A Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósága csütörtökön adta át a megyei parancsnokságok vezetőinek a szervezet legújabb 83 járművét. Az Európai Uniós támogatásból beszerzett korszerű járművek segítik a katasztrófavédelmet hivatásuk teljesítésében, „Magyarország szolgálatában a biztonságért”.
Az átadó ünnepségen részt vett az Autosajto.hu, és a hivatalos részt követő szemle során ismerkedtünk az új járművekkel. Az időjárás bár rideg volt, nem okozott katasztrófa helyzetet, az új járművek átvételében segédkező szakszemélyzet állta a havat és a latyakot.
Az ünnepségen Dr. Góra Zoltán tűzoltó vezérőrnagy elmondta, hogy a katasztrófavédelem negyedik éve dolgozik a járműpark korszerűsítésén és egyúttal egységesebbé tételén is. Több európai uniós projekt is forrást biztosít ehhez, ily módon újulnak meg a kritikus infrastruktúra-védelmi bevetési egységek, a nagy szállítókapacitású vízszállító gépjárművek, valamint az erdőtűz oltására szolgáló eszközök. Az EU támogatás lehetőséget teremt egy olyan magas színvonalú technikai eszközrendszer kialakítására, amellyel költséghatékonyan és környezetkímélő módon képes a hivatásos katasztrófavédelem dolgozni az állampolgárok biztonságáért, akár klímaváltozás okozta hirtelen kialakuló veszélyhelyzet esetén is.
A rövid beszédet követően a megyei parancsnokok átvették az új járművek kulcsait és papírjait. Az elosztás egyik szempontja az volt, hogy azon megyékben javítsák a járművek átlagéletkorát, ahol ez indokolt. A jelenlegi 11-12 éves korátlag véleményem szerint ebben a járműkategóriában nem olyan rossz. Az ünnepség után jött a szemle, ahol mi is megnézhettük az új járműveket. Az új járművek látványos, klasszikus reprezentánsa a tizenkét darab szimplafülkés, az egy darab duplafülkés erdőtüzes vízszállító, valamint három, az erdőtűz oltását szolgáló cserefelépítménnyel ellátott konténerszállító. A különböző kategóriájú autók kapcsán egy-egy film, vagy filmrészlet jutott eszembe.
Mikor építette Noé a bárkát?
Tette fel a kérdést Nathan Muir a Kémjátszma című filmben, majd meg is válaszolta: Az eső előtt!
Bár a Magyarországi híradásokban nem jellemzőek az erdőtüzekről szóló hírek, de nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy Magyarország területének 24%-a erdő, és majd 20%-a műveletlen puszta, legelő. Az utóbbi években egyre gyakrabban voltak több hetes, néha hónapokon át húzódó esőmentes időszakok. Az „Erdőtüzek oltására alkalmas gépjárművek és vízszállító gépjárművek rendszerbe állítása” nevű KEHOP-1.6.0-15-2016-00020 azonosítószámú projekt EU támogatással segítette elő a járművek beszerzését. A vízszállító járművek – kicsit a locsoló kocsikhoz hasonlóan – az autó elé is képes locsolni, hogy az esetlegesen izzó avart lehűtse az áthaladáskor.
The Incredibles
A Hihetetlen család című animációs film boncolgatta azt a kérdést, hogy van-e szükség szuperhősökre? A hősök kora nem járt le, és szuperhősök hiányában a katasztrófavédelem örömmel fogadta a BM Hérosz Zrt felépítményeit. Mind a vízszállító kocsik, mind a felépítményen elhelyezett emelővel könnyen és gyorsan cserélhető konténerszállító szerkocsit a Hérosz készítette.
A márkaépítésre is figyelnek, az autó hátulján és a felszerelések egyes részein is ott van a cég logója.
Pokoli torony
Az 1974-ben készült Pokoli torony (The Towering Inferno) amerikai katasztrófafilm jutott eszembe az új magasból mentő (gyermekkoromban „létrás tűzoltónak” nevezett) járművek láttán. A film két főhőse az építész (Paul Newman) és a tűzoltó (Steve McQueen) párbeszédei képezték a film fő gondolatát. „A hetedik emelet felett nem tudunk tüzet oltani, de egyre magasabbra építenek” mondta a tűzoltó az építésznek. Akkor 10 emeletes panelházban laktam, és örültem, hogy a negyedik emeleten.
A ma átadott kocsik közül az egyik 42 méter, míg a másik kettő 35 méteres magasságig képes menteni. Az új Magirus felépítmény utolsó létraeleme csuklós csatlakozású, így eltérhet a létrasíktól, javítva a mentési lehetőségeket.
Megtudtam, hogy Budapesten van két olyan magasból mentő, amelyek 53 méteres magasságot is elérik. Megkérdeztem, mivel készül a Katasztrófavédelem az új MOL székház esetleges védelmére? A válasz nagyon hasonló volt a film végén elhangzott párbeszédre, ahol a tűzoltó arra buzdítja az építészt, kérdezzék meg, „hogyan építse”. A világ legmagasabb emelője a Bronto cég által készített 112 méter magas „Sky lift”.
Annak ellenére, hogy ez a magasság elmarad a MOL új székházának tervezett magasságától, a jármű 74 tonna összsúlyú és méretes. Minél magasabb egy létra, annál komolyabb alapot igényel. Így bár a világ különböző részein egyre magasabb épületek épülnek, a mentés biztosítása építészeti feladat. Füstmentes, tűzzáró ajtókkal biztosított lépcsőházakat kell építeni a toronyházakba.
Drágán add az életed!
Ez valószínűleg minden katasztrófavédelmi szakember mottója. És ha nincs itt éppen Bruce Willis, hogy egy „Tűzvihar” esetén is megmentse a világot, a magyar katasztrófavédelem rendelkezésére áll a ma kapott 12 KIBE autó. Szintén az EU által támogatott, KEHOP-1.6.0-15-2016-00024 azonosító számú, „Kritikusinfrastruktúra-védelmi bevetési egységek rendszerbe állítása” című projekt segítségével érkeztek a járművek.
A KIBE egységek az egységes, a vezetői döntéshozatalt támogató, komplex ellenőrzések lebonyolítását segítő, valamint a megelőző hatósági munkát, továbbá az események gyors és hatékony kezelését támogatják. A Volkswagen gyártmányú furgonokban laboratórium, számítógépes munkaállomás nyomtatóval és internet hozzáféréssel, valamint további speciális felszerelések találhatók. A kritikus infrastruktúra már nem csak az út, vasút, víz, villany, gáz és távközlési hálózatot jelenti, hanem már az internetet is.
Az egyedi felszerelésű szerkocsik mellett ötvennégy elektromos autót is kaptak a katasztrófavédelmi igazgatóságok. A gazdaságosan üzemeltethető személygépkocsik a továbbiakban a hatósági, ellenőrzési és technikai feladatok ellátását támogatják.
„Magyarország szolgálatában a biztonságért”