Sportos elegancia – Hyundai Ioniq plug-in hibrid teszt

In teszt, videó
Sportos elegancia - Hyundai Ioniq plug-in hibrid teszt

Teszteltük a Hyundai Ioniq plug-in hibrid modelljét. Megjelenésében elegáns, akinek úgy tetszik sportos, üzemében takarékos. Az egyetlen új plug-in hibrid 10 millió forintos ár alatt!

 

 

Esős őszi napon mentem a kereskedésbe átvenni a következő tesztautónkat, a Hyundai Ioniq plug-in hibridjét. Az adminisztrációt követően beültem az autóba, elindultam, és megváltozott a napom. Nem vagyok gyakorlott Hyundai-Kia tesztelő, mégis pillanatok alatt beállítottam a megfelelő üléspozíciót, automatára állítottam a fényszórót és az ablaktörlőt, és csendes suhanással indultam. Az egy hetes tesztidőszak alatt 400 km-t mentem az autóval, városban. A környezettudatos autózásra fókuszálva ezt az autót városra tervezték, de engedve kicsit a zöld ködből, ez az autó hosszabb útra is megfelelő útitárs, nem csak az 1000 km körüli hatótávjával, hanem a jól kialakított, kényelmes és tágas utasterével is.

Az Ioniq modellek egyébként 3 féle hajtással kaphatók, hibrid, plug-in hibrid és tisztán elektromos hajtással. Korábban teszteltünk már hibrid autót, tisztán elektromos hajtásút is, de ez volt az első plug-in hibrid tesztünk. A három autóval szerzett tapasztalataimat összehasonlítva, és figyelembe véve a magyarországi körülményeket, ez utóbbi tűnik a leginkább hasznosnak.

 

Sportos elegancia - Hyundai Ioniq plug-in hibrid teszt

 

Külső

A jó megjelenésű autó felkeltette az emberek figyelmét, parkolóban is, és a közlekedési dugóban is. A jól eltalált, arányos külsőt egy nagyon kedvező, 0,24-es közegellenállási együttható teszi még megnyerőbbé. Mind a front, mind a hátsó dizájn elegáns, amit kiemel a ledes nappali fény, a maga különleges formájában. Az autó külsejét díszítő Hyundai-kék sávok egyben az autó plug-in hibrid üzeméről is árulkodnak, amit a cég Blue Drive technológiaként hirdet.

 

Sportos elegancia - Hyundai Ioniq plug-in hibrid teszt

 

A hűtőrács formája illeszkedik a gyártó új egységesítést sugalló dizájnjába, de a forma egyben egy érdekes funkciót is kiszolgál. A hűtőrácsban automatikusan nyíló és záródó légterelő nyílásokat helyeztek el a teljesítmény növelése érdekében. Az adaptív tempomat radarérzékelői is ott kaptak helyet.

 

 

Sportos elegancia - Hyundai Ioniq plug-in hibrid teszt

 

Az autó oldala is a letisztult dizájn jó példája. A kilincsek feletti vonal szépen harmonizál a tetővonal kúpé ívével és a küszöbszinten elhelyezett, hátrafelé szélesedő műanyagelemmel. Ez utóbbi természetesen a dizájn mellett az ajtókat is védi a figyelmetlen nyitásból eredő ütésektől. A távol-keleti szokásnak megfelelően az üzemanyagtöltő nyílások az autó baloldalán kaptak helyet. Hátul van a benzin töltőnyílás, aminek az ajtaja belülről nyitható, elől pedig az elektromos csatlakozó nyílás, ami kívülről enyhe megnyomással nyitható. Kicsit következetlen, de elfogadható, az elektromos csatlakozáson keresztül kevésbé lehet megcsapolni egy autó energia készleteit. A formás tükrökben irányjelző, a 16”-os könnyűfém felniken a Blue Drive kék sávok az autó tetején pedig a cápaantenna teszi teljessé az Ioniq oldalának dizájnját.

 

 

Hátul a légterelővel osztott ablak a sportos forma mellett a légörvények kezelésében és az autó leszorításban is segít. A hátsó ablakon beáramló fény világos hangulatúvá teszi az utasteret, a légterelő alatti ablakrészen pedig jobb kilátás nyílik hátrafelé. Ma már minden tervező figyel a hátsó lámpák elhelyezésére is, a légterelőben elhelyezett harmadik féklámpa nagyon szép ívben illeszkedik a többi lámpához. A Hyundai logó köré elhelyezett feliratok, a típus a hajtás és a modell neve szintén ízléses elrendezése esztétikus hátsót ad az autónak.

