A jelenlegi légiforgalmi szabályok nem teszik lehetővé a repülő autók használatát, így a tesztelés is nehézkes. A hírek szerint ez rövidesen megváltozik az Európai Unión belül.
Elkészült egy régen várt tervezet a repülő autók szabályozására. Amennyiben ezt jóváhagyja az illetékes uniós hatóság, az EU országain belül elindulhat a repülő autók forgalma. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (European Aviation Safety Agency – EASA) által készített és előterjesztésre váró javaslat a függőleges felszállási és leszállási (Vertical Take-Off and Landing – VTOL) képességű „kisméretű repülőgépek” engedélyezését indítványozza az Európai Unió mind a 28 jelenlegi tagállamában.
A konzultációs időszak során több olyan fejlesztés zajlott, ami hatással volt a tervezetre. Az EASA “egyedi, kivételes feltételrendszer” bevezetését javasolja, ami a legfeljebb öt személy szállítására alkalmas VTOL járműveknek adna légi-alkalmassági igazolást. Innentől megnyílik az út az Audi és az Uber által kifejlesztett repülő taxik forgalomba állítására.
Ahhoz, hogy az EASA kiadja a légi-alkalmassági igazolást, a repülő autóknak szigorú szabályoknak és követelményeknek kell megfelelniük. A jelenlegi ajánlás szerint az „egyedi, kivételes feltételrendszer” része, hogy a kabinban nem lehet túlnyomás, és a jármű tömege nem haladhatja meg a 2.000 kg-ot.
A konzultációt megelőző határozatok előírták, hogy a járműnek “irányíthatónak és manőverezhetőnek kell lennie különleges – pilótáktól elvárható – vezetői készségek nélkül is.” Továbbá a pilótának sem feltétlenül kell a légi járművön tartózkodnia, mivel a szabályok lehetővé teszik, hogy a repülő autót távvezérelt, vagy önvezető üzemben használják.
Talán a legfontosabb követelmény az engedélyezéshez, hogy a járműnek képesnek kell lennie vészhelyzeti leszállásra, akkor is, ha az áramforrásai teljesen lemerültek. A jelenleg érvényes szabályozás is előírja, hogy minden olyan VTOL jármű, amely utasokat szállít vagy beépített, lakott terület felett átrepülhet, képesnek kell lennie “folytonos biztonságos repülésre”, akkor is, ha súlyos üzemzavar jelentkezik a hajtóművében.
Az EASA egyedi, kivételes feltételrendszere nem az egyetlen lépés a repülő autók jövője felé. Ez év júniusában a németországi Ingolstadt polgármestere szándéknyilatkozatot írt alá az Airbus-szal és az Audival, hogy előkészítik a repülő taxik tesztelésének engedélyezését a térségben.
forrás: driving.co.uk