Az Euro 7-et nem csak az autóipar kritizálja, hanem a környezetvédők is. A zöldek szerint nem elég szigorú.
Az új autók szennyezőanyag kibocsátására vonatkozó új Euro 7-es szabvány, amelyet az Európai Bizottság javasolt, úgy tűnik kiverte a biztosítékot az egész autóiparban. Az új, szigorúbb szabályoknak 2025. július 1-től kell megfelelniük az újonnan forgalomba helyezett autóknak.
A dízelautók nitrogén-oxid (NOx) kibocsátásának csökkentése mellett új határértékeket határoznak meg a fékekből és gumiabroncsokból származó részecske mennyiségében, nem beszélve az elektromos és hibrid autók akkumulátorainak élettartamáról.
Az ACEA, az európai autógyártók szövetsége szerint ez egy olyan javaslat, amely „kockáztatja a zéró kibocsátású közlekedésre történő átállást”. Oliver Zipse, az ACEA elnöke és a BMW ügyvezető igazgatója bírálja az új Euro 7-es szabvány hatását:
„Az autóipar nagyon komolyan veszi a CO2 és szennyezőanyag kibocsátás csökkentését. Tavaly konstruktív javaslatot tettünk egy új Euro 7-es szabványra, amely jelentősen csökkentené volna a szennyező anyagok mennyiségét, ezzel javította volna a levegő minőségét. Sajnos a javaslat környezeti előnye kevés az Európai Bizottság szerint, mivel kevésbé szigorú, másrészt jelentősen megnöveli a járművek előállítási költségeit. A Bizottság a szélsőséges vezetési körülményeket vette alapul, amelyeknek nem sok köze van a hétköznapi használathoz.”
Martin Lundstedtnek, a Volvo csoport vezérigazgatója és az ACEA haszonjárművek bizottságának elnöke szintén hangot adott az elégedetlenségének:
„Az Euro 7 szabványnak való megfelelés miatt a furgon- és teherautógyártóknak jelentős pénzügyi és műszaki erőforrásokat kell fordítaniuk a belső égésű motorral szerelt haszonjárművekre, ezért lelassul az elektromos és üzemanyagcellás járművek fejlesztése. Ez jelentős hatással lesz a zéró károsanyag kibocsátású járművekre való átállásban. Nem tesz jót sem az éghajlatváltozásnak, így az emberek egészségének sem és nem jó az iparnak sem. A döntéshozóknak inkább azokra a szabályokra kellene összpontosítaniuk, amelyek felgyorsítják a nulla kibocsátású járművek fejlesztését, amelyek sokkal nagyobb hatással vannak a levegő minőségére.”
Az Euro 7 bevezetésének szoros ütemtervét más szövetségek is kritizálják, például a VDA (német autóipari szövetség). Szerintük gyakorlatilag lehetetlen az Euro 7 2025-ig történő bevezetése az új autókra, csekély vigasz, hogy a kisteherautók és nehéz gépjárművek 2027-ig kaptak haladékot.
A CLEPA, az autóipari beszállítók európai szövetsége viszont derűlátóbb. Az új javaslatot „jelentős előrelépésként” minősíti, ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy a technikai részleteket a lehető leghamarabb rendezni kell, hogy lehetővé váljon az új technológiák fejlesztése és tesztelése. A CLEPA legalább 24 hónapos halasztást kér a szabályok jóváhagyása és bevezetése között.
A csalódott oldalon is sokan vannak, ilyen a Transport & Environment (T&E), amely mintegy ötven közlekedési és környezetvédelmi civil szervezet európai szervezetének tömörülése. Egy határozottan kritikus sajtóközlemény tett közzé:
„Az Európai Bizottság az autógyártók profitját helyezte előtérbe, ezzel megbukott a célunk, vagyis az autókból és haszongépjárművekből származó szennyezés csökkentésének elérése. Sokkal környezetbarátabbá kell tenni azt a 100 millió autót, amelyet a következő tíz évben értékesítenek. Ezért kulcsfontosságú, hogy az Európai Parlament szigorítson vagy határozottan elutasítsa a gyenge szabályzókat.”
Anna Krajinska, a T&E emissziós és levegőminőségi részleg vezetője hozzátette:
„A javaslatok annyira gyengék, hogy úgy tűnik, mint ha maga az autóipar készítette volna. A rekordnyereség ellenére a gyártók elhitették a Bizottsággal, hogy egy ambiciózus Euro 7-es szabvány nem életképes. A lényegen nem változtat, a közlekedésből származó légszennyezés 70 000 ember halálát okozza minden évben és az új javaslat szinte semmit sem akadályoz meg. Közel 100 millió erősen szennyező autót tesz majd útjainkra az elkövetkező évtizedekben.”
Forrás: https://fr.motor1.com/news/621273/euro-7-reactions-negatives/