Mazda 3 Hatchback Skyactive X teszt – A jó, a gyors és a spúr

In teszt
Mazda 3 teszt

Sok autógyár a praktikummal akarja megfogni a vásárlókat. Mások a helykínálattal. Egyesek a lóerőkkel dobálóznak. Sokan fogyasztási rekordot ígérnek, és még sorolhatnánk a lehetséges verziókat. De a Mazda olyan útra lépet a Kodo dizájnnal – megtartva a japán precizitást és megbízhatóságot – amely egyértelműen az érzelmekre hat. Bármely irányból pillantjuk meg a Mazda 3-ast, szerelem lesz első látásra. Nincs megosztó forma. Nincs olyan rész, ami csak egy rétegnek tetszik. Lenyűgöző. A mostani tesztünk apropója a Skyactive X motor, ami benzines, de egy kicsit dízel is.

Mazda 3 teszt

A Mazda tehát a Kodo dizájnnal hatalmasat alkotott. A külső előtt már a Mazda 6-nál is tisztelettel adóztunk.

A külső

A 3-as – főleg ebben a Machine Gray árnyalatban egyértelműen sportos.

Mazda 3 teszt

Elölről a hatalmas harcsaszáj és az abból induló vékonyra húzott, akár LED-es fényszórók olyan dizájn alapot képeznek, amire rá lehet építeni egy szobor szerű szépség elejét.

Mazda 3 teszt

Nagyon szép az alsó kötény és a lökhárító domborodása.

Mazda 3 teszt
Jó dolog az automata zárás, de ha 1 méterrel arrébb léptem zsebemben a kulccsal, már zárt is a Mazda és behajtotta a tükröket. A kulcsot benne hagyni nem mertem. Végül is a túlsó oldali ajtót hagytam résnyire nyitva és így nem zárkózott be az autó.

Oldalról a lágyan, de határozottan végig futó és lefelé kanyarodó domborulat, az izmosan szélesedő sárvédők és a 18-as fekete kerekek sem a női autók kategóriájába teszik a 3-ast, de a hölgyeknek is tetszik. Az övvonal felfelé, a tető lefelé ível, és itt valahogy minden út nem Rómába, hanem a hátsó sárvédő fölé fut be, ami ezáltal egyfajta gyújtópontja a kaszninak.

Mazda 3 teszt

Ezek alapján simán azt lehetne hinni, hogy a Mazda 3 hátsókerekes. De nem. Mondjuk összekerekes van belőle. Az finom lehet.

Mazda 3 teszt

Hátulról mintha picit sok lenne a dizájncsodából, de még elfér. Itt már a szépség és formavilág tényleg olaszosan emocionális. Nagyon szépek a középre mélyen benyúló hátsó lámpák és a magasra húzott lökhárító, melynek a magas perem miatt pakoláskor fizetjük meg az árát.

Mazda 3 teszt

A dupla kipufogó mindig jól mutat és nem is túlzás. Jót lehet autózni a 180 lovas benzinessel.

A Mazda 3 Hatchback 4460 mm hosszú, a szélessége tükrökkel 2028 mm. Az autó magassága 1435 mm, a tengelytáv 2725 mm, a hasmagasság pedig 150 mm.

Mazda 3 teszt

A csomagtartó alapból 327 liter, ami nem túl nagy, ráadásul magasan hordja a hátsó peremét. Ha lehajtjuk a hátsó üléseket, 719 literes teret kapunk. A tesztautó tömege a forgalmi szerint 1442 kg.

 

Üljünk be

Mazda 3 teszt

Beülve igazi prémium belső fogad.

Mazda 3 teszt

Nagyon kényelmesen ölel át az ülés, ami esetünkben bordó bőrrel van bevonva és csodaszép öltésekkel fércelve. Emellett fűthető és elektromos, memóriás.