Sportos elegancia - Hyundai Ioniq plug-in hibrid teszt

 

Belső

Az autó belül tágas, a stílus kifinomult, a felhasznált anyagok ugyan nem a prémium kategóriát idézik, de már nem is legyinthetünk, hogy olcsó koreai. A műanyagok szivacsosak, jó tapintásúak az ajtókról azonban hiányzik egy kis textil betét. Az ülés kárpit azonban mind minőségében, mind a mintában kifogásolhatatlan. Az ülések szelőztethetők, és fűthetők.

 

Sportos elegancia - Hyundai Ioniq plug-in hibrid teszt

 

A vezetőt ezen túl a kormányfűtés is segíti hideg hajnalokon. A műszerfal szép és átlátható, pedig lassan annyi információt jelenítenek meg, mint néhány évtizede egy utasszállító repülő pilótafülkéjében. A Supervision műszeregység része a 7 colos színes érintőkijelző is, amit már túlzás nélkül nevezhetünk fedélzeti számítógépnek. Kezeli a telefont, Apple Carplay és Android Auto kompatibilis, hagyományos rádiót, navigációt. Természetesen a hibrid hajtással kapcsolatos műszaki információkat is áttekinthetjük, hány kilométert tehetünk meg elektromos hajtással, és hányat benzinüzemben, akkumulátorok állapota, töltése, és számos további információ segíti az autó vezetőjét. Természetesen az autonómia irányába vezető vezetéstámogató rendszerek sokaságával szerelték az autót, adaptív tempomat, sávtartó asszisztens, menetstabilizáló rendszer, visszagurulás gátló és autonóm vészfékező rendszer is volt a tesztautóban.

Sportos elegancia - Hyundai Ioniq plug-in hibrid teszt

Sportos elegancia - Hyundai Ioniq plug-in hibrid teszt

 

Dinamikus és takarékos

Az autó hajtásáról a Kappa 1,6-os atkinson ciklusú GDI motor mellett a 6 sebességes duplakuplungos automata váltó és a 44,5 kw-os hibrid elektromos motor gondoskodik. A két motor együttes teljesítménye hozza a 141 lóerőt, amit meg is tapasztaltam, ki is használtam egy-két előzéshez. A hibrid és elektromos üzemmód között a váltókar melletti gombbal kapcsolgathatunk, de padlógázra azonnal működésbe lép a benzinmotor is. A jobb teljesítmény eléréshez ilyenkor ugyanis mind a két motor hajtja az autót. ECO-DAS vezetéstámogató rendszer optimalizálja a gurulást, fékezést, haladást, fix útvonalakra előre kalkulálja a megfelelő leggazdaságosabb haladást. A tele tankkal 1100 km autózható néhány töltés segítségével.

 

Sportos elegancia - Hyundai Ioniq plug-in hibrid teszt

 

Tapasztalatok

A tesztelés során sokan megnézték az autót, sokan utaztak benne ismerőseim közül, akik megosztották véleményüket az autóról. Elől 2 méter feletti magassággal is kényelmes az autó, a kupés dizájn miatt azonban hátra ne üljenek magas emberek. Bár hátul is van elegendő lábhely, az alacsony belmagasság mellett az ülés is rövid. Azonban az 1,82 méteres szélességnek köszönhetően akár négyen is ülhetnének hátul, ha a KRESZ szabályok ezt engednék.

 

Sportos elegancia - Hyundai Ioniq plug-in hibrid teszt

 

Többen szóvá tették, hogy az ajtókon csak textilutánzat, magyarán műanyag van, ami egy 10 milliós kocsinál nem elfogadható.

 

 

Sportos elegancia - Hyundai Ioniq plug-in hibrid teszt

 

A kormány mögül szemlélve az autót (no meg az utat) kényelmes és jól átlátható, egyszerűek a kezelőszervek. Nagyon jó a tolató radar képe, és pontosak a manőverezésben segítő segédvonalak. A biztonságos vezetést olyan apró dolgokkal is fokozni próbálták, hogy a telefont menet közben nem engedi csatlakoztatni, le kell parkolni az autó és a telefon bluetooth-os összekapcsolásához.

Az automata fényszóró, az adaptív tempomat és sávtartó elektronika jól működik, Az elengedett kormányra egy idő után azért felhívja az autó a figyelmet. Az Ioniqban van steptronic váltó, illetve sport fokozat is, de egyikre sem volt szükségem, jól kiszolgált az automataváltó. Egy rakparti előzés során megtapasztaltam, a padlózást követően pillanatok alatt hozta azt a teljesítményt az autó, amire szükségem volt, még ha 0-ról 100-ra éppen 10 másodperc felett gyorsul is. Normál vezetési helyzetben észre sem veszi az ember, hogy gázt ad, vagy a PWM szabályzó enged nagyobb feszültséget a villamos motorba. Az autó nagyon csendes, barátságos. Futómű inkább németesen kemény, mint sem franciásan lágy, de ha egyszóval szeretném jellemezni, a kellemes szó jut eszembe.

