Az első autóba épített navigációs rendszerben papírtekercseket kellett cserélgetni

In Téma
Navigáció története

Egy kazettára egy város fért rá – így kezdődött a digitális navigáció fejlődése

Az autós “navigáció” története a klasszikus összehajtott és a kesztyűtartóban elhelyezett autós térképekkel indult – napjainkban pedig szinte minden okostelefonon találhatunk műholdas navigációs rendszert, így a fiatalabb generáció számára a térképhajtogatás ismeretlen fogalom. A közlekedés a belsőégésű motor feltalálása után felgyorsult, léptéket váltott, és egyre több aktív közlekedő igényelte azt is, hogy útja során kapjon támogatást arra a kérdésre, hogy „merre kell mennem?”

 Valós idejű navigáció a GPS előtt

A GPS-alapú navigációs lehetőségek elérhetővé válása előtt is voltak olyan próbálkozások, melyek valós időben mutatták, hogy merre járunk a térképen.

Navigáció története

Az olasz fejlesztésű Iter Avto az 1930-as években mutatta be az első járműben elhelyezett – értelemszerűen még nem GPS-alapú rendszerét. Az eszköz konzolosan csatlakozott a műszerfalhoz, és egy üveglappal fedett térképet rejtett. A térképlapokat tekercsformátumban állították elő, melyeket a sofőrnek kellett indulás előtt kiválasztani és befűzni. Az eszköz a jármű sebességmérőjével állt összeköttetésben, így a haladás sebességével arányosan lapozta a befűzött tekercset. Ha a sofőr letért a kiválasztott útvonalról, vagy nagyobb elágazáshoz érkezett, térképlapot kellett cserélnie a csomópont száma alapján.

Navigáció története

A következő jelentős mérföldkő az 1980-as években a Honda fejlesztésével megjelent Electro Gyro-Cator. Mivel ez idő tájt a GPS-rendszer csak az amerikai hadsereg számára volt elérhető, egy giroszkópos rendszert fejlesztettek ki. Speciálisan ehhez a rendszerhez készítettek térképlapokat, melyeket egy monokróm képernyő elé kellett becsúsztatni. Ezen a képernyőn lehetett látni a jármű aktuális helyzetét, ami a giroszkóptól származó elfordulás érzékeléséből, illetve a megtett távolságból adódott.

Három kazetta egy város

Navigáció története

A digitális korszakba 1985-ben léptünk be, amikor megjelent az Etak Navigator. Az immár digitális adatokat kazettákon tárolták, egy-egy nagyobb város térképe három-négy darabra fért rá. A rendszer relatív helymeghatározással számította a jármű helyét. Ehhez iránytűt, fedélzeti számítógépet és a keréknél elhelyezett mágneses szenzorral működő kerékfordulatszám-mérőt használtak. A Toyota 1987-ben mutatta be a Crown Royal Saloon G modelljét, amelybe a világ első CD-alapú autós navigációs rendszerét – színes kijelzővel! – építették be.

Clinton elnök 2000-ben bejelentette a GPS-rendszer pontosságát befolyásoló zavaró jel, az SA (Selective Availability) eltörlését, s ezzel megnyitotta az utat a polgári navigációs rendszerek gyors fejlődése előtt. A navigációs rendszerek adatbázisaiban rögzítésre kerül metrikus információként a koordinátaadat, az elemek topológiai viszonyai és a különböző leíró adatok pl. utcanevek, forgalmi irányok.

A statikus térképektől a kereshetőségig

A digitális kor beköszöntével a térkép adatbázisalakot öltött, majd a forgalmi információk bevonásával dinamikussá vált. Kezdetben statikus weboldalakon, interaktivitás nélkül lehetett a térképeket megtekinteni. A statikus szemlélés mellett nagyon hamar megjelent az igény a különböző szolgáltatások, helyek kereshetőségére. A felhasználói kereslet kiszolgálására 1999-ben a MapQuest létrehozta az ingyenesen hozzáférhető, tetszőlegesen nagyítható és mozgatható online térképszolgáltatását.

