Az Euro NCAP elvárásai egyre szigorúbbak. Hiába a passzív biztonság, ha nincs mögötte technológiai tartalom. Mindkét tényezőnek jónak kell lennie különben kevesebb csillagot kap az adott modell.
Fontos szempont lehet egy autó kiválasztásánál a biztonság. Honnan tudhatjuk, hogy melyik autó mennyire védi meg a bent ülőket? Az Euro NCAP, egy 1997-ben alapított európai szervezet, amely évek óta végez törésteszteket az Európában forgalmazott modelleken, maximálisan öt csillagot ad a teszt végén, ha mindenben megfelel az elvárásoknak.
Az évek során a minősítések egyre szigorúbbak lettek. Kezdetben az úgynevezett passzív biztonságot értékelték. Törésteszteken figyelték, hogy az autó mennyire képes ellenállni az ütközésnek, mennyire védi az utasokat, de napjainkban ez már kevés és a védelmi berendezések szélesebb körét veszik figyelembe.
Kiegészült a biztonság értékelése az aktív biztonsággal, amelyek a balesetek bekövetkezését minimalizálják. Számos modellben megtalálhatók a különféle vezetéstámogató és biztonsági rendszerek széles skálája. A vészfék asszisztenstől a sávtartó segéden keresztül az adaptív tempomatig és sorolhatnánk hosszasan a kiegészítő technológiai eszközök sorát. Ez egy olyan szempont, amelynek száma egyre jobban növekszik és mára a legfontosabb része egy autó értékelésének.
Ez azt jelenti, hogy egy olcsóbb kategóriás autó, ahol a gyártó az alacsony árakat részesíti előnyben és ezért a fedélzeti technológiákból kevesebbet alkalmaz rosszabb lenne? A kérdés kiderítésére Enrico Pagliarival, az Euro NCAP ACI műszaki szakmai szektorának központi koordinátorával készített beszélgetésből válogattunk.
Az interjú a Dacia Jogger vagy a Sandero Stepway lesújtó eredményeivel kezdődött. A román gyártó nemrég piacra dobott népszerű autója az Euro NCAP tesztjeiből egyetlen csillaggal került ki. Az alacsony értékelés a karosszériára vonatkozik és nyilván nem befolyásolja a műszaki állapotot.

Fontos megjegyezni, hogy az Euro NCAP értékelése nem érinti az autók típusjóváhagyását, ez az Európai Unió más szerveire háruló feladat, ahol valóban minden területet figyelembe kell vegyenek, a biztonságtól a károsanyag kibocsátásig.
A Jogger csak az egy példa a különösen alacsony értékelésekre, amelyet egy friss, újonnan megjelent modell kapott. Emlékezhetünk a Fiat Punto nulla csillagára, melyet 2017-ben kapott vagy a 2015-ös Lancia Ypsilon két csillagára, ezek elavult minősítések voltak, amint azt az ügynökség jelzett is.
És itt kapcsolódott be a technika, ami ezeket az egyre szigorúbb minősítéseket alakítja. A technológiai fejlettség jelenleg a végső osztályzat 40%-át teszi ki. Egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a rendszereknek, amelyek sikeresek a balesetek megelőzésében és mérséklésében. A kevesebb aktív biztonsági rendszerrel rendelkező modellek soha nem kapnak öt csillagot. A Dacia-k ezért nem kapják meg soha a legjobb értékelést.

Legalábbis addig biztosan nem, amíg fel nem adják a verhetetlen ár-érték arányú autóikat. Ahhoz, hogy megkapják az öt csillagot, fel kellene szerelni az Euro NCAP specifikációi szerinti Adas fejlett vezetőtámogató rendszerekkel, amik viszont azonnal drágává tennék a kocsikat.
Az Euro NCAP célja a biztonság növelése, ezért kétévente felülvizsgálja a tesztek szigorúságát. Így a ma öt csillagot kapott autók is veszíthetnek egyet 2024–2025-re, amikor az Euro NCAP újraértékeli a teszteket. Ismét a technológián múlik majd minden, a rendszerek folyamatosan fejlődnek és egyre nagyobb súlyt kapnak a végső ítélet megállapításában.
A megállapítás szerint egy abszolút biztonságos és ütközésálló autó maximum három csillagot kaphat, ha nincs felszerelve aktív biztonsági rendszerekkel, amely pár év múlva még kevesebb csillag lehet.

Már nem csak az a cél, hogy egy autó mennyire képes megvédeni a bent ülőket egy ütközés esetén, hanem az is, hogy az autó képes-e elkerülni és enyhíteni a baleset következményeit. És ez még nem minden, a védelemnek rengeteg összetevője van, függ attól is, hogy mennyivel halad a jármű. Például egy automatikus vészfékezésnél, képes-e teljesen megállítani a kocsit, vagy csak 30-40 km/h-val csökkenteni a sebességet, miközben az eredetileg 100 km/h-val haladt.
A technológia fejlődésével felmerül egy újabb kérdés. Mi a helyzet az villanyautókkal? Az elektromos járműveknél a biztonság hatványozottan vetődik fel. A nagyobb teljesítmény, nagyobb akkumulátort igényel, ami önmagában nem lenne veszélyes, de az autó nagyon magas feszültségbe van bekötve, ami viszont komoly veszélyforrást jelenthet egy baleset esetén.

A technikai eszközöket csak akkor veszik figyelembe, ha az európai piacon értékesített új járművek több mint felében már jelen vannak.
Fel lesz adva a lecke az autós társadalmaknak. Amikor majd átbillen az arány az e-autók számára, amelyek nyilván a magasabb áruk miatt tartalmazzák az összes aktív és passzív rendszert, akkor lesznek nagy bajban az olcsóbb kategóriát képviselő gyártók. Ha versenyben akarnak maradni akkor növelni kell a technológiai eszközöket az autóikban, amivel elképzelhető, hogy el kell búcsúznunk tőlük.
Forrás: https://fr.motor1.com/news/582736/crash-test-dacia-low-cost/