Ha beköszönt a zord idő: minden, amit a hólánc és az indulássegítő használatáról tudni érdemes

In Szponzorált cikk, Téma
hólánc

Gyakran előfordul, hogy a jeges, havas időjárás egyik napról a másikra köszönt be. A szállítmányozás azonban olyan szakma, ami ennek ellenére sem állhat le. Legyen szó akár kisteherautóról, akár kamionról, a jó sofőr képes az elemekkel dacolva is precízen, pontosan, biztonságban célba érni a szállítmánnyal.

Ebben pedig olyan kiegészítők is segítik, mint a hólánc és az indulássegítő, amelyek rendkívül jól jönnek a zord időjárás esetén. Sőt, a hólánc használata bizonyos esetekben, például határátlépés és külföldi szállítmányozás esetén kötelező is lehet.

Ebben a cikkben megmutatjuk azt, mi a különbség a hólánc és az indulássegítő között, hogy hogyan választhatjuk ki a legjobb minőségű és a leghatékonyabb darabot, és azt is, hogy melyek azok az országok, amelyek határát semmiképp sem érdemes hólánc nélkül átlépnünk.

Miért nélkülözhetetlen kiegészítő a hólánc?

A hólánc gumiabroncsokra szerelhető lánc, amely téli útviszonyok mellett, havas, jeges autóút esetében javítja a tapadást. A hólánc nemcsak az elindulásban és a haladásban fontos, de a fékezésben és megállásban is segít.

Érdemes lehet a hóláncot egész évben az autóban tartani, mert például földúton, nagy sárban is kisegíthet olyan helyen, ahol máskülönben elakadnánk. Fontos azonban tudni, hogy hómentes burkolaton soha ne használjunk hóláncot. Egy-két kilométeres aszfalton történő haladással is teljesen tönkre tehetjük mind a láncot, mind pedig a gumikat. Arról nem is beszélve, hogy a lánc indokolatlan használata az aszfaltot is rongálja.

Milyen típusú hóláncot érdemes választani?

Hólánc és hólánc közt is rengeteg különbség lehet, különösen az anyaghasználat szempontjait tekintve. Az egyes típusok az úthoz való tapadás, a tartósság, a gumik kímélése és az okozott menetzaj tekintetében is különbözőek lehetnek.

Vásárolhatunk például hagyományos, acélból készült hóláncot, illetve a napjainkban egyre felkapottabbnak számító, szövetanyagból készült hóláncok közül is válogathatunk. Utóbbiakat hópaplan, hózsák vagy hózokni néven is szokás emlegetni. A textil hóláncok nem foglalnak nagy helyet, felhelyezésük pedig általában egyszerűbb. Azonban erős emelkedőkhöz nem ajánlják a gyártók, különösen nagyobb méretű járművek esetében nem.

A klasszikus hólánc acélból készült kapcsokból áll, mintázata pedig lehet létra-, rombusz- vagy trapézmintás. A létramintás láncok használatát kevésbé javasolják a tesztelők, ezek esetében ugyanis előfordulhat, hogy a kerék úgy áll meg, hogy a lánc nem éri a földet. Ez pedig gyakorlatilag olyan, mint a halottnak a csók. A trapézmintás láncok esetében viszont minden állásban lesz lánc a kerék és a talaj között, éppen ezért az ilyen láncok jobb, hatékonyabb és biztonságosabb megoldást jelentenek, amennyiben az időjárás indokolttá teszi a kiegészítő használatát.

A hagyományos hóláncok esetében választhatunk kézi és automata feszítős megoldások közül is. Ez azt jelenti, hogy az előbbi esetben szükséges némi fizikai erő a felszerelés utáni feszítéshez, míg az utóbbi esetben ezt a hólánc magától megoldja, így a keréken történő rögzítés egyszerűbb feladat.

Érdemes még megemlíteni a folyékony hólánc spray-t is, ami egy téli, vizes, havas, jeges útviszonyokra optimalizált, tapadást segítő spray. Egy gyanta szerű anyagot képez a gumiabroncs felületén, ezzel segít az átmeneti csúszós akadályok leküzdésében. A megtett kilométerekkel folyamatosan kopik, nagyjából 15-20 kilométer megtétele után eltűnik a felületről, anélkül, hogy a gumiabroncsot károsítaná. Fontos azonban tudni, hogy a hólánc spray jó megoldás lehet olyan akadályok esetében, mint egy jeges lejtő, viszont ettől függetlenül a hólánc kiváltására azokban az esetekben, ahol a kiegészítő használatát törvény írja elő, nem alkalmas.

Hólánc és indulássegítő: mi a különbség?