Mazda 3 teszt

A kormány fogása tökéletes. A kormány fűtés itt is csak a kormány egy részét fűti, ahol fogni szoktuk, csakúgy, mint a 6-osnál. A multikormány közepe kecses, régebben elképzelhetetlen volt egy ekkora kormányközép, mert nem fért el benne a légzsák. A kormányról vezérelhetjük az adaptív tempomatot és a sávtartó automatikát vagy inkább ping-pong játékot. Ugyanis ez a 3-as egyik gyenge pontja. Nem tud egy íven menni, hanem a két felfestés között pattog, néha még a vonalra is rámegy. Ülj le fiam, egyes, mondaná a tanár. Azt nem értem, ha megvan minden érzékelő és vezérlő, nem lehetett volna mondjuk az algoritmuson finomítani. A Honda Civic-é például annyira ügyes volt. Na mindegy, majd a következő sorozat. A kormányról vezérelhetjük még a zenét is.

Mazda 3 teszt

A Zenét. Ami 12 hangszórós Bose rendszer. Elképesztően szépen szól.

Mazda 3 teszt

A műszerfal kifejezetten tetszetős. Középen a digitális sebességmérő és egyéb infók. Jobbra az üzemanyag szint, balra pedig a fordulatszámmérő kapott helyet, mindkettő analóg. Minden jól látható, minden könnyen értelmezhető.

Mazda 3 teszt

Szépek a légbefúvók és nagyon szép a bordó bőr borítás is. Kopogós műanyagot csak az ajtók alján találunk. Középen van egy szép, 8,8” kijelző, ami nem érintő képernyős. És egy hét használat után azt mondom, tudnak valamit.

Mazda 3 teszt

Mindent a kis forgatós joystickkal vezérlünk, ami nagyon egyértelmű, és egyáltalán nem kell lenéznünk. A fedélzeti computer tudja az Apple CarPlayt és az Android Autót is. Középen kapott helyet a 6 sebességes automata hagyományos és tetszetős fokozat választója, illetve egy kis zongoralakk, ami már az 1470 km-t futott autóban is karcos és ujjlenyomatos. Javaslom a titkos rendőröknek, ha valakitől suttyomban kell új lenyomatot szerezni, adjanak neki pár napra egy ilyen autót… A dupla digit klíma vezérlője tetszetős és jól működik. Gombos az indítás és állítható az index visszajelzés hangereje is.

Mazda 3 teszt

A hátsó tér kicsit szűkös. Ha nekem van beállítva az első ülés, hátra már elég küzdelmesen férek be és fejemet el kell billentenem oldalra. Te jó ég! Nehogy én legyek az autógyártók réme. 193 centivel tesztel, hogy képzeli?

Mazda 3 teszt

A csomagtartó a maga 327 literével elég kicsi, és sajnos a magas hátsó perem miatt picit kényelmetlen is a pakolása.

A motor

Mazda 3 teszt

Ez a Mazda 3-as az orrában egy 2.0 literes 4 hengeres szívó benzinest hord kompresszorral és 24 voltos mild hibrid rendszerrel, hozzá egy 600 kJ teljesítményű akkuval. A motor különlegessége a gyertyavezérelt kompressziós gyújtás (SPCCI), ami dízeles közeli nyomatékot és fogyasztást eredményez. Érdekesség, hogy a kompresszor itt nem a teljesítmény növelését, hanem az égéstérben fellépő nyomást hívatott szabályozni. Nálam az autó fogyasztása sok dugóval pici országúttal 8,5 liter körül alakult. Nem egy BMW 320D, de hogy egy 1442 kg-os 2.0 literes szívó benzines ennyit egyen, az nagy eredmény.

A futómű

Elől McPershon, hátul csatolt hosszlengőkaros a felfüggesztés, amit elég feszesre, de még nem kényelmetlenre hangoltak. Viszonylag jól elbánik a bukkanókkal, és tempósabb kanyarnál sem jön zavarba. Ebben segít neki a G-Vectoring Control Plus, ami a fékekkel játszva javítja a tapadást, növelve ezzel a kanyarsebességet. Ezt volt alkalmam megtapasztalni és nagyon élveztem.

 

Biztonság

A vezetőfelügyeleti rendszer kamerák segítségével észleli, ha elfáradt a vezető. Van még első keresztirányú forgalomfelügyelet, adaptív tempomat, 360 fokos kamera, adaptív LED fényszórók. A nagy szakítószilárdságú acél lemezek használatának köszönhetően a karosszériája könnyű (1442 kg egy Hatchbacktól nem is olyan könnyű) és kiemelkedően szilárd. Vannak még térdlégzsákok és a gyalogosok sérülését mérséklő motorházfedél.

