Az egyszerű kormánytól a kapacitív parancsnoki központig – a Mercedes kormányának története

In Téma
Mercedes kormányának története

2020 nyarán az E-osztályban a Mercedes-Benz új, átfogóan digitalizált kormánykereket hoz forgalomba: a kapacitív érintésérzékelő kormányt. Két zónás érzékelő területtel rendelkezik, amely felismeri, hogy a vezető keze fogja-e a kormányt megfelelően, ezután lép működésbe. A küllőkbe helyezett érintőképernyős vezérlőgombok digitális jelekkel működnek.

Mercedes kormányának története

A Daimler-Motoren-Gesellschaft 120 évvel ezelőtt megtette az első lépést a modern Mercedes kormánykerék felé, egyszerű karról vagy kormányrúdról a lényegesen funkcionálisabb kormányra. Ez vezetett a mai csúcstechnikai parancsnoki központ fejlesztéséhez, amely lehetővé teszi a sofőr számára, hogy pontosan irányítson ugyanakkor kényelmesen és biztonságosan működtessen számos kényelmi és segédrendszert.

A fejlesztők és a tervezők kéz a kézben járnak, és minden részlet tökéletesítésére koncentrálnak. „A kormánykerék kialakítása saját világ, egy nagyon különleges kihívás, amelyet gyakran alábecsülnek” – mondja Hans-Peter Wunderlich, a Mercedes-Benz kreatív igazgatója, aki körülbelül 20 éve tervezi a kormánykerekeket. „Az ülésen kívül a kormánykerék az egyetlen olyan alkatrész a járműben, amellyel intenzív fizikai kapcsolatunk van. Ha a kormánykerék nem illeszkedik a kezünkbe, nem tetszik. Ezt az érzést visszajelzésként küldik az agynak és meghatározza, hogy tetszik az autó vagy sem. Az érzelmi kapcsolat az autóval az érintéssel jön létre.

A világ első autójában, amelyet 1886-ban Carl Benz szabadalmaztatott, ugyanúgy, mint a Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach által 1889-ben tervezett „acélkerék-autó”, nem volt kormánya. Csak egy egyszerű kormánykarral voltak felszerelve, mint ahogyan a kocsivezetők a lovakat irányították jobbra vagy balra.

Mercedes kormányának története

Alfred Vacheron francia mérnök a kormánykerék feltalálója. A világ első autóversenyére – Párizsból Rouenbe 1894 júliusában – a szokásos kormánykar helyett kormányt helyezett a Panhard&Levassorba, amelyet Daimler motor hajtott. Célja: a jobb irányítás.

Mercedes kormányának története

1900-ban a Mercedes Simplex, kormányoszloppal szerelte a versenyautóját és a motor funkcióvezérlőit (gyújtás, levegő keverék szabályzása) is erre helyezte.

Az 1920 környékén mutatták be kormánykerékre szerelt kürtgyűrűt, amelyet folyamatosan finomítottak. Kezdetben kb. 20 cm hosszú kar fordult ki a karosszériából ezzel mutatva a haladási irányt, az 1950-es évektől narancssárgán villogó fények váltották ezeket a karokat a kormányon lévő gyűrű elfordításával.

Mercedes kormányának története

Az 1950-es évektől a kormánykerék még inkább a gépkocsi és a vezetője közötti kapcsolatra figyelt. A Mercedes-Benz sebességváltót helyezett a kormányoszlopra a 300 „Adenauer-Mercedes” (W 186) és a 220 (W 187) járműveknél a kényelem érdekében, mert abban az időben az első ülések általában egy folyamatos padból álltak. Az 1970-es évekig a kormányoszlopra helyezett sebességváltó kar továbbra is széles körben elterjedt volt. A Mercedes 2005-ben visszatért a DIRECT SELECT automatikus váltókarral, amely más célokra felszabadította a középkonzolt. 1955-ben egy új funkciót adtak a kormányhoz, a fényszóró villogó kart.

1959-ben a Mercedes-Benz forradalmasította az autóipart, különös tekintettel a balesetek elleni védelemre, a „Fintail”*el (W 111). Ez a limuzin volt a világ első járműve, amely integrált biztonsági koncepcióval rendelkezik, amelyet stabil utastérből, gyűrődő zónákból, új biztonsági kormánykerékből raktak össze. Ezen felül az első kombinált kar 1959-ben jelent meg.  A „kettő az egyért” jelmondat után a jelzőfény és a fényszóró villogó funkcióit is tartalmazza. 1963-ban a kart kibővítették a szélvédőtörlőkkel és a szélvédőmosó rendszer funkcióival. A szélvédőtörlőt előzőleg a műszerfal tetején lévő húzókapcsolóval aktiválták.