 

Népszerűsége a Google Maps 2005-ös megjelenésével és térhódításával lecsökkent.

Az elektronikus személyi asszisztensek, ismert nevükön, a PDA-k tekinthetők a következő nagy állomásnak. Ezek voltak azok az eszközök, amelyek a járműben felerősítve tudtak térképet mutatni, kezelni azok frissítését és a navigációs alkalmazásnak köszönhetően menet közben instrukciókat adni a vezetőnek.

Navigáció története

2005-ben indult világhódító útjára az NNG által fejlesztett iGO navigáció – ekkor még internet nélkül. Érdekes adat, mely jól jellemzi az iparág fejlődését, hogy 2006-ban a teljes Európa térkép 1 GB, ebből Magyarország 15 MB-nyi helyet foglalt az autó SD kártyáján. Ma Magyarország 300 MB-ot, Európa pedig 28 GB-ot foglal el.

Mára az internet szinte mindenki számára, mindenhol elérhetővé vált, nem kell PC programmal frissíteni a térképeket, hanem online van erre lehetőség. Az okostelefonok, az állandó internet hozzáférés az online alkalmazások előretörését hozták. A 4G és a ma már egyre több helyen elérhető 5G a navigációs technológiáknál egyre inkább az azonnali információ átadást hozzák el.

Navigáció története

Mára az autós navigációs eszközök az autózás alapelemei közé tartoznak, legyen szó akár az okostelefonos szolgáltatásokról, akár a gyárilag beépített autós infotainment rendszerekről, amelyek jelentős része az NNG fejlesztése.

Úton az önvezetés felé

Egyelőre a navigációs rendszerek a sofőrnek adják az utasításokat, ám a nem túl távoli jövőben a Drive-By-Wire, vagyis az elektronikus vezérlésnek kell majd hasonló utasításokat adniuk. Ahhoz, hogy ez a rendszer működőképes legyen, szükség van nagy felbontású (HD) adatra, és a szenzorok segítségével felépített környezeti modellre. A navigációkban ugyanis nem a vezető számára megjelenített 3D-s látvány (domborzatmegjelenítés, épületek valósághű képe stb.) a lényeges, hanem a részletes adatbázis-tartalom, amelynek köszönhetően az erre alkalmas eszközzel felszerelt autók nagyobb hatékonysággal szabályozhatják a sebességüket, tarthatják a forgalmi sávot, de akár a fényszóróikat is kezelhetik. A HD adatok általában már csak online, streamelve elérhetőek, mert túl nagy és túl gyorsan (jelenleg naponta, hamarosan óránként) változó adatmennyiségről van szó. Persze nem változik mindenhol ilyen ütemben a térkép, azonban fontos, hogy amikor változás van, az hamar eljusson az autóba: a régi negyedéves frissítési ciklusból jelenleg idáig jutott el az ipar, ám a valódi cél a connected car rendszer, a haladás közben folyamatosan frissülő real time térkép elérése.

 

forrás: NNG.com

You may also read!

A Tesla tulajok szerint könnyen becsapható az autopilot rendszer

Az autós magazin aggodalma teljesen jogos, ők sem gondolták, hogy mennyire egyszerű kijátszani az autó védelmi rendszerét. Az NHTSA és

Read More...

Árverésen egy LaFerrari, 3 millió dollár feletti árat várnak

Eladásra kínálják ezt az alig használt 2014-ben gyártott Ferrari LaFerrari sportautó ritkaságot. Jelenleg a washingtoni Bellevue-ban várakozik egy méregdrága

Read More...

A 2021-es VW Polo megfiatalodik LED világítást, digitális műszereket és nagyautós biztonsági technikát kap

A Volkswagen Polo óriás a kisautók között. Az 50 éve tartó sikere alatt több mint 18 millió eladott példánynál

Read More...