Induljunk

A Mazda 3 tesztelt példánya nagyon jól viselkedik az úton. Ha nem bántjuk, finoman vonul, a váltó is jól teszi a dolgát. Hangja is alig van. A feszes futóműhöz képest egész jól elnyeli a bukkanókat is. Egyszóval kellemes hétköznapi társ. De ha áttesszük sport módba, a flepnikkel vissza váltunk kettőt, el kezd dorombolni a 180 lóerő. És milyen klassz hangtónussal. A hétköznapi társ egyből átvedlik menni akaró vaddá. Belül is jó a hangja, de kívülről kifejezetten vérpezsdítő. A kanyarba igen-igen be lehet tenni. Stabil, nehéz kihozni a sodrából. A 8,6-os 0-100 nem egy versenyautó, de nem is lomha. Ekkor persze a fogyasztás is 10 fölé költözik, de mindennek ára van. Tehát lehet vele finoman is közlekedni, de ha akarjuk, jó társ egy kis hegyi csapatáshoz is.

Árak:

A Mazda 3 Hatchback Skyactive G122 manuális váltóval 6.999.900 forint.

A tesztautó egy Mazda 3 Hatchback Skyactive X181 GT Plus, Safety, Sound és  Luxury csomaggal, aminek az ára eddig 9.384.900 ft, amihez még hozzá jön a Machine Gray metálfényezés, ami még 166.900 forint pluszt jelent. Így az ára nagyjából 9.551.800 forint felé alakul.

 

Műszaki adatok

Hengerűrtartalom:

1998 cm3

Teljesítmény: 

132 kW (180 LE) 6000 1/min-nél

Nyomaték:

224 Nm 3000 1/min-nél

Gyorsulás 100 km/h-ra:

8.6 s

Végsebesség:

216 km/h

Gyári vegyes fogyasztás WLTP:

6,3 l/100km

Tudja az EU6d-t.

 

 

Kinek ajánlom?

Mivel hátul kicsit szűkös a hely, öt felnőtt ne akarjon vele hosszútávon utazni. A csomagtartója sem túl nagy. Inkább azok lehetnek a célpontok, aki érzelmi alapon döntenek. Akiknek fontos, hogy mikor meglátják autójukat a parkolóban, megdobbanjon a szívük. Mert ez a 3-as minden szögből szép, nagyon jól néz ki. De az öt felnöttel való hosszú távú közlekedést kivéve ezért mindenkinek ajánlható. Mert jól fogyaszt dízeles kerregés nélkül. Szívó motorhoz képest nagy a nyomatéka is. De ha pörgetjük tisztességesen meg is indul. Kanyarban pedig kifejezetten kellemes, be lehet tenni az ívre. És nagyon jó társ a mindennapokhoz, vagy akár egy visegrádi csapatáshoz. Szóval egyszerűbb azt leírni, kinek nem ajánlom. Az 5 felnőtt egyszerre messze megy csoporton kívül mindenkinek. De aztán tegyék be néha sport fokozatba, rúgják el neki 7000-ig és a flepnikkel váltsanak!

You may also read!

Négyévszakos gumiabroncsok

Négyévszakos gumiabroncsok 2020-as ADAC tesztje – Egyik abroncs sem képes mindenre….

A négyévszakos gumiabroncsokkal pénzt, időt és helyet takaríthatunk meg, mivel az abroncsok cseréje és tárolása nem szükségszerű. De mit

Read More...

A páncélozott Inkas Mercedes-AMG G63 Limo, a konfliktuskezelő

Nyújtsa ki a lábát és nézze a televíziót, miközben a legnagyobb biztonságban utazik, védve a lőfegyverek tüzétől. Korábban már láthattunk

Read More...

A Hyundai Kona Electric egyetlen töltéssel megtesz 1000 kilométert

A Hyundai új elektromos hatótáv rekordot állított fel három Kona Electric részvételével, amelyeket három napon keresztül teszteltek a németországi

Read More...