1975 decemberében a Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 volt az egyik első olyan autó, amelyet alapkivitelben sebességtartó rendszerrel szereltek fel. A világ első radar által támogatott DISTRONIC közelségvezérlő rendszere, amely állandó távolságot tart fenn az előtte közlekedő járművel, 1998-ban mutatta be, az S osztályban is (220 sorozat).

Mercedes kormányának története

1981 a kormánykerék kialakításának újabb döntő változásához vezetett. Az első vezetőoldali légzsák bevezetésre került az S osztályba (126 sorozat). 1992-ben a vezetőoldali légzsák minden Mercedes személygépjármű alapfelszereltsége lett. Az utasoldali légzsák 1994-ben következett.

Egy másik technikai forradalmat a multifunkciós kormánykerék hozta el, amelyet 1998-ban vezettek be a COMAND (Cockpit Management and Data) rendszerrel együtt. Egy új, többfunkciós kormánykerékkel a sofőr sok rendszert tudott irányítani és fontos információkat tudott lehívni egy ujjmozdulattal. Első alkalommal a kormánykerékhez autórádiót, autós telefont és egy kijelzőt csatlakoztattak a műszercsoport közepén, amelyen legfeljebb nyolc fő menü jelent meg.

Az új funkciókkal egyre több kábel, áramköri lap és érzékelő került a kormányra. A légzsák befogadásával a kormánykerék meglehetősen nagy volt a 2000-es években. Az idő múlásával a formatervezés egyre finomabbá vált.

A 2016-os E-osztály volt az első autó a világon, amelynek a kormánykeréken Touch Control gombok voltak. Ezek lehetővé teszik az egész információs és szórakoztató rendszer az ujj elcsúsztatásával történő irányítását.

Mercedes kormányának története

2020: A kapacitív kapcsolásérzékelővel rendelkező kormánykerék új generációja szintén az E-osztályban kerül elsőként bevezetésre. Egy kétzónás érzékelő sáv található a kormánykerék peremén. „A kerékpánt elején és hátulján levő érzékelők jelzik, hogy a kormányt tartják-e. Nincs szükség kormányzásra, a segédrendszerek ellenőrzik-e a járművet – magyarázza Marcus Fiege. A kormánykerék küllőibe integrált érintőképernyős vezérlőgombok most is kapacitívan működnek. Mint egy okostelefon esetében, az érintéseket rögzítik és kiértékelik a kapacitív érzékelő technológián keresztül, amely lehetővé teszi az intuitív működést mozgató gesztusok és az ismerős szimbólumok megnyomása révén. A kiváló minőségű anyagokat úgy választottuk meg, hogy a napfény által felmelegített belső térben is lehetséges a működésük. „A gombokat 100 Celsius fokot meghaladó hőmérsékletekre tervezték ”- mondja Fiege.

Az új kormánykerék három változatban kapható: Sport, Luxury és Supersport. “Ez a legszebb kormánykerék, amelyet valaha építettünk” – mondja Hans-Peter Wunderlich. „A légzsák, a küllők és a perem arányai teljesen harmonikusak. A légzsákot nem rejti el, hanem egy hízelgő gömb formájában hagyja. A „luxus” verziót elegáns Callas-virágok inspirálták. A „Supersport” változatban két dupla küllő a hangsúlyos. A kormánykerekek csúcstechnológiát képviselnek, ugyanakkor érzelmeket keltenek.

A kormánykerék mérete változatlan maradt az előző generációhoz képest. A Mercedes rögzített méretű kormányokat fejlesztett ki. A kormánykerék választástól függően 370 milliméter a „Supersport” és 380 milliméter „luxus” esetében. Hans-Peter Wunderlich: „A volán pereme a kormány titkos fegyvere. Geometriai kialakítása önmagában egy tudomány, amely egyetlen tankönyvben sem található. A kormánykeréknek szorosan a kézbe kell simulnia. Ha egy milliméter túl sok, ennyi is számít. Ez a benyomás határozza meg az autó hangulatát. ”

You may also read!

A Tesla beszorult a SUV alá, a sofőr az Autopilot rendszert hibáztatja

A fotót nemrégiben osztották meg a Facebook, Tesla Model Y csoportban. A képen egy totálkárosra tört fehér Y modell

Read More...

Hamarosan érkezik az elektromos Citroen e-Berlingo, hét üléssel és 280 kilométeres hatótávval

A Peugeot nemrég dobta piacra a Partner és a Rifter elektromos változatait, most a Citroen is ugyanezt tette és

Read More...

Fedezd fel a világot: bemutatkozik az új Harley-Davidson Pan America és Pan America Special

Ellenállónak építve, felfedezéshez fejlesztve, kalandokra tervezve - a Pan America a Harley-Davidson vadonatúj, “fedezz fel mindent” motorkerékpárja azoknak, akik

Read More...