Az indulássegítő lánc egy elsősorban kamionok esetében használt eszköz. Célja az indulás megkönnyítése, folyamatos haladásra azonban nem alkalmas. Éppen ezért fontos, hogy a hóláncot nem lehet kiváltani az indulássegítőkkel. Viszont a hólánc mellett természetesen ez is tartható a kamionban/teherautóban. Ez azért lehet jó megoldás, mert a problémás havas / jeges úton történő elindulás esetén az indulássegítő használata egyszerűbb és gyorsabb lehet, mint a hóláncé.

Ahhoz, hogy a jármű biztonságban el tudjon indulni, meghajtott kerekenként 3 db indulássegítőre lesz szükség. Ez azt jelenti, hogy szükség esetén minimum 6 db kell, hogy legyen nálunk. Amennyiben ennél kevesebbet használunk, az eredmény sajnos alig lesz észrevehető.

Fontos dolgok, amiket a hólánc vásárlása előtt tudni érdemes

A kerékméret: A megfelelő hólánc kiválasztása során az egyik legfontosabb dolog a pontos méret meghatározása. Sajnos sokan abban a tudatban vannak, hogy a hólánc minden kerékméretre jó. Ez azonban egyáltalán nem igaz.

A különböző kerékméretekhez különböző méretű hóláncra lesz szükség. A pontos kerékméreten ugyanis rengeteg múlik. Ha a hólánc túlzottan szoros, abban az esetben nem lehet felrakni, ha pedig lötyög akkor gyakorlatilag nem ér semmit, hiába is van felrakva. Arról nem is beszélve, hogy a laza lánc könnyen szakad, és akár párszáz méter után teljesen tönkre mehet. Éppen ezért fontos, hogy vásárlás előtt tisztában legyünk az adott jármű pontos kerékméretével, és ennek megfelelően vásároljuk meg a számunkra ideális kiegészítőt.

A darabszám: Sokakban merül fel a kérdés, hogy hány darab hóláncra lesz szükségük ahhoz, hogy az utazás biztonságos, kényelmes és szabályos is legyen egyben. Különösen fontos ez a kamionok esetében, ahol általában négy keréknél többről is beszélhetünk.

Alapjáraton elmondható, hogy a hóláncot csak a meghajtott kerekekre rakjuk. Ez azt jelenti, hogy a biztonságos és szabályos közlekedés érdekében nincs szükség 6 pár hólánc vásárlására. Csak annyit kell magunknál tartanunk, amennyi a meghajtott kerekekre elég.

A jármű típusa: Fontos, hogy soha ne szereljünk fel személyautóra tervezett hóláncot haszonjárműre. A személyautókra tervezett hóláncok ugyanis nem alkalmasak a nagyobb igénybevételnek kitett haszonjárműveken történő használatra. Teherautónkra és haszonjárművünkre is mindig nagy teherbírású és nagy igénybevételre tervezett hóláncot vásároljunk!

A használat ideje: Bizonyos kiegészítőkkel szemben sem a hóláncnak, sem pedig az indulássegítőnek nincs szavatossági ideje. Nem járnak le, a megfelelő karbantartás mellett nem rozsdásodnak, és a megfelelő használata mellett eléggé nehezen mennek tönkre. A minőségi darabok akkor is sokáig bírják, ha gyakran van szükségünk rájuk, ami azt jelenti, hogy legrosszabb esetben is csak néhány évente kell beruháznunk egy-egy újabb hóláncra vagy indulás- és haladássegítőre. Éppen ezért érdemes megbízható, jó minőségű termékeket választanunk, amelynek hatékonyságát a szükséges tanúsítványok is igazolják.

Ne az ár vagy a márka döntsön: Fontos, hogy hólánc vásárlása során sosem a márka vagy az ár legyen a döntő szempont. Helyette minden esetben győződjünk meg a minőségi tanúsítvány meglétéről, amelyet sokszor már a hólánc csomagolásán is feltüntetnek. Ez azért is tanácsos, mert a nyugat-európai országokban a hatóságok is csak a megfelelő tanúsítvánnyal ellátott hóláncok használatát engedélyezik, így, ha nem szeretnénk összetűzésbe keveredni a rend őreivel, a minőségi hólánc használata javasolt.

Milyen szabályok vonatkoznak a hóláncra hazánkban és külföldön?

Hazánkban a hólánc használatával kapcsolatban aránylag laza szabályozás van érvényben. Fontos azonban tudni, hogy a különböző országok szabályai eltérően határozzák meg a hólánccal kapcsolatos elvárásokat. Bizonyos helyeken az időjárástól függően, vagy épp attól függetlenül, az évszaknak megfelelően is tartanunk kell a kocsiban hóláncot. Sőt, olyan országok is előfordulnak, ahol a hólánc egész évben kötelező kellék.

