A minap arról beszélgettünk, hogy mennyire megkönnyítik a tájékozódást, egy ismeretlen földrajzi hely elérését a navigációs rendszerek. Korábban – a térképek után – voltak speciálisan erre készült eszközök, aztán pedig már egy átlagos okos-telefon is alkalmassá vált a feladatra. Ez autósoknak, biciklistáknak, de még a gyalogosoknak is nagy segítséget tud nyújtani. Viszont ami eddig kimaradt, a mozgáskorlátozottak megsegítése. Gondoljunk csak bele, milyen klassz lenne, ha például kerekesszékes embertársaink az ő speciális igényüknek megfelelő navigációval tervezhetnék meg az útjukat, figyelembe véve akár az alacsony padlós autóbuszjáratokat, vagy a számukra használható gyalogos átkelőhelyeket. És hogy tudnánk segíteni a gyengén látóknak?
Szerencsére erről nem csak mi gondolkodtunk el, hanem a Toyota is, ilyen irányú törekvésükbe több startup céget is bevonva.
A TMF (Toyota Mobility Foundation) három startuppal karöltve a Vichy városában lévő CREPS-központban és annak környékén – és annak aktív közreműködésével – kezdett megvalósítani egy olyan projektet, amely a fent említett kérdésre ad választ.
A cél egy olyan navigációs rendszer létrehozása, amely a speciális adottságokkal rendelkező személyek közlekedését, útvonaltervezését segíti.
Az első pillér az Evelity, amelyet az Okeenea fejleszt, és amely tartalmazza az 500 hektáros CREPS-központ kül- és beltéri akadálymentes térképét. Fontos megemlíteni, hogy a CREPS egy olyan sport és oktatási központ, ahol a francia olimpikonok és paraolimpikonok felkészítése zajlik. Az országban még tizenhat hasonló központ található, amelyek később várhatóan bekapcsolódnak a programba.
A következő pillérként a látásukban korlátozott embertársaink számára háromdimenziós térképet készítettek a CREPS-központról, amin Braille-írással és erősen kontrasztos, könnyen kitapintható ábrázolással segítik a tájékozódást.
A harmadik láncszem, az Andyamo multimodális útvonaltervező program azoknak nyújt segítséget, akik babakocsival vagy kerekesszékkel akarnak eljutni tervezett céljukhoz. Ez a rendszer már a CREPS-központon kívül Vichy város tömegközlekedését, járdáit és zebráit is tartalmazza, optimális útvonalat kínálva használójának.
A projekt része a Genny Mobility által fejlesztett és nagyon izgalmas Genny Zero fantázianevű kerekesszék, amely automatikus egyensúlyozó technológiájának köszönhetően göröngyös felületen, akár rossz úton is biztonsággal tud haladni – a képek alapján nem is lassan. Ezen felül ezek az eszközök hálózatba is vannak kötve, és a beépített giroszkópnak és GPS jeladónak köszönhetően pontos képet tudnak alkotni az adott útvonalról és így a legkedvezőbb útvonalat tudják választani.
„A Toyota mobilitási alapítványának küldetése, hogy hozzájáruljon egy olyan, valóban mobilis társadalom megteremtéséhez, amelynek minden egyes tagja értékesebb, tartalmasabb életet élhet, függetlenül a lakóhelyétől.” – ez a mondat Tojoda Akio – a TMF elnöke szájából hangzott el még 2014-ben.
A TMF számos szervezettel működik együtt, hogy az emberek életét, közlekedését jobbá, élhetőbbé tegyék, kortól, nemtől és esetleges hiányosságtól függetlenül. Ehhez nagy sikerrel alkalmazzák a Toyota-csoport rengeteg technológiai, biztonsági és környezetvédelmi tapasztalatát.
Nagyon jó látni, mikor egy iparági vezetők közötti cégóriás gondol a gyengébbekre és rászorulókra, jó példával járva elől a többi autóipari vállalat előtt. Remélem, majd beszámolhatunk a nemes projekt további sikereiről, eredményeiről.
Fotók: Toyota
Kiadta a Smarter Média Kommunikációs Ügynökség (http://news.smartermedia.hu)
Forrás: https://news.smartermedia.hu/nemzetkozi-hirek/high-tech-megoldasokkal-segit-a-mozgaskorlatozottaknak-a-toyota
Feliratkozás az Autosajto.hu hírlevelére