Az elektromos autók piacát is elérte a divat

Mint korább a belsőégésű motorral szerelt autóknál nagy divat volt és jelenleg is tart a városi terepjárók használata, amelyek magasabb fogyasztással, drágább fenntartással és nagyobb helyigénnyel bírnak, mint a normál használatú autók. Az ev-k piaca lassan kezdi meg térnyerését, de sajnos ismét kezd eltolódni a piac, az elektromos SUV-ok száma aggasztóan növekszik. Egy tanulmány szerint az elektromos SUV-ok ökológiailag problémásak, mivel a nagy energiafogyasztásuk miatt, ugyanúgy jóval költségesebb a fenntartásuk.

Mindig megvolt az indok, hogy miért kell ekkora méretű autó. Már nem lehet a biztonságra hivatkozni, a modern közép-felső kategóriás járművek sokkal nagyobb védelmet nyújtanak mint a néhány éves ’luxusbatárok’, amelyekben a legtöbb esetben csak a sofőr utazik. Tudjuk nagyon jól, miről szól a SUV-ok használata.

Egy német elektromos autó piacról készített elemzésben a Center of Automotive Management (CAM) megállapította, hogy az elektromos SUV-ok aggasztó túlsúlyban vannak. Ez annyiban érint minket, hogy rendszerint a német piac mintája hat a hazai autóvásárlási szokásokra. A tanulmány 2022 első kilenc hónapjára vonatkozik. Jelenleg 73 modell található a német kínálatban, köztük nem kevesebb, mint 28 elektromos SUV. Ezzel szemben a kis és kompakt autó szegmensben összesen 21 modell található.

A CAM szerint az elektromos SUV-ok nagyobb teljesítményűek ezért jóval több áramot fogyasztanak, nagyobb akkumulátort igényelnek ezért jóval drágábbak. Ennek ökológiai és társadalmi hatásai lesznek a közeljövőben.

A SUV-ok jelenleg az új elektromos autó eladások 44 százalékát teszik ki, míg a kis- és kompakt autók együttesen csak 42 százalékot. A könnyű haszongépjárműveknél is bővül a kínálat, de ezek az újonnan eladott BEV motoros kisteherautók kevesebb mint egy százalékát teszik ki.

A Szövetségi Közlekedési Hatóság adatai szerint az év első kilenc hónapjában több mint 272 ezer új elektromos autót helyeztek forgalomba. Az ev-k piaca így 15 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, miközben a teljes piac 7,4 százalékkal csökkent.

Az átalakulás legnagyobb haszonélvezője a Tesla. Az amerikai márkának több mint 38 000 új eladása volt mindössze két modellel (a Model 3 és a  Model Y ), megelőzve a VW-t, amely mindössze 32 000 új értékesítéssel büszkélkedhet.

A CAM szerint a Tesla fölényének oka a nagy hatótáv és az alacsony fogyasztás. A csúcsmodellek 528 km-es WLTP hatótávolságot kínálnak. Az Audi, a BMW és a Mercedes szélesebb modellválasztékkal rendelkezik, de nem tudnak ilyen jó adatokat nyújtani és még így is jóval drágábbak. A mennyiségi szegmensben a VW vezeti a rangsort, mivel széles modellválasztékkal rendelkezik.

Az elektromos autók egyik legfontosabb vásárlási kritériuma a hatótáv. Általában jó hatótávval rendelkeznek a drágább járművek, ezért a CAM a legjobb változatok adatait elemezte. A figyelembe vett 73 modell hatótáv átlaga 412 km volt. A mikro- és kisautók kifejezetten gyengén teljesítettek, nem sokkal 100 km felett.

elektromos autóvásárlási támogatás

A hatótávon kívül az energiafogyasztás is fontos. A belépő szintű modellek jellemzően a legalacsonyabb fogyasztásúak. A 73 modell átlaga 16,1 kWh/100 km körül volt.

Míg a mikro-, kis- és kompakt autók átlag alattiak 15,2 kWh villamosenergia fogyasztással, addig a SUV-ok körülbelül 16,7 kWh-t, a könnyű haszongépjárművek pedig 21,9 kWh-t igényelnek. Általánosságban elmondható, hogy az energiafogyasztás a jármű méretével együtt növekszik.

A tanulmány vezetője, Stefan Bratzel összeségében nem elégedett az elektromos autók választékával:

„Átlagosan az elektromos modellek még mindig túl drágák, magas az energiafogyasztásuk ezért kevesebben veszik az olcsóbb járműszegmensekben. Aggasztó az ’elektromomobilitás SUVizálás’ irányába mutató tendencia. A környezetvédelem érdekében növelni kell a kisebb, hatékony elektromos autók arányát, közepes akkumulátormérettel és nagyobb töltési kapacitással.”

Forrás: https://insideevs.de/photo/6966430/cam-studie-stromverbrauch-der-gunstigsten-ausstattungslinie-je-bev-modell/

Verified by MonsterInsights