Magyarország: Hazánkban nem kötelező, hogy járművünkben hóláncot tartsunk, fontos tudni azonban, hogy a közútkezelő az időjárási és útviszonyok függvényében egyes útszakaszokon kihelyezhet “Hólánc használata kötelező” táblát.

Ilyen útszakaszon kizárólag olyan járművel közlekedhetünk, amely legalább a hajtott tengelyén lévő gumiabroncsán hólánccal van felszerelve. Fontos tudni, hogy hazánkban a hóláncot csak erősen havas, jeges úton szabad használni. A hólánccal felszerelt gépjárműre pedig 50 km/órás sebességkorlát vonatkozik.

Ausztria: Ausztriában november 1. és április 15. között személygépkocsiknak és 3.5 tonnánál nem nehezebb gépjárművek estében kötelező minden keréken a legalább 4mm profilmélységű téli gumiabroncs, vagy csak a meghajtott tengelyen a hólánc használata. Hóláncot viszont csak abban az esetben szabad használni, ha az úttestet összefüggő hó- vagy jégréteg borítja és a hólánc nem károsítja az útburkolatot.

Erre mindenképp érdemes odafigyelni, ugyanis a rendelet megszegői 35 Eurótól 5000 Euróig terjedő büntetésre számíthatnak. Az osztrák rendőrök a hólánc meglétét is ellenőrzik, így mindenképp fontos, hogy ne felejtsük otthon, ha szeretnénk problémamentesen átkelni a határon. Hiány esetén a birság alapesetben 35 euró, ám ha ezzel bizonyítottan veszélyeztetjük mások biztonságát, a büntetés akár 5000 euróra is rúghat.

Szlovénia: Szlovéniában november 15. és március 15. között 5cm-nél nagyobb hó esetén kötelező a hólánc használata. Ezt már a határon is ellenőrizhetik, hiánya esetén pedig akár vissza is fordíthatják az utazót. éppen ezért érdemes már időben felkészülni.

Szerbia és Ukrajna: Abban az esetben, ha az időjárási viszonyok indokolják, a hólánc vagy a téli gumi használata november 1. és április 1. között mindkét országban kötelező. Szlovéniához hasonlóan ezek hiányában megtagadhatják a határátlépést is.

Horvátország: Jeges útviszonyok vagy 5cm-nél nagyobb hó esetén Horvátországban kötelező a járművünkben hóláncot tartani. Téli útviszonyok között kötelező legalább a hajtott tengelyen a téli vagy négy évszakos gumiabroncsok használata. Lika és Gorki Kotar körzetében a hólánc használata kötelező.

Csehország: Nov. 1. és ápr. 30. között a 3,5 tonna össztömegnél nagyobb járművek esetén, legalább a hajtott tengelyen, legalább 6 mm profilmélységű téli gumi használata kötelező azokon az útszakaszokon, ahol ezt táblák jelzik. Fontos, hogy hólánc is legyen nálunk, ennek a használatát ugyanis az adott útszakaszokon szintén táblák jelzik.

Szlovákia és Románia: Szlovákiában a hólánc használatát nem írja elő törvény, azonban, ha az utat összefüggő hó- vagy jégréteg borítja, akkor a személyautók esetében kötelező mind a négy keréken legalább 3mm profilmélységű téli gumi használata, a teherautók és autóbuszok esetében pedig november 1. és március 31. között legalább a hajtott tengelyen téli gumit kell használnunk. Romániában hasonló a helyzet. A hóláncot nem írja elő a törvény, ellenben november 1. és március 31. között a téli gumi használata kötelező.

Németország: Németországban hazánkhoz hasonlóan nincs kötelező előírás a hólánc használatával kapcsolatban, azonban használatát táblák szabályozzák. Annak, aki havas-jeges úton nyári gumival közlekedik, 40 € bírságot kell fizetnie, aki pedig akadályozza a forgalmat, az 80 € büntetésre számíthat.

Külföldre utazás során mindenképp figyelnünk kell arra, hogy a hólánc kis adattáblája meglegyen és rendesen olvasható legyen. Ellenkező esetben ugyanis akkor is büntetés járhat, ha hibátlan, száz százalékban biztonságosan használható hólánccal rendelkezünk. Hasonlóan igaz ez a TÜV igazolásra és a felszerelési útmutatóra is. Ezek a vásárláskor járnak a termék mellé, és szintén fontos magunknál tartani őket abban az esetben, ha nem szeretnénk összetűzésbe keveredni a rend éber őreivel.

A hólánccal kapcsolatos tanúsítványok

A hóláncokkal kapcsolatos, jelenleg legáltalánosabban elfogadott tanúsítványt a GS/TÜV adja ki. Átfogó tesztsorozatot és a gyártási folyamat auditálását követően a bevizsgált hóláncok megkapják a TÜV Rheinland-tól a GS (Geprüfte Sicherheit) jelet, amely szó szerint azt jelenti: bizonyított biztonság. A GS jel egy önkéntes tesztminősítés, mely igazolja azt, hogy a termék biztonságának tesztelése megtörtént, ezt pedig egy független fél végezte. Valamint a gyártás is folyamatosan ellenőrzésre kerül.

Európa egyik legszigorúbb hólánc minőségi előírását az osztrák ÖNORM V5117 (személyautó) és V5119 (teherautó) rendelet rögzíti. Azok a hóláncok, amelyek rendelkeznek a GS/TÜV, esetleg az ÖNORM V5117 és V5119 minősítések egyikével, márkától függetlenül minden esetben megfelelő minőségűek.

Hogyan tegyük fel helyesen a hóláncot?

A hólánc megfelelő rögzítése nem rakétatudomány. Egyszerűen megoldható akár egyedül is, amennyiben ismerjük a metódusát és lépésről lépésre haladunk vele. Azonban tény és való, hogy némi fizikai erőnlétet igényelhet. A fentebb már említett, automata feszítős hólánc némileg könnyebbé teheti a feladatot. de az olyan kiegészítők is segíthetnek, mint a felszerelés segítő kampós sodrony. A könnyebb rögzítés érdekében érdemes a járműben egy kesztyűt, esetleg egy plédet is tartanunk.

Abban az esetben, ha útközben kell felszerelnünk a hóláncot, álljunk félre, lehetőleg egy sima, egyenes útszakaszon. Húzzuk be a kéziféket és rakjuk ki az elakadásjelzőt. Vegyük fel a láthatósági mellényt, majd miután elővettük a hóláncot, fektessük azt a meghajtott kerék elé. A felszerelés szempontjából az egyik legfontosabb dolog, hogy a hóláncot kizárólag csak a hajtott kerékre tegyük.

Ezután vezessük át a hóláncot a kerék mögött, majd akasszuk össze a drótkábel végeit. Vezessük át a láncot a kerék külső peremére, majd pedig oszlassuk el egyenletesen a futófelületen. Végezetül kapcsoljuk össze a lánc két végét a feszítő segítségével.

Felszerelés után guruljunk húsz-harminc métert, és ellenőrizzük a lánc feszességét. Mint ahogyan azt már fentebb említettük, a laza hólánc nem működik megfelelően, ráadásul könnyen el is szakadhat. Amennyiben a lánc laza, kapcsoljuk a feszítő lánc végét egy másik, megfelelőbb láncszemre.

Érdemes megemlítenünk azt, hogy a különböző típusú hóláncok esetében a rögzítés folyamata minimálisan eltérő lehet, éppen ezért fontos, hogy mindig a felszerelési útmutató szerint járjunk el. A felrakását megéri normál időben gyakorolni, nulla fok alatti hőmérsékletben ugyanis rendkívül kellemetlen lehet rutin nélkül nekiállni a feladatnak. Azok számára, akik segítségre szorulnak, az interneten rengeteg anyag található a hólánc felszerelésével kapcsolatban, többek közt a YouTube felületén is, a „hólánc felszerelése” szókapcsolatra rákeresve.

Használat után mindig takarítsuk el a láncot, ilyen módon a sós hólé nem tesz kárt benne és nem fog elrozsdásodni. A megfelelő karbantartás mellett a hólánc hosszú évekig jól használható, megbízható kiegészítő marad.

A legjobb minőségű hóláncok és indulássegítők

Convoy.hu kínálatában a kamion- és teherautó-sofőrök a különböző kerékméretekhez ideális hóláncokat és indulás- és haladássegítőket is megtalálhatják, kizárólag a legjobb minőségben, a szükséges tanúsítványokkal ellátva. Sőt, olyan kiegészítőket is, amelyek segítségével egyszerűbben, gyorsabban és hatékonyabban rögzíthetik a választott hóláncot járművükön.

 

(X)

 

You may also read!

hotrod

Európa legdurvább tuning építése az UNIX-AMTS 2024-en!

Exkluzív dupla premier Budapesten, a Hotrod Hangar csapatával Az AMTS szervezői minden évben igyekeznek olyan autókat kiállítani, ami a látogatókból

Read More...
Morris Nomad

Morris Nomad

A Morris Nomad egy olyan autó, amelyet a Leyland Australia gyártott az ausztrál piacra 1969 és 1972 között. Ez

Read More...
elektromos Toyota pickup

Beszállhat az elektromos pickupok versenyébe a Toyota

Belső források szerint elképzelhető, hogy nagyméretű elektromos platós haszonjármű fejlesztését tervezi a Toyota. A jelek egyelőre csak áttételesek, de

Read More...
Verified by MonsterInsights