A Tesla lesz a világ legnagyobb kobalt felvásárlója

In elektromos autók, hír

A hét elején nem hivatalos jelentések arról számoltak be, hogy a Tesla Inc. és a Glencore Plc. között kobalt szállítási megállapodás jött létre, amely évi 6000 tonna. Jelenleg elegendő kobaltkészlet áll rendelkezésre, de az elkövetkező években várhatóan felgyorsul a kereslet, amikor a Tesla kibővíti kínai és európai üzemét.

A kobaltkészletek bebiztosítása azt jelentheti, hogy még nem létezik kobaltmentes akkumulátor (eltekintve az alacsony energiatartalmú LFP-től vagy bizonyos típusú akkuktól).

Ha igaz a hír, akkor ez az iparág legnagyobb üzlete lenne. Az Adamas Intelligence (stratégiai fémekkel és ásványokkal foglalkozó független kutató és tanácsadó cég, USA) szerint 2019-ben a személyi xEV-k (BEV, PHEV, HEV) akkumulátorainak globális kobalt igénye meghaladta a 14 400 tonnát.

A Glencore nemrégiben szerződést írt alá a két legnagyobb akkumulátorgyártóval. Az SK Innovation 30 000 tonna kobaltot vásárol, lítium-ion akkumulátorok gyártásához hat év alatt (2020-2025), ami 5000 tonna évente. A Samsung SDI Co. 21 000 tonna kobaltra tart igényt, lítium-ion akkumulátorokhoz öt éven át (2020-2024), 4000 tonna/év.

A már megkötött szerződések után, tisztán kiderül, hogy a Tesla az évi 6000 tonna mennyiséggel az ipar fő szereplője lenne. A Tesla ezzel a nagy mennyiségű kobalttal biztosítja az ellátást az akkumulátor gyártó partnereinek, mint például a Panasonic, az LG Chem.

Feltételezve, hogy a jelentés helyes, úgy tűnik, hogy a Tesla továbbra is kiemelten foglalkozik az akkumulátorokkal, pontosabban a jelenlegi lítium-ion akkumulátorokkal, amelyekhez még mindig kobaltot használnak. Ha lenne esély a kobalttól való teljes megszabadulásra az elkövetkező néhány évben, akkor valószínűleg nem lenne szükség ilyen megállapodásra.

A Glencore a kobaltot a Kongói Demokratikus Köztársaságban hatalmas ipari méretekben bányássza, az akkugyártók nyomást gyakorolnak a társaságra, hogy ezt a leginkább környezetbarát és etikus módon végezze. A bányatársaság tavaly veszteségeket könyvelt el a kobalttal kapcsolatban, miután az árak 2018 közepén összeomlottak a túl nagy kínálat miatt. Novemberben bezárta az egyik kobaltbányáját és a terület rehabilitációjába kezdett, amely két évig tart.

A világ kobaltjának csaknem háromnegyede az afrikai országból származik, ahol a halálos áldozatok és az emberi jogok megsértése gyakori. A kobaltkitermelést mintegy 200 000 kézi bányász végzi. A Tesla közvetlen kapcsolatba lépett az olvasztást és az aknákat üzemeltető cégekkel is. Az etikus és felelősségteljes termelésre vonatkozó szabályok betartására buzdított a múlt héten kiadott 2019-es évről szóló hatásjelentésben.

Az autógyártó társaság támogatni fogja a fém beszerzését a KDK-ból, ha biztos lehet benne, hogy a nyersanyagok olyan tevékenységekből származnak, amelyek megfelelnek a társadalmi és környezetvédelmi előírásoknak.

 

Forrás: insideevs.com; Automotive News

You may also read!

Berta Benjamin F4

F4-es Dávid az F3-as Góliátok között

Bár a Gender Racing Dávidját Berta Benjáminnak hívják, de az ősi bibliai történetet majdnem teljesen tökéletesen ültette át a

Read More...
Skoda Fabia

Itt a 4. generációs Skoda Fabia

A Skoda Fabia 22 éve indult hódító útjára és nagyon sikeres modellnek mondható. Ez már a negyedik generáció. A

Read More...
bővül a GreenGo

Két országban bővíti flottáját a GreenGo

Új, Skoda Citigo e iV elektromos autókkal bővül a GreenGo hazai és prágai flottája. Azért éppen ezzel a modellel,

Read More...