A Juke a 2010-es Genfi Autó kiállításon nagyot szólt. A külseje senkit nem hagyott érzelmek nélkül. Valaki vagy nagyon szerette a turcsi orrú vagányságát, vagy utálta, csúnyának találta. És volt, akik azt mondták: Ez olyan csúnya, hogy már szép.
A 2019 végi modellváltással finomodott a kép. A dizájnereknek nem kis feladatot kellett megoldani, hiszen fontos modellről volt szó! 2019-ig több, mint 1,5 millió példány kelt el belőle!
Egy divatcikkből hogy ennyi fogyjon, az nagy dolog. Szóval a szorgos mérnököknek meg kellett oldani, hogy akinek a varacskos disznó megjelenés jött be, az is maradjon az ügyfelek között, de aki utálta, már az is szebbnek lássa. És hát megoldották.
Az új Juke a Renault Capture-el közös CMF-B platformon alapszik. És rendesen növekedett az elődhöz képest. Hátul a lábtér 6 cm-rel nagyobb, és a fejnek is picit több a helye. Mindemellett 23 kg-val könnyebb az elődnél.
A 4,2 méter hosszú és 1,8 méter széles autó nem kicsi, a csomagtartó pedig 422 literes.
Szóval visszatérve a külsőre. Marad szerintem vagány a forma, csak kicsit beérett, finomodott, komolyodott. Ahogy nőtt az autó, nyúltak az arányok, úgy került minden a helyére. Maradtak a kerek lámpák, de hosszúkásabb lett az eleje. A vékonyra felhúzott lámpák már nem érnek majdnem az A oszlopig. Oldalról is nyújtottabb a forma és a tető sem lejt annyira. És a 19 colos kerekek nagyon jól állnak neki.
Főleg ezek az igen-igen míves alufelnik.
A hátulja sem annyira bumfordi, könnyebben emészthető a forma.
Beülve igazán kellemes utastér fogad. Elől kényelmesen elférek,
de magam mögött a 193 centimmel már szűkös a hely. A térdem az ülést verdesi, a fejemet pedig oldalra kell billenteni. De szerintem 185 centiig hátul is nyerők vagyunk.
Nézzünk szét, minőségi minden kapcsoló. Nagyon jó fogású és formájú a kormány. Az ülések kényelmesek, jól tartanak, fűthetők és szépek.
A kormányról vezérelhetjük az adaptív tempomatot, ami kormányozni is tud és ügyesen teszi a dolgát. És innen szabályozható a hifi és az infotainment is. A műszerfal nagyon tetszetős a két analóg és a középső digitális részével.
A középső érintőképernyő pont elég nagy és jól működik, a rendszer tudja az Apple CarPlay-t és az Android Autót is. A főbb menük elérhetők a képernyőt böködve, de alatta gombokkal is. A levegőfúvókák igazán vidáman néznek ki, picit a 70-es éveket idézik. A klíma vezérlője alattuk kapott helyet és könnyen kezelhető.
A Tekna felszereltségű autóban volt még Sound & Go csomag, ami BOSE hifit tartalmaz, és gyönyörű hangzást varázsol a kis SUV-ba.
És akkor azt hinnénk, hogy jön a feketeleves. A Juke-ot csak 1.0 literes, három hengeres turbómotorral forgalmazzák. 114 LE és 200 Nm nyomaték, nem a világ vége, de az autó csak picivel több 1200 kg-nál…
Szóval induljunk. A 7 sebességes duplakuplungos váltót direktbe húzom. A mód választót először hagyom „standard” fokozatban. És milyen könnyedén mozgatja. Nem érződik különösebb erőlködés. Na, nézzük a sport módot.
Egyből élénkebb a gázreakció, a turbó már 2000-es fordulattól tól, és ha kell – nem kelletlenül – pörög 6000 fölé is. Ej, de klassz kis autó. Na, nézzünk egy kanyart. Nagyon szépen fekszik bele az ívbe. Városban picit keménynek érződik a futómű, de ez kanyarban értelmet nyer. Pedig nincs alatta egy bonyolult szerkezet. Elől McPherson, hátul torziós tengely és tekercs rugó. De nagyon jól van hangolva. Autópályán sem pirul el a kis Juke, azt hallottam, hogy 170 km/h-nál 3500-öt pörög és még van benne.
De azért sport módban nyomkodva a fogyasztásunk sem kis autós. Szépen elfogy a 10 liter 100 km alatt. Valamit valamiért. De utána átálltam az „ECO” módra, ami azért elég vérszegény közlekedési formátum, de határozottan étvágy csökkentő is. Öltönyös varacskos disznónk itt már csak 7 liternyi tápot hablatyolt be, és némi illemoktatással ez még tovább csökkenthető.
Egy szó, mint száz, ha akarjuk, jót lehet autózni a Juke-kal, de ha akarjuk, lehet spórolni az üzemanyaggal is.
Itt jegyeznék meg két negatívumot. Országúti tempónál a bal fülemnél picit fütyül a szél, ami elég zavaró. Illetve a váltó Standard és ECO módban többször elég kelletlenül teszi a dolgát. Sport módban ezt nem tapasztaltam.
Ezt az autót még mindig a külseje adja el első lépésben, de a többi miatt sem kell szégyenkeznie. És az, hogy bőven több, mint 1,5 millió példány kelt el belőle, nagyban segíti a vásárlók bizalmát.
Hogy mennyi az annyi? Szerintem nem olyan vészes. Egy alap változat most kedvezményesen elvihető 6,3 millió forintért. Divatcikk. Jól megy. Vidám. Megbízható. Meg is nézik. Mi kell még?
A tesztautó Tekna felszereltséggel plusz audio és téli csomaggal 9,4 millió forintot kóstál. Ez azért már nem kevés. És mivel, hogy az alapban is ugyanez a motor van, csak 6 sebességes kézi váltóval – ami valljuk be, sokszor még kívánatosabb is – én először kipróbálnék egy olyat is.
És hogy kinek ajánlom? Egy idősebb, mackósabb barátom azt mondta, hogy milyen jó magas, milyen jó beszállni. Szóval szerintem mindenkinek, akinek elég négy felnőtt férőhely és a nem kicsi, 422 literes csomagtartó. Ami extrát én biztos behúznék, az a plusz 7 év (összesen 10 év vagy 150.000 km) garancia 596.000 forintért.
Az autó nekem nagyon tetszett, jó vele finoman menni és jó vele tempósan haladni. Ha még csinálnának belőle egy elektromos változatot, biztosan világsláger lenne.