 

 

Már a Nissan Leaf tesztje során tapasztaltuk, hogy kevés a töltőpont Budapesten. Úgy gondoltam, a hibrid hajtás mellett ez nem lehet annyira zavaró, de egy idő után mégis bosszantott, hogy megint benzint kell égetnem. A teszt miatt többet mentem, mint szoktam. Természetesen lassításkor, fékezéskor töltötte az autó az akkumulátort, de az első generációs Priuszoknál látott folyamatos töltést nem láttam, vagy csak nem találtam meg ezen üzem bekapcsolását. Az autó tartozéka egy Type-1-es töltőkábel, amivel az autót a 220 Voltos hálózati feszültséggel hagyományos konnektorból tölthetjük. Type 2-es kábelt nem mellékeltek az autóhoz, márpedig a városban található legtöbb töltőpont csak Type-2-es csatlakozással használható. Aki Ioniq plug-in hibridet vesz, vásárolnia kell egy Type-2-es kábelt is, aminek az ára 70-80.000 Ft, míg a tartozékként kapott Type-1-es csatlakozó 140 ezer forint körül kapható jelenleg. Az akkumulátor 8,9 KW-os, a hagyományos 220V-os konnektorból 2 óra 15 perc alatt feltölthető. Az autóra 5 év km korlátozás nélküli garanciát ad a gyártó, amivel igyekeznek a csoporttárs Kiát beérni az európai értékesítésben, az akkumulátorra pedig 8 év a garanciát, ami nagyon jól hangzik.

 

Fogyasztás

Nekem a teszt során megtett 400 km alkalmával 2,3 literes fogyasztás jött ki 100 km-re, ami magasabb a katalógus „akár 1,2 literes” értékénél. A kereskedésben 1,7 litert mondtak általános fogyasztásra. Az általam mért 2,3 liter mindennek nem mond ellent, mivel többször hiányzott egy-egy olyan töltőpont, ahol akár Type-1-es kábellel is tölthettem volna az autót. További fogyasztás növelő tényező volt a hűvös-hideg idő, mely során klíma, ülésfűtés és kormányfűtés tette sokkal kellemesebbé a vezetést. Végeztem egy kalkulációt a tisztán benzines haladásról is, számításaim szerint az 1,6-os benzinmotor 5,4 litert fogyasztott városban 100 km-enként.

 

Sportos elegancia - Hyundai Ioniq plug-in hibrid teszt

Ár érték arány

A hibrid, plug-in hibrid és teljesen elektromos hajtású hármasból a plug-in hibrid a legdrágább. Részben érthető, mivel támogatás kapható a megvásárláshoz, zöld rendszámot is kaphat, ugyanakkor nincs komoly hatótáv korlátja szemben a 6-7 milliós legolcsóbb elektromos hajtású autókkal.

A plug-in hibridek hazai piacán egyetlen autó kapható 10 millió forint alatt, ez pedig a Hyundai Ioniq, amit teszteltünk. Az autó alapára 9.499.000 Ft. A konkrét tesztautó tartalmazott egy 95.000 Ft-os téli csomagot és 145.000 Ft felárért metál fényezést. Az autó így is 10 millió alatt volt, meghirdetett új ára 9.739.000 Ft. Az alább látható részletes felszerelés lista alapján ez egy kellemes ár egy korszerű, környezetbarát autóért.

 

 

Sportos elegancia - Hyundai Ioniq plug-in hibrid teszt

You may also read!

VW T-Roc R 300 lóerő

VW T-Roc R – majd 300 lóerővel

Nem sokkal azután, hogy az idei Genfi Autószalonon bemutatták a VW T-Roc R nagyteljesítményű kis SUV-t, máris az európai kereskedőknél a modell.

Read More...
East Motorsport Szabó Krisztián Csomós Mixi Nagy Attila Rallye3

Cél a Top5

Csomós Mixi és Nagy Attila az Országos Rallye Bajnokság, valamint a Peugeot kupasorozat hosszú szünete alatt sem tétlenkedik, így a bózsvai Rallye3-as tesztfutam után egy nagy ugrást követően rajthoz állnak a soron következő Európa Bajnoki megmérettetésen, a 49. Barum Czech Rallye Zlin-en.

Read More...
Lexus LC 500 Inspiration

A Lexus LC 500 zöldbe megy

A Lexus nemrég mutatta be az LC luxuskupéjának új, különleges kiadását, az Inspiration limitált szériát.

Read More...

Leave a reply: