Valóban kevésbé biztonságosak az olcsóbb autók?

In Téma

Az Euro NCAP elvárásai egyre szigorúbbak. Hiába a passzív biztonság, ha nincs mögötte technológiai tartalom. Mindkét tényezőnek jónak kell lennie különben kevesebb csillagot kap az adott modell.

Fontos szempont lehet egy autó kiválasztásánál a biztonság. Honnan tudhatjuk, hogy melyik autó mennyire védi meg a bent ülőket? Az Euro NCAP, egy 1997-ben alapított európai szervezet, amely évek óta végez törésteszteket az Európában forgalmazott modelleken, maximálisan öt csillagot ad a teszt végén, ha mindenben megfelel az elvárásoknak.

Az évek során a minősítések egyre szigorúbbak lettek. Kezdetben az úgynevezett passzív biztonságot értékelték. Törésteszteken figyelték, hogy az autó mennyire képes ellenállni az ütközésnek, mennyire védi az utasokat, de napjainkban ez már kevés és a védelmi berendezések szélesebb körét veszik figyelembe.

Kiegészült a biztonság értékelése az aktív biztonsággal, amelyek a balesetek bekövetkezését minimalizálják. Számos modellben megtalálhatók a különféle vezetéstámogató és biztonsági rendszerek széles skálája. A vészfék asszisztenstől a sávtartó segéden keresztül az adaptív tempomatig és sorolhatnánk hosszasan a kiegészítő technológiai eszközök sorát. Ez egy olyan szempont, amelynek száma egyre jobban növekszik és mára a legfontosabb része egy autó értékelésének.

Ez azt jelenti, hogy egy olcsóbb kategóriás autó, ahol a gyártó az alacsony árakat részesíti előnyben és ezért a fedélzeti technológiákból kevesebbet alkalmaz rosszabb lenne? A kérdés kiderítésére Enrico Pagliarival, az Euro NCAP ACI műszaki szakmai szektorának központi koordinátorával készített beszélgetésből válogattunk.

Az interjú a Dacia Jogger vagy a Sandero Stepway lesújtó eredményeivel kezdődött. A román gyártó nemrég piacra dobott népszerű autója az Euro NCAP tesztjeiből egyetlen csillaggal került ki. Az alacsony értékelés a karosszériára vonatkozik és nyilván nem befolyásolja a műszaki állapotot.

Dacia Sandero Stepway

Fontos megjegyezni, hogy az Euro NCAP értékelése nem érinti az autók típusjóváhagyását, ez az Európai Unió más szerveire háruló feladat, ahol valóban minden területet figyelembe kell vegyenek, a biztonságtól a károsanyag kibocsátásig.

A Jogger csak az egy példa a különösen alacsony értékelésekre, amelyet egy friss, újonnan megjelent modell kapott. Emlékezhetünk a Fiat Punto nulla csillagára, melyet 2017-ben kapott vagy a 2015-ös Lancia Ypsilon két csillagára, ezek elavult minősítések voltak, amint azt az ügynökség jelzett is.

És itt kapcsolódott be a technika, ami ezeket az egyre szigorúbb minősítéseket alakítja. A technológiai fejlettség jelenleg a végső osztályzat 40%-át teszi ki. Egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a rendszereknek, amelyek sikeresek a balesetek megelőzésében és mérséklésében. A kevesebb aktív biztonsági rendszerrel rendelkező modellek soha nem kapnak öt csillagot. A Dacia-k ezért nem kapják meg soha a legjobb értékelést.

Land Rover Defender

Legalábbis addig biztosan nem, amíg fel nem adják a verhetetlen ár-érték arányú autóikat. Ahhoz, hogy megkapják az öt csillagot, fel kellene szerelni az Euro NCAP specifikációi szerinti Adas fejlett vezetőtámogató rendszerekkel, amik viszont azonnal drágává tennék a kocsikat.

Az Euro NCAP célja a biztonság növelése, ezért kétévente felülvizsgálja a tesztek szigorúságát. Így a ma öt csillagot kapott autók is veszíthetnek egyet 2024–2025-re, amikor az Euro NCAP újraértékeli a teszteket. Ismét a technológián múlik majd minden, a rendszerek folyamatosan fejlődnek és egyre nagyobb súlyt kapnak a végső ítélet megállapításában.

A megállapítás szerint egy abszolút biztonságos és ütközésálló autó maximum három csillagot kaphat, ha nincs felszerelve aktív biztonsági rendszerekkel, amely pár év múlva még kevesebb csillag lehet.

Tesla Model Y

Már nem csak az a cél, hogy egy autó mennyire képes megvédeni a bent ülőket egy ütközés esetén, hanem az is, hogy az autó képes-e elkerülni és enyhíteni a baleset következményeit. És ez még nem minden, a védelemnek rengeteg összetevője van, függ attól is, hogy mennyivel halad a jármű. Például egy automatikus vészfékezésnél, képes-e teljesen megállítani a kocsit, vagy csak 30-40 km/h-val csökkenteni a sebességet, miközben az eredetileg 100 km/h-val haladt.

A technológia fejlődésével felmerül egy újabb kérdés. Mi a helyzet az villanyautókkal? Az elektromos járműveknél a biztonság hatványozottan vetődik fel. A nagyobb teljesítmény, nagyobb akkumulátort igényel, ami önmagában nem lenne veszélyes, de az autó nagyon magas feszültségbe van bekötve, ami viszont komoly veszélyforrást jelenthet egy baleset esetén.

Mercedes EQS

A technikai eszközöket csak akkor veszik figyelembe, ha az európai piacon értékesített új járművek több mint felében már jelen vannak.

Fel lesz adva a lecke az autós társadalmaknak. Amikor majd átbillen az arány az e-autók számára, amelyek nyilván a magasabb áruk miatt tartalmazzák az összes aktív és passzív rendszert, akkor lesznek nagy bajban az olcsóbb kategóriát képviselő gyártók. Ha versenyben akarnak maradni akkor növelni kell a technológiai eszközöket az autóikban, amivel elképzelhető, hogy el kell búcsúznunk tőlük.

Forrás: https://fr.motor1.com/news/582736/crash-test-dacia-low-cost/

You may also read!

Zemplén Rally

Váratlan fordulat a Zemplén Ralin – videóval

Beszélgetés Dominik GT-vel - aki 2022 felfedezettje lett - a Therwoolin VIII. Zemplén Rally után. Túl vagy életed első Rally2-es

Read More...
baleset megelőzés

Így akadályoznák meg, hogy valaki ittasan üljön a teherautó volánja mögé

A közúti balesetek többsége általában mindig valamilyen emberi tényezőre vezethető vissza. Az Európai Unióban a jövőben még nagyobb hangsúlyt

Read More...
Logisztikai Évkönyv

Bemutatásra került a legújabb Logisztikai Évkönyv

November 30-án a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) évkönyvbemutató rendezvényén debütált a Logisztikai Évkönyv 2023. A kiadvány a hagyományokhoz híven

Read More...