági öv életeket ment, azonban ha az ülésünket teljesen hátradöntjük utazás során, az valóban veszélyes lehet. Testünk tehetetlensége miatt ilyenkor lecsúszunk az ülésről és fennakadhatunk saját övünkben. Belső szervi károsodás, gerincvelő sérülés és esetleges amputációk kerülhetők el azzal, ha nem hátradöntött üléssel utazunk. Az övet pedig mindig kössük be!

 

A kicsik nagyobb biztonságban vannak a gyerekülésben

Egyszerűnek tűnhet ölbe venni gyermekünket utazáskor, de ne tegyük. Ütközéskor már 50 kilométer/órás sebességnél is olyan hatásnak vagyunk kitéve utasként, mintha egy épület harmadik emeletéről esnénk le. Az ölben tartott gyermek nem képes magát megtartani, és nekünk körülbelül két tonna súlyt kellene elbírnunk ahhoz, hogy ütközéskor ölben tartsuk. Ha pedig mi magunk sem vagyunk bekötve, ekkora súllyal toljuk a gyermeket az előttünk lévő ülésnek, vagy a légzsáknak, ami szintén nagy erővel csapódik hátra.

 

“Lábainkat tartsuk az autó padlóján egymás mellett, ha kényelmetlen az utazás, álljunk meg pihenni és nyújtózkodjunk. Minden utas legyen bekötve elöl és hátul is. Az üléseket ne döntsük hátra, a gyermekek számára pedig biztosítsunk koruknak és méretüknek megfelelő gyerekülést. Ha ezeket betartjuk, nagyban növeljük annak az esélyét, hogy egy esetleges baleset során ne, vagy csak könnyebben sérüljünk.” – javasolja Katona Mátyás, a Használtautó csoport autós magazinjának főszerkesztője.

Forrás: Használtautó.hu 

You may also read!

Több mint tíz évre előre fedezi akkumulátorigényét a Daimler

A Daimler AG 20 milliárd euró értékben  szerez be akkumulátorokat 2030-ig
A társaság jövőbeni akkumulátorigényeihez tartozó pénzügyi fedezet

Read More...

Tim Gábor dobogós a Mikulás Rallye-n az új autóval

A több nehézséget, három kiesést, de végül kategória harmadik helyet hozó Rallye2 szezon végeztével volt hiányérzet Tim Gáborban

Read More...
Védelmi hiba? – Csillagtalan a FIAT PANDA is

Védelmi hiba? – Csillagtalan a FIAT PANDA is

Az EURO NCAP törés teszten egy csillag sem jutott a Fiat Pandának. Legutóbb a Fiat Punto kapott ilyen minősítést 2017 decemberében.

Read More...

Leave a reply:

Mobile Sliding Menu